روسیا الیوم:

تحریم های روسیه به اقتصاد ترکیه ضرر می زند

اقدامات و تصمیمات رئیس جمهور روسیه برای تنبیه ترکیه موجب زیان دیدن بخش های گسترده ای از اقتصاد و تجارت ترکیه خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روسیا الیوم، اقدامات و تصمیمات رئیس جمهور روسیه برای تنبیه ترکیه به علت سرنگون کردن جنگنده روسی از سوی هواپیماهای ترکیه، موجب زیان دیدن بخش های گسترده ای از اقتصاد و تجارت ترکیه خواهد شد.

پس از امضای تحریم های روسیه از سوی پوتین، رئیس جمهور روسیه علیه ترکیه پرسش های زیادی در این خصوص مطرح می شود، مبنی بر این که آیا اقدامات و تصمیمات مسکو علیه آنکارا کارساز خواهد بود یا خیر.

براساس این گزارش، محمد ابو حمدیه در گزارشی در این باره گفت: بالاگرفتن تنش میان روسیه و ترکیه به علت سرنگونی جنگنده سوخوی روسی در آسمان سوریه، همچنان پیامدهای منفی بر روابط دو کشور را به همراه داشته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تحریم های اقتصادی علیه ترکیه را امضا کرد. این تحریم ها عبارتند از مکلف کردن دولت روسیه به منع ورود کالاها یا برخی کالاهای ترکیه به روسیه، ممنوعیت یا ایجاد محدودیت در مبادلات اقتصادی خارجی در خصوص برخی کالاهای تولید ترکیه. البته کالاهایی که برای استفاده شخصی به کار می رود از این تحریم ها مستثناست ولی باید در آن حدی که قانون اقتصادی اوراسیا آن را مجاز می داند، وارد شود.

محمد ابو حمدیه گفت: همچنین منع و ایجاد محدودیت برای فعالیت موسسات اقتصادی ترکیه در خاک روسیه بر اساس تصمیمات دولت روسیه، منع ورود نیروی کار از ترکیه به روسیه از آغاز سال آینده، توقف سفر شهروندان ترکیه به روسیه بدون روادید از آغاز سال آینده، همچنین منع شرکت های گردشگری روسی از اعزام تورهای گردشگری به ترکیه و منع استفاده از پروازهای چارتر میان دو کشور و افزایش نظارت بیشتر بر سفرهای هوایی از مبدأ ترکیه از دیگر مواردی است که اعمال خواهد شد.

محمد ابو حمدیه در ادامه گزارش خود گفت:  با توجه به حجم مبادلات تجاری میان روسیه و ترکیه می توان گفت این تحریم ها نتایج خاصی در برداشته است. ترکیه پنجمین شریک تجاری روسیه به شمار می رود و تبادل تجاری دو کشور سال گذشته به سی و یک میلیارد دلار رسید و در نه ماه سال جاری به هجده میلیارد دلار رسیده است.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سفر دو ماه پیش خود به مسکو گفته بود، قصد دارد حجم مبادلات تجاری میان دو کشور را تا سال 2023 به صد میلیارد دلار افزایش دهد.

محمد ابو حمدیه اضافه کرد: مهمترین صادرات روسیه به ترکیه عبارتند از گاز طبیعی، غلات و مواد معدنی است و در مقابل صادرات ترکیه به روسیه عبارتند از کالاهای کشاورزی، منسوجات و ابزارهای فلزی.

از این رو منع ورود مواد غذایی به روسیه موجب شد ترکیه سالانه یک میلیارد ضرر کند. اما در حوزه گردشگری می توان گفت گردشگران روسی در جایگاه دوم پس از آلمان برای بازار گردشگری ترکیه قرار دارد. آمار گردشگران روسی که در سال گذشته به ترکیه سفر کردند به چهار میلیون و پانصد هزار نفر رسید. در نتیجه توقف تورهای گردشگری روسیه به ترکیه موجب زیان 10 میلیارد دلاری ترکیه در یک سال خواهد شد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
بزنید پدر ترکیه رو دربیارید
آخرین اخبار