بررسی منطقی و نتیجه‌گیری هدفمند مهمتر از هر چیز دیگری در برگزاری یک جشنواره است.

محمد‌حسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص تعدد و برگزاری جشنواره‌ها به عناوین مختلف گفت: به نظر من تعدد جشنواره مفید است و در اصل نبض سینما و فیلم‌های ما با برگزاری جشنواره‌ها می‌زند یعنی آن‌هایی که هدفمند هستند می‌تواند مثبت ارزیابی شود و در این راستا و در بخش‌های مختلف هر کسی یا هر جشنواره‌ای برای خود هدفی دارد و بازتاب آن بسیار خوب خواهد بود اما تعدادی جشنواره نیز وجود دارد که برگزاری آن‌ها نیاز نیست، البته تعدادشان کم است.

وی افزود: من می‌گویم که حتی جشنواره‌ راهنمایی و رانندگی نیز می‌توانیم داشته باشیم اما  فیلم‌سازان و دستندرکاران فعال در این گونه جشنواره باید فرهنگ راهنمایی رانندگی را به طرز صحیح و با رویکردی مثبت که بتواند بازتاب خوبی در جامعه‌ ایجاد کنند در بین فیلم‌های خود بگنجانند، امیدوارم از هر کدام جشنواره‌ها به نحوی تجربیات کسب کنیم که درصد خطا‌های ما در دوره‌های بعد پائین آمده و خطاهای خود را مجدداً تجربه نکنیم یعنی همیشه در حال پویاتر شدن حرکت کنیم.

لطیفی ادامه داد: در برگزاری جشنواره‌ها باید هدف‌گذاری‌ها و حمایت‌هایمان را بیشتر کنیم و پرداختن به زرق و برق را از ذهنمان پاک کنیم، باید محیطی گرم و منطقی برای بررسی سینمای ایران و مقایسه آن با سینمای جهان در جشنواره‌ها با ایجاد نشست‌های هدفمند ایجاد شود نه اینکه هدف ما فقط حضور تعداد فیلم و در پایان تقسیم جوایز باشد.

این کارگردان افزود: نباید به جای بررسی نقاط ضعف و قوت، رفتن به سوی پویایی، گفتگو‌های مهم، نتیجه‌گیری، رایزنی و ارتباط و سینما و فیلم‌های جهان و... به ظاهر، نوع چاپ کاتالوگ، بررسی خوراکی‌ها، زد و بند‌های مدیران جشنواره با افرادی خاص و... جشنواره توجه کرد، پس باید ارزش و شأن جشنواره‌های واقعی را حفظ کرد.

لطیفی با بیان این مطلب که جای سینمای دفاع مقدس در سینمای ایران خالی است اظهار داشت: به نظرم ما کاملاً با سینمای دفاع مقدس قهر و انگار آن را فراموش کردیم، مقاومت هشت ساله‌ای که باید به طور دائم جلوی چشم ما باشد، نباید فراموش شود. از طرفی سینمای اجتماعی نیز آنقدر سیاسی دیده شده که از آن چیزی که باید در سینما موجود باشد، در حال دور شدن است و نباید به یکباره فقط با فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» چشم‌ها روشن شود؛ بلکه باید با تولیدات این چنینی و تغییر دیدگاه نسبت به موضوعات اجتماعی چشم ما و سینمای ما همیشه روشن باشد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار