كتاب «مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی» در دو دفتر جداگانه (وحدت وجود و وحدت شهود) و (كیمیای خیال) نوشته دكتر حسن بلخاری قهی به چاپ سوم رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ «مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی» در دو دفتر جداگانه (وحدت وجود و وحدت شهود) و (كیمیای خیال) در یك مجلد به نگارش درآمده است.
 
دفتر اول این مجموعه به بررسی و تبیین اصل وحدت وجود و وحدت شهود در ادیان وحكم می‌پردازد. این بحث تا آنجاست كه به اصل تجلی، یعنی سریان نور وجود در مراتب حضور و ظهور رسد و از تجلی به مراتب و از مراتب به خیال و از خیال به تصویر آن در گستره هنر اسلامی و از آن به رمز گشایی عالمی كه این هنر راوی آن است. دفتر اول شرح مبانی و دفتر دوم تطبیق این مبانی بر مصادیق است.
 
دفتر دوم شرح آرای حكیمان مسلمان در وصف و ذكر عالم خیال و سپس جلوه های نور و قدر در هنر اسلامی است.
 
كتاب «مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی» در 10 فصل نوشته شده كه از فصل اول تا پایان فصل ششم در دفتر اول و از ابتدای فصل هفتم تا دهم در دفتر دوم آورده شده است.
 
فصل اول تا ششم به ترتیب شامل «كلیات»، «وحدت وجود در هندوییزم»، «وحدت وجود در حكمت و فلسفه غرب»، «وحدت وجود در حكمت و عرفان اسلامی»، «وحدت شهود»، «تجلی» است.
 
تاكنون كتاب‌های «درس گفتارهایی پیرامون نظریات فلسفی هنر»، «سرگذشت هنر در تمدن اسلامی»، «اورنگ» (مجموعه مقالات پیرامون مبانی نظری هنر) و «آشنایی با فلسفه هنر» از دكتر حسن بلخاری در سوره مهر منتشر شده است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار