لزوم سرمایه‌گذاری و تعاملات بین المللی در صنعت هوا و فضای ایران،علاقمندی 72 درصد از محققان ایرانی مقیم خارج برای کمک به توسعه فناوری از مهم ترین اخبار حوزه فناوری در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن آوری نوین گروه علمی و پزشکی باشگاه خبرنگاران در هفته ای که گذشت اخبارمتعددی در حوزه فن آوری منتشر شد.

همکاری استادیاران جوان در کمیته پژوهشی با محوریت ارتقا فعالیت علمی
نصرت‌اله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران اظهار کرد: برای این که استعداد‌های جوان ما بتوانند مسیر ارتقا و فعالیت‌های علمی‌شان را بیشتر طی کنند و موفقیت‌ بهتری داشته باشند برنامه داریم در کمیته پژوهشی فود یک یا دو نفر استادیار جوان با یکدیگر همکاری کنند هزینه‌های آن‌ها را می‌پردازیم تا به این صورت کار تیمی با این رویه و فرهنگ در کشور انجام شود..
 
وی در ادامه تأکید کرد: استادان به صورت مشترک و در رشته‌های مختلف، در یک رشته و در دانشگاه‌های مختلف به صورت مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنند و این به توسعه علم و فناوری و تحقق اهداف بالادستی کمک می‌کند

طراحی و ساخت پهپاد عمود پرواز هدهد 3
محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت پهپاد پرواز هدهد 3 شده‌اند این هدهد3یک مولتی روتور بدون سرنشین الکتریکی است که قابلیت برخاست و فرود عمودی را دارد. این مولتی روتور کم صدا، بادوام به سرعت می‌تواند آماده پرواز شود و قابلیت اطمینان بالایی دارد. و می‌تواند در صورت از دست دادن یک موتور خود با اطمینان به پرواز ایمن ادامه دهد. 
 
این پرنده می‌تواند در شرایط جوی نامناسب مانند گرد و غبار باز هم به پرواز خود ادامه دهد و هم چنین از قابلیت پرواز در شب ، روز و خشکی دریا برخورد است ین سامانه قابلیت شناسایی قابلیت نصب بر روی انواع هواپیما بالگرد با سرنشین و انواع پهپادها اعم از هواپیما بالگرد، مولتی روتور و بالن را دارد و از انتقال حرکتها و تکان های پرنده جلوگیری می‌کند.

برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و فضایی ایران
مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و فضایی ایران با حضور 143 شرکت داخلی و خارجی از تاریخ 4 تا 6 آذر ماه سال جاری خبر داد و بیان کرد: تاکنون حضور 120 شرکت خصوصی و دولتی داخلی 23 شرکت خارجی فعال در حوزه هوایی و هوانوردی از کشورهای آسیایی و اروپایی نظیر آلمان، انگلستان، بلژیک، ترکیه، فرانسه، روسیه، چین، ایتالیا، اردن برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و هوایی ایران نهایی شده است.

وی افزود: همچنین 33 هیئت تخصصی هوایی و فضایی از کشورهای مختلف قرار است از بخش‌های گوناگون دیدن کنند.

تمرکز ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز بر فناوری‌های فرهنگی
سیدمحمدحسین سجادی نیری دبیر توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست  اظهارکرد: با توجه به فرصت تصویب کلیات سند نظام طی نوآوری صنایع فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشترین تمرکز ستاد بر فناوری‌های فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشترین تمرکز ستاد بر فناروی‌های فرهنگی است.

سجادی نیری تصریح کرد: چالش اصلی که با آن روبرو هستیم بحث بی‌توجهی به صنعتی فرهنگی و عدم حصول درآمد و عدم شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه است.

ماکت ماهواره بر سیمرغ در معرض نمایش عموم قرار گرفت
ششمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی ایران عصر روز چهارشنبه 5 آبان در سایت پنهادو با حضور باهنر عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی،‌ ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و منطقی رئیس سازمان فضایی افتتاح شد.

سازمان صنایع هوا و فضا در غرفه خود در این نمایشگاه ماکت‌هایی از ماهواره‌برهای کشورمان را در معرض دید عموم قرار داد که ماکت ماهواره‌بر سیمرغ برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفت. ساخت ماهواره‌بر سیمرغ هنوز تکمیل نشده است.

لزوم سرمایه‌گذاری و تعاملات بین المللی در صنعت هوا و فضای ایران
دکتر ستاری معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و فضایی که عصرروز چهارشنبه در محل صنعت ساخت بالگرد اجرا شد گفت: معاونت علمی و فن‌آوری طی دو سال گذشته هم به پروژه‌های حوزه هوا و فضا و هم شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه کمک‌های بسیاری کرده است.

ستاری ادامه داد: آینده صنعت هوا و فضای ایران رو به مثبت شدن است، چون تحریم‌ها هنوز به طور کامل برچیده نشده‌اند ما شاهد حضور کشورهایی مثل روسیه، آلمان، ایتالیا، سوئیس، برای همکاری در این حوزه و انعقاد قرارداد در این نمایشگاه حاضر شده‌اند لازم است در حوزه صنایع هوایی و فضایی که یک حوزه بسیار مهم و ارزشمند است، سرمایه‌گذاری‌های جدی و تعاملات بین‌المللی انجام دهیم.

علاقمندی 72 درصد از محققان ایرانی مقیم خارج برای کمک به توسعه فناوری
نصر‌ت‌الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران اظهار کرد: 70درصد اقدامات این صندوق مشابه بنیادهای علم سایر کشورهاست و تا کنون 30 کرسی پژوهشی و تعداد 29 گرنت به محققان و اساتید اعطا شده است.

ضرغام با اشاره به علاقمندی محققان ایرانی مقیم خارج از کشور برای کمک به توسعه فناوری تصریح کرد: 72 درصد از محققان ایرانی مقیم خارج علاقمندی خود را برای کمک به توسعه فناوری کشور اعلام کرده‌اند و در کرسی‌های پژوهشی اساتید می‌توانند علاوه بر انجام فعالیت های پژوهشی به جذب دانشجویان دکترا و پسا دکترا و شرکت در همایش‌های بین‌المللی اقدام کنند.

جذب شرکت‌های دانش‌بنیان برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر
رییس پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران از همکاری مشترک بین صندوق پژوهش و فن‌آوری دانشگاه تهران هلدینگ سرمایه‌گذاران فن‌آوری تک وست برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر طرفین خبر داد و بیان کرد: این همکاری به منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین گسترش بخش سرمایه‌گذاری خطرپذیر توسط هر دو مجموعه و گسترش و ارائه خدمات هرچه بیشتر به شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات دو مجموعه صندوق پژوهش و فن‌آوری دانشگاه تهران و هلدینگ تک وست می‌باشد.
جوانان آینده ساز کشور هستند این نباید شعار باشد

محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم اختتامیه بزرگترین مسابقه تخصصی مهارت‌سنجشی کشور (فن‌آورد) که صبح روزچهارشنبه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت :وقتی صحبت از اقتصاد دانش‌بنیان می‌کنیم این اصل مبتنی بر خام فروشی و معادن معدنی نباشد بلکه مبتنی بر نیروی انسانی و مهارت آموخته باشد. اقتصادی که باید مبتنی بر توانمندی بیرون عمل کند.

در کشور ما مشکلاتی در حوزه کارآفرینی داریم در زمینه عدم همکاری اکوسیستم برای اشتغال زایی مشکلاتی وجود دارد دانشگاه کارآفرین از زمانی که نیروی خود را انتخاب می کند باید از همان ابتدا فکر کند چگونه برای او ایجاد اشتغال کند.

وی تاکید کرد: در فرآیند اقتصاد دانش بنیان تمام بازیگران باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند جوانان آینده ساز کشور هستند این نباید به عنوان شعار باقی بماند بلکه باید چند نفر در کنار هم قرار گیرند و تیمی را تشکیل بدهند و کسب درآمد کنند. این یک فرصت برای دولت ، مردم و جوانان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار