عمر یک تکنولوژی چند سال است ؟

این گزارش را تا انتها بخوانید چرا که می خواهیم به طور کلی روند رشد تکنولوژی و آنچه که در آینده انتظار می رود تا به وقوع بپیوند را برسی کنیم.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چرخه هایپ در واقع یک نمودار ترسیمی از مراحل عمر تکنولوژی می باشد که از زمان تولید شروع شده و تا تکامل تکنولوژی و در نهایت به گسترش استفاده از محصول ختم می شود. چرخه هایب یک منبع درست و قابل اطمینان می باشد که توسط شرکت مشاوره ای و تحقیقاتی در حوزه آی تی به نام Gartner منتشر می شود.

عمر یک تکنولوژی چند سال است ؟!

 بعضی از شرکت ها و صنایع پیشرو در عرصه تکنولوژی از چرخه هایپ برای اخذ تصمیمات درباره عملکرد تکنولوژی و تجارت استفاده می کنند. مراحل موجود در این چرخه که توسط این شرکت ها به کاربرده می شود، نکات حائز اهمیتی در بازاریابی و تکنولوژی به حساب می آیند.
چرخه هایپ به طور کلی روند رشد تکنولوژی و آنچه که در آینده انتظار می رود تا به وقوع بپیوند را برسی می کند.

عمر یک تکنولوژی چند سال است ؟!



این نمودار دارای ۵ مرحله می باشد:

۱ – پیدایش تکنولوژی (Technology trigger):

پیدایش نخستین مرحله است که در آن یک تکنولوژی ظهور می کند. به عبارت دیگر در این مرحله به کمک مطبوعات، تبلیغات و یا سایر موارد، تکنولوژی به صورت عمومی معرفی می شود. هدف از این مرحله جلب توجه عموم مردم به تکنولوژی جدید می باشد. در این مرحله معمولا پیشرفت چشمگیری در محصول دیده نمی شود.

۲ – قله (Peak of inflated expectations):

در این مرحله یک اوج اشتیاق به محصول به وجود می آید. در واقع این میزان اشتیاق به وجود آمده، حاصل تبلیغات رسانه ای شامل مجلات، روزنامه، تلویزیون و فضای مجازی می باشد. در این مرحله تنها افرادی که سود زیادی می کنند، اهل رسانه و شرکت های رسانه ای هستند. چرا که با تبلیغات و صحبت از تکنولوژی جدید توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب می کنند. در واقع در این مرحله دو مفهوم انتظارات و تبلیغات در بالاترین نقطه قرار می گیرند.


عمر یک تکنولوژی چند سال است ؟!


۳ – شیب سرازیری (Trough of disillusionment):

این مرحله دقیقا بعد از قله شروع می شود، هنگامی که منحنی نمودار حرکت سرازیری خود را شروع می کند. در این زمان رسانه و مطبوعات موضوع را به طور کامل رها کرده اند و علاقه به پرداختن به موضوع از بین می رود. در واقع تکنولوژی از مد می افتد و دیگر کسی درباره آن صحبت نمی کند.


۴ – شیب روشنگری یا صعود از دامنه (Slope of enlightenment):

در این مرحله مردم به طور کامل اهمیت و فایده تکنولوژی را درک کرده اند که در واقع نتیجه تلاش بسیار سازمان های مختلف می باشد. در مرحله معمولا تولید کنندگان محصولات، نمونه هایی را طراحی می کنند و به این نتیجه می رسند که بر روی کار خود سرمایه گذاری نمایند.


۵ – فلات بهره وری (Plateau of productivity):

در این مرحله مزایا تکنولوژی گسترش پیدا کرده است و توسعه استفاده از محصول شروع می شود. در واقع در این محله محصول به بازار راه می یابد و عموم مردم مستقیما با تکنولوژی جدید در مرتبط می شوند.
طبق نقشه راه به سوی کسب و کار دیجیتال گارتنر، شش مدل عصر تجاری پیشرونده وجود دارد که بر اساس آن سازمان ها می توانند همین امروز شناسایی کنند که در آینده ممکن است به کدام فناوری ها علاقه مند باشند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: تکنولوژی ، مراحل ، عمر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار