مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران توانست با روش لیوفلیزاسیون عمر ریز جلبک‌ها را افزایش دهد.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران جمع آوری، نگهداری و ارائه‌ی نمونه های زیستی که شامل سلول‌های جانوری، گیاهی و میکروارگانیسم‌ها است را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: میکروارگانیسم‌ها دارای دسته بندی‌های متفاوتی همچون باکتری، مخمر، قارچ‌ها ،جلبک‌ها و... هستند که در صنایع غذایی و دارو حتی در درمان بیماری‌های سرطانی  ایمنی، پوستی و... کاربردی بسزایی داشته است.

وی تصریح کرد: این جلبک‌ها در صنایع غذایی و آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد البته ناگفته نماند که اهمیت این جلبک‌ها از نظر اقتصادی و تولید فناوری در دنیا بسیار اهمیت دارد.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اظهارکرد: ما برای طولانی نگهداشتن میکروارگانیسم‌ها از روش لیوفلیزاسیون استفاده می‌کنیم که با گذر سال‌ها این میکروارگانیسم‌ها هنوز زنده هستند و قابلیت تکثیردارند.

وی در ادامه افزود: این روش به حفظ ارزش غذایی و دارویی جلبک‌ها و هم چنین افزایش ماندگاری ترکیبات طبیعی موجود در ساخت ریز جلبک‌ها از جمله ترکیبات آنتی اکسیدانی‌، ویتامین‌ها و رنگ‌های طبیعی می‌انجامد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما از سال 88 تحت پوشش جهاد دانشگاهی بخش میکروارگانیسم ها را در این مرکز راه اندازی نمودیم و طی سال‌های گذشته انواع روش های جمع آوری، نگهداری، شناسایی و تکثیر میکروارگانیسم‌ها را به صورت استاندارد انجام دادیم. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار