معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد گفت: تمام روستاهای این استان زیر پوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه موسوم به 'سی.بی.آر' قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج سید آیت افشار مهر افزود: در همین چارچوب تاکنون 11 هزار نفر معلول در این استان با اجرای طرح CBR ( توانبخشی مبتنی بر جامعه) شناسایی شدند.

وی بیان کرد: شناسایی این تعداد معلول در سطح سکونتگاه های غیررسمی شهر های کهگیلویه و بویراحمد و روستاهای این استان صورت گرفته است.

افشار مهر ابراز کرد: بمنظور شناسایی افراد معلول ساکن مناطق محروم و دورافتاده که دسترسی به خدمات توانبخشی ندارند این طرح اجرا شد.

وی اظهار داشت: در این چارچوب به معلولین شناسایی شده خدماتی همچون آموزش در خانواده و خارج از خانواده، مناسب سازی منازل، اشتغالزایی، تامین وسایل کمک توانبخشی و مصرفی پزشکی، تامین معاش و سرمایه کار و حمایتهای اجتماعی و اقتصادی ارائه می شود.

افشار مهر گفت: میزان نرخ معلولیت درکهگیلویه وبویراحمد سه درصد است که نسبت به سال گذشته سه دهم درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه نرخ معلولیت در کشور 2.3 درصد است، افزود: که به نظر می رسد این میزان نسبت به میانگین کشوری بسیار بالاست.

افشار مهر تعداد معلولان شناسایی شده در کهگیلویه و بویراحمد را 18هزار نفر اعلام کرد و گفت: جمعیت معلول مستمری بگیر این استان هم اکنون شش هزار نفر هستند.

وی تعداد مراکز توانبخشی در استان را 26 مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد، 9 مرکز توانبخشی شبانه روزی هستند.

افشار مهر تعداد افراد چند معلولیتی در استان را یکهزار و 34 نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد 676 نفر سه معلولی و 16 نفر چهار معلولی است.

وی گفت: رویکرد بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد برای زیر پوشش قراردادن افراد معلول بیشتر افراد و خانوارهای چند معلولیتی و یا معلولیت های شدید و خیلی شدید است.

افشار مهر با بیان اینکه 171 معلول ضایع نخاعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، عنوان کرد: علت بیماران ضایع نخاعی تصادفات جاده ای است.

وی تصریح کرد: هم اکنون یکهزار و 606 معلول روانی، یکهزار و 445 ناشنوا، یکهزار و 659 معلول نابینا، چهار هزار و 416 معلول ذهنی، شش هزار و 47 معلول جسمی حرکتی و 867 سالمند در این استان وجود دارد.

افشار مهر افزود:140دانشجوی معلول و یکهزار و 266 دانش آموز معلول از خدمات این نهاد حمایتی برخوردار هستند.

وی آمار کاشت حلزون را یکی از شاخص های پیشگیری از ناشنوایی عنوان کرد و گفت: 20 مورد کاشت حلزون در استان امسال انجام شد.

استان کهگیلویه وبویراحمد با جمعیتی حدود 700 هزار نفر دارای هشت شهرستان ، 17 شهر و حدود یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.