قزوین؛

رفع مشکلات آب 100 روستا در قزوین

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قزوین گفت: بهره‌برداری از 31 مجتمع آب‌رسانی روستایی این استان حدود 24 میلیارد تومان اعتبار لازم دارد و با اجرای این طرح کمبود اب شرب 100 روستای استان قزوین برطرف می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ محمد محمدعلیزاده گفت: بر اساس سیمای آب استان قزوین 602 روستای بالای 20 خانوار زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی این استان قرار دارد.

وی افزود: در مجموع 483 روستای استان زیر پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار دارد و بقیه به صورت پروژهی بوده خودگردان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قزوین اضافه کرد: به لحاظ درصدی در حال حاضر 91 درصد جمیت روستایی این استان زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی بوده و استان قزوین میزان بالاتری نسب به شاخص کشوری دارد، زیرا شاخص کشوری در حال حاضر 81 درصد است.

محمدعلیزاده ادامه داد: شاخص بهره‌مندی استان 82 درصد بوده و قزوین سومین استان کشور به لحاظ شاخص بهره‌مندی است زیرا شاخص بهره‌مندی کشور 73 درصد است.

وی عنوان کرد: 581 منبع تأمین آب شرب روستایی در استان قزوین وجود دارد که از این تعداد 340 منبع مربوط به چاه آب، 23 منبع مربوط به چشمه و بقیه نیز به صورت قنات است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قزوین تصریح کرد: میزان مصرف آب شرب روستایی این استان 28 میلیون مترمکعب بوده و میزان سرانه مصرف نیز 211 لیتر است.

محمدعلیزاده گفت: میزان مصرف سرانه آب روستایی استان قزوین بالاتر از استاندارد بوده، زیرا استانداردها در حال حاضر 120 لیتر است و علت اصلی این افزایش سرانه، مصرف آب شرب روستایی برای اموراتی از قبیل دام‌داری سبک و سنگین، آبیاری باغ و باغچه است.

وی بیان کرد: ظرفیت کل مخازن آب روستایی استان قزوین 58 هزار مترمکعب است و در حال حاضر 108 هزار مشترک آب روستایی داریم که بر اساس آن مشاهده می‌شود حدود 0.6 متر مکعب مخزن در حوزه آب شرب روستایی در اختیار این شرکت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قزوین با اشاره به طول شبکه توزیع آب شرب روستایی افزود: طول شبکه توزیع آب روستایی این استان دو هزار و 371 کیلومتر است که 6 آزمایشگاه در سطح استان قزوین وظیفه کنترل کیفی آب شرب روستایی این استان را برعهده دارد.

علیزاده با بیان اینکه آب‌رسانی به برخی از روستاهای استان قزوین به صورت سیار انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: آب‌رسانی به 154 روستای این استان به صورت سیار انجام می‌شود و از ابتدای سال جاری تا کنون 7 هزار و 500 سرویس آب‌رسانی سیار به این روستاها انجام شده است.

وی با بیان اینکه انجام مطالعات شبکه فاضلاب روستایی استان قزوین در دستور کار این شرکت است، اظهار کرد: مطالعات فاضلاب 14 روستای این استان نیز انجام شده که اگر اعتبارات لازم در اختیار ما قرار گیرد، می‌توانیم هرچه سریع‌تر آن‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

وی یادآور شد: متوسط اعتبارات اختصاص یافته به حوزه آب شرب روستایی استان قزوین از سال 89 تا سال گذشته پنج میلیارد تومان بوده که مبلغ بسیار کمی است و بسیاری از پروژه‌های آب‌رسانی روستایی با این بودجه محدود به بهره‌برداری نمی‌رسد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.