درختانی که قطع می‌شوند، قانونی که پاسخ گو نیست

ارجاع 2200 پرونده تخریب باغات به دستگاه قضایی و عدم صدور حکم برای آن‌ها راه را برای قطع بیشتر درختان در پایتخت از سوی سودجویان باز گذاشته است.

درختانی که قطع می‌شوند، قانونی که پاسخ گو نیستبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درختان به عنوان ریه‌های تنفسی زمین محسوب می‌شوند اما این در شرایطی است که هر روز در شهرهای بزرگ از جمله تهران شاهد تشدید آلودگی هوا هستیم و از سوی دیگر در این شهرها هر روز برتعداد درختان قطع شده افزوده می‌شود.

شهر تهران روزی به یک باغ شهر بزرگ معروف بوده اما این روزها هر از گاهی خبر تخریب  یکی از باغات آن به گوش می‌رسد . صاحبان این باغ‌ها با سوءاستفاده از قانون ساخت و ساز در 30درصد اراضی باغی اقدام به تخریب تمام باغ می‌کنند که باعث شده است حجم باغات تهران از 14 هزار هکتار در سال 68 به 9900 هکتار در سال 81 برسد و این در شرایطی است که در تمام دنیا حفظ و صیانت از باغات شهرها برعهده شهرداری‌ها است  و این نشان می‌دهد شهرداری و شورای شهر تهران لازم است تصمیم جدید در تغییر این قانون اتخاذ کنند.

از جمله موارد تخریب باغات که در شهر تهران رسانه‌ای شده است می‌توان به آتش سوزی عمدی باغ آراج و قطع درختان ایستگاه هواشناسی اشاره کرد. اگر چه جریمه قطع درختان از سوی شورای شهر تهران با هدف جلوگیری از تخریب فضای سبز ، افزایش یافته است اما گویا میزان این جریمه‌ها آنچنان که باید راه‌گشا نبوده است و همچنان شاهد تخریب درختان هستیم و گویا کسی هم پاسخ گو نیست.

صدور حکم برای متخلفان و عاملان قطع درختان شهر یکی از موارد حفظ درختان به شمار می‌آید و بر اساس آمارهای منتشر شده شهرداری و شورای شهر تهران سالانه ده‌ها گزارش تخریب  باغات به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود تا برخوردی جدی با سودجویان انجام گیرد اما تاکنون برخورد از سوی دستگاه قضایی با متخلفان رخ نداده است و همین موضوع دلیلی شده که متخلفان پا را فراتر گذاشته و به صورت علنی و بدون هیچ ترسی از قانون اقدام به تخریب باغات کنند که از جدیدترین موارد آتش سوزی عمدی باغ آراج است.

اگرچه قانونی به نام حفظ و صیانت از باغ‌های پایتخت در شورای شهر تهران به تصویب رسیده است که براساس تبصره یک ماده 6 این قانون اگر باغی تعمدی تخریب شود یا از بین برود قوه قضاییه  می‌تواند آن باغ را به نفع مردم مصادره کند و مدیریت شهری نیز موظف است که این باغ را به بوستان عمومی تبدیل کند.

علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در رابطه با این قانون می‌گوید: با توجه به این که سخت‌ترین مجازات‌ها هم نمی‌تواند باغات نابود شده را احیا کند، برای پیشگیری از این فاجعه غیر قابل بازگشت، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران طرح تملک وتبدیل باغات را به بوستان عمومی آغاز کرده است.

وی در رابطه با تعداد باغات به تملک درآمده توسط شهرداری تهران افزود: متاسفانه موضوع ارزش افزوده زمین، ضعف قوانین و عملکرد سودجویانه دلالان و پیچیدگی‌های موضوع باغات انگیزه‌هایی را برای تغییر کاربری باغات به وجود آورده است و این سازمان تلاش گسترده‌ای به عمل آورد، تا به کمک روش‌های متنوع درجهت حفاظت از این باغ‌ها اقدام کند، به عنوان مثال در این زمینه مبادرت به خرید باغات و تبدیل آن‌ها به بوستان عمومی کرده است و تاکنون بیش از 61 قطعه باغ تملک و بوستان تبدیل شد، که در این راستا 600میلیارد تومان هزینه شده است.

چمران رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه حفظ و نگهداری از باغات از اولویت‌های اصلی شورای شهر است، اظهار داشت: متاسفانه تاکنون حتی در یک مورد هم شاهد صدور حکم و مجازاتی در رابطه با قطع درختان نبوده‌ایم.

رحمت اله حافظی رئیس کمیته سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران نیز با اشاره به عدم رسیدگی دستگاه قضایی در رابطه با پرونده‌های تخریب باغات می‌‌گوید: بر اساس گزارش‌های تهیه شده تاکنون بیش از 2200 پرونده تخریب باغ و درختان همراه مستندات برای رسیدگی به دستگاه قضایی ارسال شده است که متاسفانه تاکنون در یک مورد هم شاهد صدور احکام لازم نبوده‌ایم.

عدم رسیدگی به این گونه پرونده‌ها راه را برای سودجویان بازکرده است و افراد با خیالی راحت و با آگاهی براینکه دستگاه قضایی مجازاتی برای وی در نظر نمی‌گیرد و با پرداخت خسارتی ناچیزی دست به تخریب  بیشتر می‌زند.

اما در شرایطی که هروز با افزایش بیشتر آلودگی هوا شهر تهران روبه‌رو هستیم و براساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت سالانه بیش از 2800 نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران فوت می‌کنند موضوع صیانت از باغات به یک مسئله حیاتی تبدیل شده است.

باید یادآور شد پدیده تخریب باغات و زمین خواری در پایتخت موضوع این سال‌ها تهران نیست و سال‌ها است که شاهد از بین رفتن ریه‌های تنفسی این شهر هستیم که اگر همچنان شاهد سکوت دستگاه‌های ذی ربط باشیم روزی می‌رسد که ساکنان این شهر مجبور به ترک آن برای نفس کشیدن می‌شوند. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.