قزوین؛

200 کیلومتر مربع از مساحت قزوین در حال بیابانی شدن است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که 200 کیلومتر مربع از مساحت استان قزوین در حال بیابانی شدن است که این امر یک خطر جدی برای این استان به شمار می‌رود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ منوچهر حبیبی افزود: کمبود منابع آبی تهدیدهایی از قبیل تخریب محیط‌ زیست، کوچ اجباری ساکنان مناطق مختلف به ویژه روستاها و بروز ریزگردها را برای استان قزوین به همراه دارد که قطع‌یقین خسارات جبران‌ناپذیری به این استان به‌بار می‌آورد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به علل بروز عوامل تهدید‌زا در حوزه محیط‌ زیست عنوان کرد: بخش اعظم ایجاد این پدیده در استان قزوین مربوط به افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی است که این امر نیز در نتیجه مصرف نادرست منابع آبی بروز کرده است.

حبیبی با بیان اینکه اجرای راهکارهای مناسب برای جلوگیری از پیشرفت این وضعیت ضروری است، تصریح کرد: اجرای طرح‌های آب‌خیزداری در کاهش بحران‌های حوزه آب استان قزوین قطع‌یقین اثربخش است و با توجه به اینکه چنین طرح‌هایی به منابع مالی و زمان زیادی نیاز ندارند، می‌توان از آن‌ها در جلوگیری از بحران حوزه آب این استان استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از اقداماتی که در راستای صرفه‌جویی در منابع آبی استان قزوین صورت گرفته اثربخش بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به انسداد چاه‌های آب غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌های آب اشاره کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین تصریح کرد: با توجه به اثرات مطلوب اجرای طرح‌های مذکور نیاز است که این طرح‌ها استمرار داشته باشد تا به اهداف عالی که در حوزه آب استان قزوین در نظر گرفته‌ایم، دست پیدا کنیم.

حبیبی گفت: در حال حاضر 92 درصد مصرف آب استان قزوین در حوزه کشاورزی بوده و بقیه نیز برای مصارف صنعتی و خانگی مصرف می‌شود.

وی یادآور شد: به دلیل حجم بالای مصرف آب در بخش کشاورزی استان قزوین استفاده مناسب از منابع آبی این حوزه تأثیر زیادی در رفع بحران کم‌آبی در این استان دارد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.