وب سایت زیرو هدج در گزارشی نوشت: غرب در قبال فروش آسان نفت داعش در بازار مسئول است و باید پاسخ روشنی درباره چگونگی آن ارائه دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سایت زیرو هدج درگزارشی به فروش نفت داعش در بازار سیاه و کسب درآمد این گروه تروریستی پرداخت. زیرو هدج در این باره نوشت: نیروهای کُرد عراق فروش نفت اربیل را از ژوئن 2014 (خرداد 93) آغاز کردند. مبدا و مقصد این نفت مشخص است و نیروهای اقلیم کردستان به این ترتیب درآمد مالی خود را از دولت مرکزی عراق جدا کردند. نفت استخراج شده از چاه‌های اربیل اغلب به ترکیه منتقل می‌شوند و پس از آن به بازارهای جهانی راه پیدا می‌کنند.

گزارش وب سایت زیرو هدج: معمای فروش نفت داعش را غرب باید حل کند

چندی بعد اخباری از فروش نفت سوریه به دست تروریست‌های داعش منتشر شد که این بار مبدا و مقصد آن محرمانه باقی ماند. داعش از ناحیه فروش نفت مناطق تحت تسلط خود در سوریه سالانه نیم میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند و با این پول به اعمال تروریستی خود در خاومیانه و اخیرا اروپا و آمریکا ادامه می‌دهد.

"ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه، در اجلاس گروه 20 که حدود 2 هفته پیش در آنتالیا برگزار شد نسبت به فروش نفت داعش در بازار سیاه هشدار داد. وی اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای به خوبی محل گذر تانکرهای نفتی داعش را که عموما به سمت ترکیه در حرکت هستند نشان می‌دهد. پوتین از مقامات حاضر در اجلاس گروه 20 به ویژه ترکیه خواست مانع از فروش نفت داعش در بازار سیاه شوند و با قاچاقچیان برخورد کنند.

باوجود اثبات دخالت داشتن دلالان و قاچاقچیان ترکیه در امر خرید نفت زیر قیمت از داعش؛ اما آنکارا اقدام ملموسی برای متوقف کردن این روند در پیش نگرفته است. پس از آنکه روسیه حملات موشکی سنگین خود علیه مواضع داعش را آغاز کرد با مشارکت آمریکا هزار و 300 تانکر حمل سوخت داعش هدف قرار گرفتند و از انتقال نفت داعش به بازار سیاه جلوگیری شد.

زیرو هدج در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا در 14 ماه حضور نظامی ائتلاف آمریکایی در سوریه، پنتاگون حمله‌ای علیه منابع نفتی داعش انجام نداد؟ وزارت دفاع آمریکا اجتناب از وارد آمدن خسارات پیش‌بینی نشده به تجهیزات زیرساختی را بهانه نادیده گرفتن مناطق نفتی در دست داعش قرار داد؛ اما این کار در حقیقت فرصت بیشتری در اختیار تروریست‌ها قرارداد تا به درآمدزایی بپردازند.

رژیم صهیونیستی بزرگترین خریدار نفت ارزان قیمت نیروهای کُرد اربیل و داعش در سوریه است. رژیم صهیونیستی از ابتدای ماه مه تا 11 اوت (اردیبهشت 94 تا 20 مرداد 94) بیش از 19 میلیون بشکه نفت از نیروهای کُرد خریداری کردند. این حجم تامین کننده 77 درصد از نفت مورد نیاز اراضی اشغالی است. بیش از یک سوم از نفت استخراج شده شمال عراق که دولت مرکزی بر روی آن کنترلی ندارد از طریق ترکیه و دریای مدیترانه با قیمتی کمتر از بازارهای جهانی به اراضی اشغالی منتقل شده است. ترکیه با آگاهی از غیرقانونی بودن این کار، خرید نفت از داعش را نیز آغاز کرده است. نفت داعش نیز از مسیر ترکیه وارد بازار سیاه می‌شود و احتمالا رژیم صهیونیستی یک از خریداران اصلی آن خواهد بود. به این ترتیب امتناع آمریکا از هدف قراردادن مناطق نفتی تحت تسلط داعش و یا تانکرهای حمل سوخت این گروه تروریستی توجیه‌پذیر خواهد بود. در یک طرف ماجرا ترکیه قرار دارد که متحد غیر عرب آمریکا در خاورمیانه است، در طرف دیگر رژیم صهیونیستی به عنوان مهمترین دوست و متحد آمریکا حضور دارد که واشینگتن هیچ مایل نیست اسباب ناراحتی آن را فراهم کند.

این سایت در گزارش روز گذشته خود نوشته بود: با وجود این که آنکارا حدود دو سال است با تروریست‌های داعش تجارت نفت انجام می‌دهد، رسانه‌های خارجی این مسئله را به دلیل عضویت ترکیه در ناتو نادیده می‌گیرند. اما سرنگونی جنگنده روسیه بوسیله آنکارا باعث شد مسکو این مسئله را به صورت عمومی مطرح کند. 
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دیروز پس از جلسه خود با فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی‌اش، ترکیه را به باد تمسخر گرفت و گفت: ما فرض می‌کنیم مقامات ارشد ترکیه درباره انتقال نفت داعش به این کشور و فروش آن در بازار سیاه بی‌اطلاع هستند. به همین دلیل می‌خواهیم آن‌ها را در این باره روشن کنیم.

رسانه‌های روسیه نیز روز گذشته با انتشار عکسی از پسر "رجب طیب اردوغان،" رئیس جمهور ترکیه، در کنار سرکردگان داعش، خاطرنشان کردند که این مساله نشان‌دهنده روابط نزدیک و مستحکم خانواده اردوغان با داعش است.

گزارش وب سایت زیرو هدج: معمای فروش نفت داعش را غرب باید حل کند

در تصویر منتشر شده "بلال اردوغان،" پسر رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه در کنار چند نفر از سرکردگان گروه تروریستی داعش قرار دارد.

رسانه‌های روسیه تاکید کردند احتمال دارد بلال اردوغان به طور مستقیم در بازار سیاه و خرید نفت از تروریست‌ها حضور دشته باشد.

گزارش وب سایت زیرو هدج: معمای فروش نفت داعش را غرب باید حل کند

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار