عضو کمیسیون کشاورزی: برای تحول خاک و نجات آن نیازمند عزم ملی دولت و ملت هستیم و قبل از مدیریت آب باید به فکر نجات خاک باشیم.

////
صمد اسماعیل‌نیا نماینده مردم بروسکن و خلیل‌آباد در گفت‎وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مصرف بیش از اندازه کودهای شیمیایی و آلوده شدن محصولات کشاورزی به سموم، گفت: مسئله آلودگی خاک و محصولات کشاورزی، یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی جامعه است.

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به بحث تحول خاک و نجات خاک کشور، بیان داشت: برای تحول خاک و نجات آن نیاز به عزم ملی دولت و ملت است. از نظر بنده قبل از مدیریت آب با اینکه در بحران آب هستیم باید به فکر نجات خاک باشیم، زیرا مشکلاتش هم‌عرض با آب پیش می‌رود.

او در ادامه افزود: به علت استفاده بیش از اندازه کودهای شیمیایی، کرم‌های مفید خاک از بین رفته و بیش از اندازه آلوده می‌شود و برای تولید محصولات سالم و ارگانیک، ما باید مواد آلی و کمپوست را به خاک برگردانیم.

اسماعیل‌نیا گفت: میزان مواد آلی موجود در خاک کشور 5 درصد است که این رقم بسیار فاجعه‌آمیز و برای خاک و محصولات زیانبار است در حالی که میزان استاندارد وجود مواد آلی در محصولات خارج از کشور 5 الی 6 درصد است.

عضو کمیسیون کشاورزی با اعلام اینکه طرحی در رابطه با تحول خاک در حال آماده شدن و ارائه به کمیسیون کشاورزی، خاطرنشان کرد: این طرح به تصویب کمیسیون رسیده است، اما تا به حال فرصت ارائه در صحن پیدا نکرده است. این طرح شامل موارد حاصلخیز کردن خاک و تقویت آن است. در این طرح با دادن وام ارزان‌قیمت به کشاورز سبب تشویق کشاورز برای حاصلخیز و تقویت کردن خاک و افزایش محصول به میزان 50 درصد می‌گردد. اگر کشاورز فنون کاشت و برداشت را علاوه بر این موارد رعایت کند، به طور حتم محصول او 50 درصد افزایش یافته و 80 درصد مصرف کود شیمیایی و سموم کاسته می‌شود.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار