رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اقتصاد کشور 80 میلیونی ایران، با فعالیت 2 میلیون و 700 هزار نفر اداره می شود و این یعنی اقتصاد کشور ما وارداتی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛خوانساری در بیست و یکمین همایش ملی توسعه صادارات غیر نفتی ایران گفت: اگر اقتصادی براساس صادرات داشتیم،نحوه وضع مالیات به این شکل نبود، دولت به موقع حقوق کارمندان خود را پرداخت می کرد و این ها نشانگر این است که اقتصاد ما براساس واردات است.

وی ادامه داد: متاسفانه در زمینه صادرات محور بودن برنامه ای اجرا نکرده ایم، در درجه اول کوچک کردن بدنه دولت است چرا که مهمترین دغدغه دولت تامین هزینه های دولت با 2 میلیون و 700 هزار نفر است.

خوانساری مقررات زدایی را اصل اول ایجاد اقتصاد بر مبنای صادرات دانست و گفت: سازمان اقتصاد و دارایی کشور، بیش از 2 هزار مجوز استخراج کرده است که قابلیت برطرف شدن دارند و این آمار نشانگر این است که هر روز سدی در مقابل تولید ایجاد کرده ایم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: اگر بنا باشد اقتصاد ما براساس صادرات باشد، باید به نحوه توزیع ارز توجه کنیم، اینکه این طور ارزان توزیع نشود، تورم باید کنترل شود، حامل های انرژی باید تعیین تکلیف شوند.

وی وضعیت فعلی اقتصاد کشور را نوسانات قیمت نفت و وابستگی بودجه دولتی به آن دانست و گفت: باید برای حضور در بازارهای رقابتی دنیا با برندهای جهانی عادت کنیم و این مهم مستلزم تغییر نگرش همه ارگان ها اعم از مجلس، قوه قضائیه به مقوله صادرات است.

وی یادآور شد: هر چند ایران، 80 میلیون نفر جمعیت دارد ولی همسایگی آن با 8 کشور محصور در خشکی، جمعیت و بازار 300 میلیون نفری را برای ایران تامین کرده است؛ در حالی که از این ظرفیت غافل هستیم و باید آسیب شناسی لازم صورت گیرد که چرا ما تا به امروز نتوانسته ایم؟

به گفته ی خوانساری نیروی انسانی جوان، معادن نفت، گاز، پتانسیل های گردشگری، امنیت ایران و بازار داخلی ایران مزیت بالایی برای اقتصاد ایران محسوب می شوند، اما جای سوال دارد که چرا تا به امروز نتوانسته ایم موفق باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اقتصادی پویاست که صادرات داشته باشد و نمونه آن اقتصاد چین است که با باز کردن مرزهای خود و با تاکید بر اقتصاد صادرات محور، توانست بیشترین رشد اقتصادی را داشته باشد و هم اکنون ایران می تواند چین را الگوی خود در اقتصادی صادرات محور قرار دهد.
 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.