یک تولیدکننده زعفران گفت: ایجاد شرکت تعاونی زعفران‌کاران در همه شهرها و دریافت گزارش عملکرد از آنها، منجر به افزایش کیفیت زعفران در کشور می‌شود.

محمدعلی آهنی تولیدکننده زعفران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص کیفیت زعفران تولیدی و صادراتی کشور گفت: دست به دست چرخیدن زعفران موجود در بازار داخلی بین تولیدکننده و خریدارهای مختلف، منجر به بروز خلل در کیفیت و استاندارد زعفران کشور می‌شود.

وی ادامه داد: برخی افراد سودجو با کنار هم قرار دادن زعفران تقلبی و اصل در یک بسته، باعث می‌شوند تشخیص زعفران اصل از تقلبی برای مردم ناممکن شود.

این تولیدکننده افزود: این افراد با این کار موجب می‌شوند زعفران بی‌کیفیت؛ همان عطر و اسانس و رنگ زعفران مرغوب را به خود بگیرد.

آهنی اظهار داشت: در زمینه تشخیص زعفران اصل از تقلبی شرکت‌هایی وجود دارد که آزمایشگاه‌هایشان با تست گل‌های زعفران، نوع مرغوب را شناسایی کرده و آن را به شرکت‌های صادراتی عرضه کنند.

وی چیدن چین زعفران در سحرگاه و استفاده از کود حیوانی را مهم‌ترین عوامل در کیفیت تولید زعفران مرغوب برشمرد و بین کرد: زعفران شهرستان قائن و نواحی اطراف آن به دلیل رعایت این فاکتورها، بهترین نوع این محصول را در کشور دارا هستند.

آهنی ابراز داشت: تأسیس یک شرکت تعاونی برای زعفران‌کاران در هر شهرستان می‌تواند اقدامی مهم در راستای کیفیت و استاندارد زعفران باشد، به نحوی که همه تولیدکنندگان و فروشندگان زعفران متعهد شوند در همه امور، تعاونی را در جریان جزئیات کار قرار داده، به صورت هفتگی یا ماهانه گزارش فعالیت‌های خود را به شرکت مزبور ارائه دهند.

وی افزود: در این صورت رونق در زمینه صادرات نیز افزایش خواهد یافت و ایران همچنان حرف اول را در تولید و صادرات زعفران در دنیا خواهد زد.

آهنی در پایان اعطای وام، زمین، مجوز آب و عدم تشویق تولیدکنندگان را عمده مشکل زعفران‌کاران برشمرد و گفت: وجود این مشکلات و عدم رونق در کشت باعث شده زعفران‌کاران؛ به مشاغل دیگر روی آورده و نیز زمین‌هایشان را به باغ یا مسکن تبدیل کنند.

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار