رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی استان اردبیل از فعالیت شش مرکز اختلال یادگیری در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ محمد شفاهی با بیان اینکه علاوه بر این تعداد یک مرکز غیردولتی نیز فعال‌شده است، افزود: مراکز اختلال یادگیری مشاوره و آموزش‌های لازم را در اختیار دانش‌ آموزانی که در یادگیری یک یا دو درس مشکل‌دارند قرار می‌دهند.

وی گفت: در سطح جهانی نزدیک به 10 الی 15 درصد دانش‌ آموزان اختلال روانی دارند که در استان نیز تقریباً همین وضعیت حاکم است.

رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی استان اردبیل اختلالات یادگیری را شامل مشکلاتی در خواندن، نوشتن و ریاضی برشمرد و تأکید کرد: دانش‌ آموزی که اختلال یادگیری دارد در مدرسه عادی تحصیل می‌کند و هوش‌بهر عادی یا بالاتر از عادی دارد.

شفاهی عمده دلایل اختلال یادگیری را ازدواج فامیلی، مصرف دارو، استفاده از اشعه ایکس در دوران بارداری، حالت روحی روانی مادر در دوران بارداری و تغذیه سو و نادرست مادر در دوران بارداری برشمرد.

وی با بیان اینکه در مراکز اختلال آزمون‌های غربال‌گری انجام می‌شود،گفت: به ‌طور میانگین هر مرکز استان 75 دانش‌آموز را تحت پوشش دارد و بر اساس آمارهای به‌دست‌آمده اردبیل با 122 دانش‌آموز بیشترین تعداد را پوشش داده است.

رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی استان اردبیل گفت: در مرکز پارس‌آباد 57 دانش‌آموز، در مرکز مشگین شهر 76 دانش‌آموز، در مرکز گرمی 75دانش‌آموز، در مرکز خلخال 72 دانش‌آموز و در مرکز بیله سوار 66 دانش‌آموز تحت پوشش هستند.

شفاهی در خصوص وضعیت دانش‌آموزان سایر شهرستان‌ها که مرکز مستقل ندارند، متذکر شد: این دانش‌آموزان از خدمات شهرستان‌های مجاور استفاده می‌کنند.

وی با تأکید به‌ ضرورت راه‌اندازی مرکزی در شهرستان نیر، افزود: درمجموع 439 دانش‌آموز در مراکز اختلال یادگیری خدمات دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.