پدیده‌ای از جنس رنگ و هنر در این سرمای پاییزی، گرمایی رنگارنگ را برای هنردوستان و هر بازدیدکننده دیگری به ارمغان آورده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برعکس این روزها که موج جدید سامانه بارشی، باعث سردتر شدن روزهای پایانی پاییز شده است، مناطقی در گوشه و کنار شهرمان هستند که با پدیده‌ای دیگر آن هم از جنس هنر، رنگ، نقش و ... روز به روز گرم‌تر می‌شوند.

بله، گالری‌ها و نگارخانه‌ها این هفته هم با کلی اتفاق تازه میزبان هنردوستان می‌شوند.

از جمله خانه هنرمندان که چند نمایشگاه را برگزار می‌کند.

یکی نمایشگاه عکس‌های کیوان کاسب که با عنوان «جاذبه» است که از 17 آذر تا 24 این ماه در نگارخانه استاد نامی برقرار است.

نمایشگاه نقاشی و عکس‌های حمید هادی‌ن‍ژاد و نوید شکروی نیز در نگارخانه‌های بهار و تابستان از 23 آذر افتتاح می‌شود و تا 29 آذر ادامه دارد.

همچنین این خانه در این ایام برنامه‌ای با عنوان سوگینه‌ها کهن اقوام ایرانی را نیز برگزار می‌کند که در آن سوگواره‌های نواحی مختلف ایران اجرا می‌شود.


اطلاعات 

این عنوان نمایشگاه نقاشی‌های امیرحسین اخوان است که از 20 آذر در گالری اعتماد برگزار می‌شود.

در نوشته‌ای برای توضیح بیشتر این نمایشگاه آمده است: اطلاعات مهمترین مجموعه نقاشی‌هاى امیرحسین اخوان است که به دنبال نمایشگاه‌هاى موفق «پسر پارسى» و «دیو» و چندین نمایشگاه گروهی ارائه کرده است.

این سرى کارها که از سال 1387  شروع شده و تا به حال به طول انجامیده، نشان‌دهنده تلفیق پیچیده و یا آشتى دادن دوگانگى زندگی بین تهران و نیویورک است.

نام این مجموعه برگرفته از کلمه عربى اطلاعات است که به نوعى وارد زبان فارسى عام شده است؛ این نام به روزنامه قدیمى اطلاعات که هنوز هم منتشر می‌شود، بر می‌گردد.

بسیارى از منابع تصویرى این مجموعه برگرفته از عکس‌هاى صفحات اول روزنامه‌هاى بین‌المللى است که این هنرمند در ابعاد بزرگ، با خطوطى بر گرفته از غریزه درونى ترسیم می‌کند. نا امیدى، شجاعت، وفادارى، فقدان، امید، و نهایتاً پیروزى همگى از طریق نقاشى به نمایش گذاشته شده‌اند.

وى مدرک لیسانس نقاشى را از دانشگاه بوستون دریافت و از شاگردان ران تاملینسون (Ron Tomlinson) است.

سبک منحصر به فرد اخوان بر گرفته از سنت‌هاى رسمى نقاشى غربى است و تاثیر شایانی از «رنسانس» و همچنین هنر مدرن گرفته است.

استفاده نقاش از کیفیت بالاى نقاشى، باعث پیوند انرژى پویاى اکسپرسیونیسم انتزاعى با چهارچوب‌هاى ایستای پرتره‌هاى گروهى و پیتا میلیتر شده. بدین ترتیب زبان بین‌المللى جدیدی را نوید می‌دهد که ریشه در خلوص نقاشى به عنوان یک رشته هنرى و به عنوان یک ابزار بیان دارد.

فن نقاشى این هنرمند که بین پیکربندى (فیگوراتیو) و انتزاعى (آبستره) در نوسان است، با حفظ نوعى ابهام عمدى، به بحران‌هاى اجتماعى و نظامى تاریخ معاصر خاورمیانه مى‌پردازد. بدینگونه هنرمند با اعمال روش خاص خود به عکس‌هاى مطبوعاتى، ناتوانى شیوه بیانى با وضوح بالاى آن‌ها را در ثبت ظرافت‌هاى جنگ نشان می‌دهد.

این نقاشى‌ها هیچ قهرمان، ضد قهرمان، یا فاتحى ندارند؛ فقط بیان یک حس عمیق از بینش نقاش و همدلى وى با وقایع اتفاق افتاده را نشان مى‌دهند.

از آنجا که هیچ چیز واقعاً قطعى نیست، این تنها گفتگوى عمیق هنرمند با خودش در جریان نقاشى است که می‌تواند مرهمى بر دردهاى او شود.

حدود بیست تابلوى این مجموعه با اندازه‌هایی از 42*91 سانتیمتر گرفته تا 4*6 متر، نتیجه ضبط این گفتگوست که به خودى خود، مهمتر (و بسیار ماندگارتر) از هر حکم قطعی‌ است.

اینجا مجالى براى اظهار عقیده شخصى نیست، آنچه هست چیزی نیست جز «اطلاعات».

جولیان داوز (قائم مقام دوم بخش هنر امپرسیونیست و مدرن ساذبی)

این نمایشگاه تا یک دی پذیرای بازدیدکنندگان است.



طبیعت بی‌روایت

گالری اعتماد 2 نیز از 20 آذر تا یک دی کارهای فاطمه باقری را به نمایش می‌گذارد.

محسن صادقیان که یکی از هنرمندان کشورمان است، در خصوص این نمایشگاه عنوان کرده است:

طبیعت بی‌روایت موضوع ثابت کارهای فاطمه است و تفاوت درختان در هر اثر مفهومی متفاوت را ارجاع می‌دهند.
زاویه دید او به طبیعت و بزرگنمایی اطرافش، افق او و جایگاهش را نشان می‌دهد.
فاطمه خود را در بی‌قصه‌گی انتخاب‌هایش، میان جزئیات و اجزای درختان، آرام، خوشبخت و تنها می‌یابد.

علاقه‌مندان می‌توانند تا تاریخ مذکور همه روزه بجز دوشنبه‌ها به نشانی  نیاوران، میدان یاسر، خیابان یاسر، خیابان موسوی، خیابان بوکان، دوراهی سمت راست، پلاک 4 مراجعه کنند.


نگارخانه کمال‌الدین بهزاد

این نگارخانه دو نمایشگاه را از این هفته برگزار می‌کند.

رضا علیزاده یکی از هنرمندانی است که با نقاشی‌هایش از 22 آذر به شعبه دوم این گالری می‌آید.

دوستداران هنرآبرنگ می‌توانند تا 26 این ماه به نشانی بلوار کشاورز، نبش خیابان 16آذر، پلاک 284 مراجعه کنند.

همچنین «امید و انتظار» عنوان نمایشگاه دیگری در قالب عکس است که در همان تاریخ مذکور آغاز می‌شود.


گالری طراحان آزاد

این نگارخانه از 20 آذر میزبان آثار افشین چیذری می‌شود.

طراحی‌های این هنرمند تا 25 این ماه در گالری طراحان آزاد به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پلاک 5 قابل بازدید هستند.


دومین نمایشگاه گروهی تصویرسازی نسل نو

نگارخانه مریم از 16 تا 30 آذر نمایشگاه گروهی را از آثار تعداد زیادی هنرمند تصویرگر برگزار می‌کند.

در توضیحات این نمایشگاه آمده است: 

دومین نمایشگاه گروهی تصویرسازی نسل نو در نگارخانه مریم برگزار می‌شود. در این نمایشگاه که با انتخاب پژمان رحیمی‌زاده و کمال طباطبایی گردآوری شده، آثار 31 هنرمند جوان به نمایش درخواهد آمد که در آثار خود دو نوع رویکرد تصویرسازی وابسته به متن ادبی و تصویرسازی به عنوان اثر هنری مستقل را ارائه نموده‌اند. موضوعاتی همچون سفر، ارتباطات اجتماعی و ... از ویژگی‌های دیگر آثار ارائه شده در نمایشگاه است.

هنرمندان شرکت‌کننده: نرگس ابراهیمی، رعنا آذرمنش، هانیه باباربیع، ندا بشرخواه، هانیه پارسایی، الهام جزنی، فرشته جعفری، سحر خالقی، عباس خانقلی، افسانه خرمشاهی، سمینه خوبی، نسترن رضایی، سعیده رضایی، فاطمه رهنما، سارا ساوالان‌پور، گلی صفری، شیوا عاصمی، سارا عبدالله‌زاده، سولماز عبدیان، نسترن عنبری، نازنین طهایی، میثم فراهانی، فاطمه قاسمی، عاطفه قنبری، سحر کریمیان، ریحانه کیان ارثی، الهه مرادی،زهرا مرادی، غزل مزیناینی،میرم میرزاجانی و الهام هاشمی هستند.

برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانید به نشانی  خیابان کریمخان‌‌زند، نبش خیابان نجات‌اللهی شمالی، بوستان حضرت مریم (س) مراجعه کنید.


گالری آب/انبار

این نگارخانه برگزیده‌ای از آثار رها رئیس‌نیا را به نمایش می‌گذارد.

گالری آب انبار به نشانی خیابان انقلاب، دروازه دولت، خیابان خاقانی، کوچه روشن منش، پلاک 2 تا 9 دی پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.


گالری گلستان
 
این نگارخانه نمایشگاهی شامل آثار نقاشی و مجسمه را از تاریخ 25 آذر برگزار می‌کند.

در این نمایشگاه کارهای شهاب طایفه مهاجر به نمایش گذاشته می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند تا تاریخ مذکور به نشانی خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک 34 مراجعه کنند.


مکاشفات شرقی

«مکاشفات شرقی» عنوان نمایشگاه گروهی نقاشی است که از 24 آذر در گالری سیحون به نشانی خیابان وزراء، کوچه چهارم، شماره 11 افتتاح می‌شود.

رضا رفیعی‌راد یکی از هنرمندان این مجموعه درباره آن نوشته است: اثر هنری، بالاخص در هنر مشرق زمین، عنصری منفعل نیست؛ بلکه فعالانه در عرصه فرهنگ مشارکت جدی دارد. نظریات انسان‌شناسان هنر مانند ویلیام فاگ، نانسی مان، آنتونی فورگ و دنیل بیبویک نیز بر این نکات تاکید دارند که  اثر هنری، دارای یک ساختار بوده و نیز بیانگر ارزش های جامعه آفریننده‌اش است، آن‌ها می‌گویند اثر هنری دارای معناست و  هدف  یک اثر هنری ایجاد ارتباط است، همچنین اثر هنری با حوزه‌های قدسی سر و کار دارد و  نکته دیگر اینکه خلق اثر هنری، خلق خود فرهنگ یا بازآفرینی آن است. می دانیم که در عصر حاضر دو نوع شیوه تفکر وجود دارد. شیوه رئالیستی تفکر مغرب زمین که اساس آن را تجربه و آزمایش بر مبنای استدلال‌های استقرایی تشکیل می‌دهد و روش دوم، شیوه شهودی یا مکاشفه که مبتنی بر تجربه عرفانی است که قدمت آن به انسان‌های بدوی می‌رسد که البته این شیوه در مشرق‌زمین گسترش بیشتری داشته است. شیوه شهودی یا اشراقی، همواره در میان ما شرقیان اهمیت ویژه‌ای داشته و اساسا عقلانیت در اندیشه شرقی با عقلانیت رئالیستی متفاوت است. اگرچه هنر غرب در ایران سال‌هاست که تاثیرات عمیقی نهاده است؛ اما باید دانست که آثارهنرمند ایرانی بازتاب تام و تمام آموزه‌های رئالیستی غرب نیست. یکی از موارد تفاوت‌ها، در همین شیوه شهودی تفکر هنرمند شرقی مستتر است. زیربنای فکری این نمایشگاه بر ارائه تصویری کشف و شهود سه هنرمند استوار است. هنرمندان حاضر در این نمایشگاه، با تاکید بر ساختار شرقی ضمیرخود، سه نوع مکاشفه و شهود را از طریق تکنیک‌های غربی، متجلی نموده‌اند. به نظر می‌رسد که سه نوع مکاشفه مجزا از هم، در آثار این نمایشگاه قابل تفکیک است. در تمام این آثار فیگور انسان به عنوان موضوع اصلی مطرح است. یک دسته، آثاری هستند که انسان را در فضای کهکشانی نشان می‌دهند که بر اساس یک تفسیر، دلالت بر مکاشفاتی دارند که در ذهن هنرمند صورت می‌پذیرد. گروه دوم، آثاری هستند که دلالت بر تجلی کشف و شهود روانشناسانه هنرمند در میان زندگی روزمره مردم دارند، به نحوی که هنرمند در حال گزارش دادن از وضع عمومی مردم است. نوع سوم نیز آثاری است که مکاشفات هنرمند، جهانی مثالی را مد نظر دارد و مصداق امر کلی را بوسیله کلاژ کاشی گونه با پراکندگی رنگ و فرم به تصویر می کشد.آثار این نمایشگاه علیرغم تفاوت‌های ظاهری در تکنیک، تصویری تحلیلی از ارتباط هنرمند با ذهنیات، محیط و دیگر انسان‌ها ارائه می دهد که متکی بر هیچ نوع آماری نیست و تنها بر مشاهده و شهود هنرمند متکی است که در اصطلاح به آن کشف حدسی می گویند. هنرمندان این مجموعه نیازی نمی‌بینند که تصویرساز تحقیقات محققان علوم تجربی باشند و برای آنچه ادراک می کنند، مدارک علمی تهیه کنند. آنها در لباس روشن بینان صاحب بصیرت، روشن ضمیر و نهان آگاه، به اشیاء و انسان و محیط نظر می کنند؛ گاه در درون ذهن و قوای وهمیه و گاه در فضای امر کلی و مثالی به دنبال رویت باطن اشیا و انسان هستند و به جای ثبت عینی و متناظر آنها، چیزی فراتر ، عمیق تر و اثیری تر یعنی حقایق درونی آنها را به تصویر می‌کشند.

علاقه‌مندان می‌توانند تا 9 دی به نگارخانه ذکرشده مراجعه کند.


گالری نگاه

این نگارخانه از 19 آذر نقاشی‌های مسعود عسگری را به نمایش می‌گذارد.

گالری نگاه به نشانی  لواسان، بلوار اصلی (امام خمینی)، خیابان شکوفه (عصطلک)، خیابان نگار، کوچه گلزار، انتهای کوچه، پلاک32 تا یک دی پذیرای بازدیدکنندگان است.


نگارخانه مهروا

لیلا فلاح با نقاشی‌های خود از 20 آذر به  این نگارخانه می‌آید.

«در منقبت میم ر غین» عنوان این نمایشگاه است که تا 30 آذر به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، شماره 38  پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.


و این بود خلاصه‌ای از برنامه گرمابخش هنر در این روزهای سرد.




گزارش از: فاطمه شهدوست


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار