16 آذر روز دانشجو، روز استقلال طلبی‌، آزادی خواهی و ایستادگی نخبگان، ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از هر دانشگاه رفته‌ای که بپرسی دوران دانشجویی بهتر است یا دوران مدرسه، جواب را در یک جمله خلاصه می‌کند و می گوید: دوران دانشجویی یک طرف و دوران دبستان و دبیرستان یک طرف.

معلوم نیست چرا دانشگاه آنقدر هوایش آدم را جوگیر می‌کند که به کل راه زندگی هر دانش آموزی را با کلی خاطرات تغییر می‌دهد، حال یا خوب یا بد. اگر حالت مفید را انتخاب کنی و تصمیم بگیری فعل تلاش را تا سر حد توان صرف کنی و دانشجوی نخبه‌ای باشی اما آیا باز هم همین که مهر دانشجو به روی پیشانیت حک شود همه چیز تمام شده است؟

دانشجو برای دانشگاه حکم چرخ برای ماشین است که آن را به حرکت در می آورد اما در ایران عموم دانشجویان را شیفته‌ی جمله "خسته نباشید" در نیم ساعت پایانی کلاس معنی می‌کنند که باعث تأسف است. به عبارتی اگر این چرخ اصرار به از زیر کار در رفتن داشته باشد، این ماشین برای ما ماشین نمی‌شود و ما را به جایی نمی‌رساند.

سر باز زدن از انجام مسئولیت‌های سنگین دانشجویی دو علت می‌تواند داشته باشد: یا چرخ به درد زیر ماشین رفتن نمی‌خورد و یا آن طور که باید به آن رسیدگی نشده و نای کار کردن ندارد. مورد اول که اهمیت چندانی ندارد و در این دوران چه دانشجو به درد دانشگاه بخورد چه نخورد، "دانشجو" می‌شود.

رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف، حضور در جمع دانشجویان را فرصتی خوب برای خود بیان کرد و افزود: 16 آذر روز دانشجو ، روز استقلال طلبی‌، آزادی‌خواهی و ایستادگی نخبگان ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد بود.

از طریق تریبون راحت حرف هایتان را بزنید
رئیس جمهور  امروز در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: آنچه که خواستارش هستیم این است که شاخصه‌های ما شاخصه‌های مطلوب باشد. یکی از دوستان گفتند که دولت از لحاظ رکود پیشرفت نداشته آمار می‌گوید سال 91 رکود منفی 6.8 بوده یعنی ما در عمق رکود بودیم. در سال 92 به منفی 1.9 رسید. اما آن را در سال 93 به مثبت 3 رساندیم. کار بزرگی انجام شده است البته امسال سال سختی است . ممکن است از لحاظ آمار رشد اقتصادی‌ ما مثبت باشد. این در حالی است که هنوز آمار سال آینده مشخص نشده است اما اطلاعات اولیه به ما می‌گوید که رشد ما مثبت است.

وی در پاسخ به دانشجویان حاضر در سالن سخنرانی که شعار می‌دادند گفت: زمانی که ما دانشجو بودیم نمی‌توانستیم مثل شما اینجوری صحبت کنیم. حالا ما تریبون در اختیار شما گذاشتیم که از طریق تریبون راحت حرفهایتان را بزنید.

دانشجو باید نقاد باشد
وی ادامه داد: ما در آزادی دانشگاه سهیم هستیم. اگر دانشگاه در علم و بیان عقیده، آزاد نباشد، نمی‌توانیم به توسعه علمی و فرهنگی برسیم.

رئیس جمهور انتقاد را حق جامعه‌ی دانشگاهی خواند و گفت: دانشجو و دانشگاه باید نقاد باشد‌. انتقاد دلسوزانه کار دانشجو است و ما از نقد دانشگاهیان استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به دوران پسا تحریم اظهار کرد: ما در شرایط بعد از برجام و تحول اقتصادی هستیم. در شرایط تعامل با دنیا هستیم. دانشجویان از این فرصت برای تعامل با دنیا استفاده کنند. 

دانشگاه‌های ما باید از دانش دیگران هم استفاده کنند و دیگران هم از دانش ما بهره ببرند. باید در زمینه‌ی اقتصادی و فناوری دانشجویان حضور فعالی داشته باشند.

مهمترین دغدغه دانشجو باید تحصیل باشد
دکتر علی اصغر پیوندی رئیس دانشگاه شهیذبهشتی گفت:از شما فرزندان عزیزم که در این دانشگاه پرآوازه مشغول کسب علم و دانش و مهارت هستید می خواهم در این وادی با عزمی راسخ و تلاشی بی وقفه گام برداشته و برای  کسب علم و دانش، اخلاق و معنویت، مهارتهای اجتماعی، اخلاقی، معنوی، سیاسی ، اقتصادی و ... و مهمتر از همه خدمت به خلق خدا از هیچ کوششی دریغ نورزید.

وی گفت: مقدرات کشور در آینده با دستان توانمند شما عزیزان رقم خواهد خورد؛ پس در این راستا همواره قدردان اساتید، پیشکسوتان و فرهیختگانی باشید که در عرصه‌های مختلف ملی و بین المللی افتخارآفرینی کرده‌اند، آنان را الگو و سرلوحه خویش قرار داده و از هر فرصتی برای کسب فیض و دانش جویی در محضر آنان بهره ببرید.

همه مدیران دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تلاش می‌کنند شرایطی در دانشگاه ایجاد شود که موجب نشاط و شادابی، رضایتمندی و کاهش دغدغه‌های دانشجویی باشد. تمام هدف ما این است که دانشجو  کمتر دغدغه‌ای به جز تحصیل داشته باشد. در این راستا از نظرات، پیشنهادها و راهکارهای شما عزیزان استقبال می کنیم تا انشاءا... با تلاش و مشارکت یکدیگر دانشگاهی بالنده و پیشرو و خادم به  نظام و ملت داشته باشیم.

اقتدار آینده در گرو مسیر درست دانشگاه‌هاست
مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی به مناسبت روز دانشجو اظهار داشت: اگر در جامعه برای موضوعات اساسی فکر کردیم که چه بهتر ولی اگر به این فکر باشیم کسی از بیرون و خارج برای ما کاری انجام دهد، اشتباه است.

وی با طرح این سوال که چگونه آمریکا به دنیا زور می‌گوید، افزود: پاسخ اینجاست که آمریکا با تسلط به حوزه علم و صنعت و استفاده آن در حوزه‌های صنعت، فناوری و جاسوسی توانسته به دنیا زور بگوید. علم و فناوری تولید قدرت می‌کند و در نهایت به ثروت به جایی رهنمون می‌شود که قدرت در آنجا باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنان تصریح کرد: مسیر اقتصاد و آینده زندگی ما از مسیر درست این دانشگاه‌ها می‌گذرد که اگر این مسیر را بر روی ریل انداختیم موفق هستیم.

کجای زندگی دانشجویان می لنگد؟
حمایت از دانشجویان از جمله الزاماتی است که هر چند وقت یک بار باید رسیدگی و روغن کاری شود تا دانشجو از تک و تا نیفتد و هدفش را پیگیری کند.

فرهاد بشیری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است‌: روز دانشجو فرصت مغتنمی است تا بار دیگر با تأکید بر جنبش فراگیر علمی، فرصت‌‌ها و امکانات در جهت تحقیقات علمی و حمایت از دانشجویان مبتکر، مخترع، هنرمند و نخبه نسبت به تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص جهش علمی کشور و حاکم شدن فضای نشاط، ابتکار، نوآوری و پرسش ‌گری خردمندانه بر دانشگاه‌ ها انجام شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: متولیان آموزش عالی باید از این فضا استفاده کنند تا حمایت از دانشجویان را در دستور کار خود قرار دهند و این فضا به گونه‌ای باشد که به رشد و توسعه علم در کشور منجر شود.

این عدم حمایت‌های کافی تا امروز هم خساراتی به جامعه‌ی علمی کشور زده و به قول معروف آمار فرار مغزها را چشمگیرتر کرده است. قطعا تا زمانی هم که تصمیمات به جا از طرف آموزش عالی اعمال شود و حمایت ها از دانشجویان به حد رضایت بخشی برسد، این تبعات منفی ادامه خواهد داشت.

نباید بهانه دست دانشجو داده شود
دانشجو هم مثل هر انسانی که در این عصر زندگی می‌کند‌، پول را سهام دار اصلی رشد و نخبه پروری می‌داند. پس حمایتی که از دید این محرک علمی به معنای واقعی حمایت است، ماهیت مادی دارد. البته از حق هم نگذریم این چرک کف دست خیلی از مسائل دانشجویان را حل می کند.

وام هایی که صندوق رفاه و خیلی از موسسات دولتی و خصوصی برای دانشجویان اختصاص دادند، گام مؤثری است و می تواند با محدودیتی کمک حال دانشجویان باشد اما این سرویس دهی باید به حدی قوی شود تا دانشجو را به دانشگاه پایبند کند. در غیر اینصورت دانشجو با دو دو تا چهار تایی ساده ، تامین احتیاجات مادی  آینده را به تحصیل ترجیح می دهد و جذب دانشگاه نمی شود.

ناامیدی دانشجویان از احیای تشکل‌های دانشجویی
در این میان هستند نوجوانانی که حمایت‌های فکری و روحی را در کنار تحصیل طلب می کنند. تشکل‌های دانشجویی اندیشه‌های خام دانش آموزان دبیرستانی را با اندیشه‌های پخته و بالغ همسو می‌کند و میتواند یک نظام قدرتمند را پایه ریزی کند. 

سید ضیاء هاشمی در خصوص آزادی تشکل‌های دانشجویی اعلام کرد: دانشجویان می توانند طبق آیین نامه‌های موجود برای تشکیل تشکل‌های دانشجویی اقدام کنند و ما نیز همواره تأکید کرده ایم که دانشگاه‌ها باید از تشکیل تشکل‌های دانشجویی حمایت کنند.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در رابطه با احیای تشکل‌های از بین رفته در دانشگاه گفت: ما همواره بر قانونی بودن تأکید کرده‌ایم بنابراین با توجه به این که قانونی به نام احیای تشکل ها پیش بینی نشده است پس تشکل‌های از بین رفته نمی‌توانند احیا شوند.

نخبه ها باید در کشور بمانند
حمایت‌های فکری و مالی از دانشجویان در مرحله‌ی رسیدگی دست و پا میزند و همین امر موجب علم زدگی بیشتر نخبگانه کشور می‌شود. از آن جایی که احساس نیاز انسان را غنی می‌کند، اغلب دانشجویانی که از امکانات ابتدایی محروم مانده‌اند، عزم خود را جزم کرده و به رتبه های بالای علمی دست می یابند. به همین علت پرورش این نخبگان نیازمند حمایت‌های همه جانبه‌ی دولت است.

فرار مغزها و اندیشمندان، معضلی است که امروزه بسیاری از کشورهای جهان، به ویژه کشورهای در حال توسعه و جهان سوم با آن دست به گریبان هستند و از این طریق بسیاری از نیروهای انسانی، متخصص، ماهر و کارآمد خود را از دست می دهند و از این بابت خسارت‌های سنگینی را، به ویژه در خصوص کمبود عوامل انسانی در اقتصاد و تولید متحمل می‌شوند.

در کشور ما ایران نیز در رابطه با پدیده‌ی فرار مغزها با وضعیت نگران کننده‌ای رو به رو هستیم. به نحوی که در چند سال اخیر از سوی مسئولین مراکز علمی و فرهنگی کشور، هشدارهای بسیاری داده شده، و این نگرانی و خطر همیشه گوشزد شده است، ولی متأسفانه تا کنون شاهد اقدامی اساسی و اصولی در این رابطه نبوده ایم. و این در حالی است که گزارش‌های تکان دهنده ای از فرار مغزها و استعدادهای درخشان ایران به سایر کشورها به گوش می‌رسد.

گزارش از یاسمن قاسمی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
لطفا راجب قوانین نقل انتقالات دانشجویان تو سال 94
برای دانشگاه های علوم پزشکی یه خبر بزارید
توی ایین نامه امسال دانشجویان انتقال دائم هم باید شهریه پرداخت کنن اما گفتن ممکنه بازم تغییر کنه
مهلت ثبت نام هم برای انتقالی تا 20آذره لطفا همین امروز پیگیری کنید
ممنون
آخرین اخبار