پروفسور بهرام مبشر دانشمند ايراني دانشگاه كاليفرنيا و همكارش هوشنگ نيري كهكشاني را كشف كرده‌اند كه فاصله زيادي از كهكشان ما داشته و به‌طور شگفت‌انگيزي ستاره توليد مي‌كند.

به گزارش سرویس وب گردی باشگاه خبرنگاران؛ پروفسور بهرام مبشر دانشمند ايراني دانشگاه كاليفرنيا و همكارش هوشنگ نيري كهكشاني را كشف كرده‌اند كه فاصله زيادي از كهكشان ما داشته و به‌طور شگفت‌انگيزي ستاره توليد مي‌كند.

اين دانشمندان با استفاده از تلسكوپ هاي هابل و اسپيتزر به اين اكتشاف رسيده‌اند. اين كهكشان GN-108036 نام دارد و درخشان‌ترين كهكشاني است كه تاكنون در اين فاصله با راه شيري كشف شده است.

GN-1080036 12 ميليارد سال نوري با ما فاصله داشته و يافته‌هاي به‌دست آمده از تلسكوپ‌هاي هابل و اسپيتزر نشان مي‌دهد كه سالانه در حدود 100خورشيد توليد مي‌كند. كهكشان ما 5برابر بزرگتر و10برابر پرحجم‌تر از GN-108036 بوده اما 30 برابر كمتر توليد ستاره مي‌كند.

اين كهكشان تنها 750ميليون سال پس از به‌وجودآمدن كهكشان ما پديد آمده و درنتيجه كهكشاني بسيار قديمي است. مشاهدات مادون قرمز هابل و اسپيتزر در بررسي نحوه شكل‌گيري ستاره‌هاي اين كهكشان بسيار تاثيرگذار بوده است.

ستاره‌شناسان از انفجار عظيم شكل‌گيري ستاره‌هاي اين كهكشان بسيار شگفت زده‌اند چراكه GN-108036 بسيار كوچك بوده و از دوره‌هاي اوليه كيهاني وجود داشته و پيدايش آن به چندين ميليون سال پس از بيگ بنگ بازمي‌گردد.

نكته ديگر آن است كه در هنگام پيدايش، كهكشان‌ها معمولا كوچكتر از اندازه امروزي‌شان بوده اما دائما در حال متراكم‌تر شدن هستند. در دوره پيدايش كيهان گسترش يافته و پس از پيدايش انفجاري‌اش سرد شد. اتم‌هاي هيدروژن در كيهان پخش شده و ابرضخيم و كدري را تشكيل دادند.

اين دوره را دوران تاريك مي‌نامند چراكه هنوز نخستين ستاره‌ها و كهكشان‌ها به‌وجود نيامده بودند تا كيهان را روشن كنند. اين دوران تاريك هنگامي به پايان رسيد كه نور از نزديك‌ترين كهكشان‌ها گازهاي تيره را يونيزه كرده و آنها را شفاف كردند.

كهكشان‌هاي مشابه GN-108036 در پديدآمدن چنين رويدادي نقش مهمي را ايفا كرده‌اند. مباشر مي‌گويد: حجم بالاي تشكيل شدن ستاره درGN-108036 نشان‌دهنده آن است كه حجم و تراكم اين كهكشان بلافاصله پس از تشكيل بيگ بنگ و درست زماني كه عمر گيتي 5درصد عمر فعلي‌اش بوده شكل گرفته است. درنتيجه مي‌توان گفت، GN-108036 منشا تكامل‌يافته و انبوه كهكشان‌هاي امروزي است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار