حجت الاسلام وزیری:متاسفانه بسیاری از اثارپژوهشگران بعداز ارائه درگوشه ای خاک میخورند واز ان ها هیچ استفاده مفیدی نمیشود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ دبیر ستاد هفته پژوهش استان در برنامه گفتگوی خبری شبکه نور استان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما نیاز سنجی اثاراست گفت: نداشتن پایگاه های اسنادی دراستان سرمنشا تمامی مشکلات است چون پژوهشگرانی که مقاله می نویسند برای اینکه امتیاز مطلوبی را بگیرند باید مقاله خود را در پایگاه اسنادی آی اس آی ثبت کنند و در آن جا از گنجینه های علمی ما کپی برداری وسرقت علمی میشود.

حجت الاسلام وزیری بابیان اینکه باید دراستان بانک اطلاعات وپایگاه علمی تشکیل شود گفت:متاسفانع با اینکه ظرفیت بالایی داریم هنوزبرای حل این مشکل اقدامی نشده است چون دانشگاه قم به تنهایی وبدون نهادهای اجرایی مربوطه دیگرقادربه انجام چنین کاری نیست.

یکی از اساتید دانشگاهی که مهمان تلفنی برنامه گفت وگوی خبری بود ضمن تایید سخنان دبیرستاد هفته پژوهش گفت: متاسفانه چه در سطح استان و چه درسطح کشور یک نظام نیاز سنجی دقیق به خصوص درحوزه علوم اسلامی وانسانی وجود ندارد.

عظیمی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری وابراز نگرانی ایشان به بخش انتخاب موضوع پایان نامه گفت:موضوعاتی که برخی از پژوهشگران انتخاب میکنند فقط برای کسب نمره و امتیاز مطلوب است و بعد از اینکه برگزیده شدند از ان ها استفاده درستی نمیشود.

دبیرستاد هفته پزوهش استان برای برطرف شدن پاره ای از این مشکلات گفت: اگر بخواهیم طرح وایده های ما مطابق با نیاز های جامعه باشد حداقل باید ان دسته از پزوهش هایی که فعلا با نیاز های جامعه مطابقت دارد  را ابتدا مورد برسی قراردهیم و آن ها را به سرانجام برسانیم تا کم کم مشکلات بزرگ تر را هم حل کنیم.

وی با گفتن این جمله که برای انتخاب پژوهشگر برتر نمیتوانیم تنها با دید استانی نگاه کنیم ادامه داد: ملاک ما در انتخاب پژوهشگران برتر این است که دید وسیع تری را داشته باشیم ،هرچه دامنه پژوهش های ما ویع تر باشد مطلوب تراست و بهتر بودن آن زمانی است که آن مقاله بتواند نیاز های استانی را هم برطرف کند.

وزیری درباره برنامه های هفته پزوهش که از 14 تا 18 اذر امسال استثنا برگزارمیشود گفت:برنامه اصلی ما شناساندن پژوهشگران واساتید برجسته به مردم است ودراین هفته محققان درزمینه های مختلف پژوهشی اثارخودرا اماده میکنند تا در نمایشگاه درخدمت عموم مردم ودانشجویان قرارگیرد.

وی اضافه کرد: معیار اصلی ما برای انتخاب آثار برتر براساس ائین نامه کمیته علمی است به طوری که براساس موادی که دراین آیین نامه آماده است با انه ها امتیاز داده می شود و پس از جمع بندی امتیازها در پایان براساس ان پيوهش ها وقالات با هم مقایسه می شود.

دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش هم که مهمان دیگر تلفنی برنامه بود دربخش پایانی برنامه درباره زمان برگزاری این نمایشگاه گفت:در جلساتی که با کمیته برگزارکننده این نمایشگاه داشته ایم 5بخش شامل سازمان ها و نهاد های دولتی ،فناوری و بخش حوزوی و...برای ان درنطر گرفته شدکه درقالب های پایان نامه،پژوهش،مقالات و کتب و غیره فعالیت می کنند.

اخوان در پایان گفت: این نمایشگاه از 16 اذر ماه دایر می شود وبه مدت سه روز ازساعت 8 و نیم تا 5 بعدازظهر پذیرای علاقه مندان و دانش دوستان است.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: قم ، مشکلات ، هفته ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.