قزوین؛

ضرورت کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: حجم آب قابل برداشت در استان قزوین برای مصارف گوناگون 877.7 میلیون مترمکعب پیش‌بینی شده و باید 881.3 میلیون مترمکعب کاهش برداشت انجام شود که تاکنون بخشی از آن محقق شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ حمید قزوینی افزود : کل آبی که در شرایط نرمال در استان قزوین مصرف می‌کنیم 2 میلیارد و 600 میلیون متر مکعب است که 600 میلیون متر مکعب آن آب‌های سطحی و بقیه آب‌های زیرزمینی است.

وی با اشاره به وضعیت آب‌های زیرزمینی استان قزوین افزود: در 15 سال اخیر تا یک متر و 41 سانتی‌متر نیز افت آب‌های زیرزمینی را داشتیم و کسری مخزن نیز 335 میلیون مترمکعب بوده است.

قزوینی، با اشاره به اقدامات انجام شده برای تعادل‌بخشی سفره‌های زیرزمینی ادامه داد: انسداد 643 حلقه چاه که منجر به صرفه‌جویی بیش از 115 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی شد از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در راستای تعادل‌‎بخشی سفره‌های زیرزمینی است.

وی عنوان کرد: در عملکرد تعادل‌بخشی استان قزوین با کسب نمره 95 از 100 نمره موفق شد رتبه عالی را در سطح کشور کسب کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین تصریح کرد: در سال گذشته با اقدامات صورت گرفته 87.7 میلیون مترمکعب از آب سفره‌های زیرزمینی صرفه‌جویی شد اما در سال جاری با 552 عملیات انجام شده تا کنون به حجم صرفه‌جویی سال گذشته نرسیده‌ایم.

قزوینی با اشاره به طرح‌های عمرانی حوزه آب استان قزوین گفت: سد طالقان با 420 میلیون مترمکعب ظرفیت در این استان قرار دارد اما بخش عمده آب آن برای تأمین آب شرب استان‌های تهران و البرز اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: سد انحرافی زیاران یکی از سدهای استان قزوین است که 225 هزار متر مکعب ظرفیت دارد و ظرفیت خروجی آن برای شبکه 30 متر مکعب در ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین افزود: شبکه آبیاری دشت قزوین 94 کیلومتر بوده که 60 هزار هکتار از اراضی استان قزوین را آبیاری می‌کند.

قزوینی اضافه کرد: تعداد چاه‌های تلفیقی استان قزوین نیز 102 حلقه است که 60 میلیون مترمکعب آب در اختیار بخش کشاورزی این استان قرار می‌دهد.

وی با اشاره به طرح‌های در حال اجرا در حوزه آب استان قزوین ادامه داد: سد نهب در حال حاضر حدود 49 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بخش اعظم آب آن برای مصرف در حوزه کشاورزی در نظر گرفته شده است و اگر اعتبار خوبی برای اجرای این پروژه در اختیار این استان قرار گیرد تا پایان سال آینده می‌توانیم آن را آب‌گیری کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین عنوان کرد: پیگیری‌های لازم برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به منظور بهره‌برداری از این سد در حال انجام است و تا کنون چندین مناقصه برگزار شده اما هنوز پیمان‌کار پروژه جذب نشده است.

قزوینی تصریح کرد: سد بالاخانلو در بوئین‌زهرا یکی دیگر از طرح‌های حوزه آب استان قزوین است که 38 میلیون متر مکعب ظرفیت دارد که 9 میلیون متر مکعب آن برای آب شرب پنج شهر و 30 روستا در نظر گرفته شده است.

وی گفت: این سد در حال حاضر حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و علی‌رغم جذب 461 میلیارد ریال اعتبار برای آن هنوز پیمان‌کار جذب نکرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین خاطرنشان کرد: به منظور کمبود آب شرب شهر قزوین 20 حلقه چاه پیش‌بینی شده که چهار حلقه آن به صورت اضطراری وارد مدار شد و 16 حلقه باقی‌مانده به صورتBOT از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: در طرح آب‌رسانی از سد طالقان به استان قزوین یک خط انتقال به طول 58.5 کیلومتر اجرا می‌شود که با انجام این طرح شاهد تحول عظیمی در آب شرب استان قزوین هستیم.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: کاهش ، زیرزمینی ، برداشت ، آب ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.