حمید بعیدی نژاد با پست اینستاگرامی خود به تحسین شجاعت خبرنگار نیویورک تایمز پرداخته است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید بعیدی نژاد در آستانه ی انتشار ارزیابی آژانس اشاره ای به تلاش جاسوسی سازمان ها کرده و شجاعت خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز را تحسین کرده است.

در آستانه ي انتشار ارزيابي نهايي آژانس در خصوص اصطلاحا بحث پي ام دي، اشاره به تلاشهاي سازمانهاي جاسوسي براي ساختن و پرداختن پرونده اي ساختگي براي اثبات ماهيت نظامي برنامه هسته اي ايران مهم است. خوشبختانه اين فقط ايران نبود كه به اين موضوع تاكيد مي كرد بلكه در همين زمينه كتاب معتبري در سال دو هزار و شش در آمريكا منتشر شد كه تاثير مهمي در برداشت حداقل برخي از جريانهاي مهم سياسي در آمريكا و غرب گذاشت.



نويسنده ي اين كتاب جيمز رايزِن ( James Risen) خبرنگار روزنامه نيويورك تايمز بود كه پيش از اين برنده جايزه ي پوليتزر در حوزه ي روزنامه نگاري شده بود و به همين دليل شخصيتي محترم و وزين محسوب ميشد. در كتابي كه او در اين سال تحت عنوان وضعيت جنگ منتشر ساخت با جسارت و شجاعتي مثال زدني به افشاي پروژه اي پرداخت كه بر اساس آن سازمان جاسوسي سيا قصد داشت بنحوي با ارسال اطلاعاتي ساختگي به ايران از طريق واسطه ها و مستند ساختن آن، اثبات نمايد كه ايران برنامه اي براي توسعه سلاحهاي هسته اي دارد. رايزِن كه به خطرات ناشي از افشاي اين اطلاعات در كشور خود واقف بود با انتشار اين كتاب دست به كار خطرناكي زده بود. او مي دانست كه قطعا با اين اقدام سازمان سيا از هر اقدامي براي مقابله با وي از تهديدات شخصي تا كشاندن تا پاي دادگاه با هدف بي اعتبار ساختن او دريغ نمي ورزد. اما چنانچه وي در كتاب و نوشته ها ي بعدي خودش به صراحت توضيح داد وي در نوشتن اين كتاب فقط بدنبال اين بود كه سايه ي تهديد و جنگ را از كشورش دور كند.

وي توضيح ميدهد كه بعنوان يك روزنامه نگار محقق در تماسهايي كه با مقامات عالي دولت و سازمان سيا در آنزمان داشت ترديدي پيدا نكرده بود كه آمريكا بدنبال سند سازي عليه ايران با هدف طراحي يك حمله ي نظامي عليه ايران است. او ميگويد من و رسانه هاي آمريكا وظيفه داشتيم كه جلوي اين كار را بگيريم. يكبار آمريكا با همين حربه ي جلوگيري از سلاحهاي كشتار جمعي به عراق حمله كرد و نتايج آنرا ديده بوديم. او اعتقاد داشت كه از تكرار اين حمله نظامي به بهانه جلوگيري از گسترش سلاحهاي هسته اي جلوگيري نمايد. همانطور كه رايزِن پيش بيني كرده بود، سازمان سيا ابتدا با تمامي كنترلهايي كه اعمال كرد ابتدا افسر سازمان سيا بنام استرلينگ كه اين اطلاعات را به او داده بود شناسايي و تحويل دادگاه داد كه نهايتا استرلينگ در دادگاه محكوم شناخته شده و به چندين سال زندان محكوم شد و سپس با تمامي فشارهاي مختلف سعي كرد پاي رايزن را به دادگاه باز كند كه موفق نشد و دادگاه عالي در همين چند ماه پيش اجبار به حضور وي در دادگاه را رد كرد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.