اصفهان؛

برگزاری سی و هفتمین سالگرد آیت الله غروی کاشانی مبارز انقلابی و مفسر قرآنی

عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان از برگزاری مراسم سی و هفتمین سالگرد آیت الله العظمی حاج شيخ محمد غروی کاشانی مبارز انقلابی و مفسر قرآنی خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ عباسعلی فراهتی به مناسبت پنجم آذر ماه سالروز رحلت عالم جلیل القدر آیت العظمی غروی کاشانی گفت: این آیین سالگرد ساعت 15 تا 17 رو ز جمعه ششم آذر ماه در مسجد آقابزرگ کاشان با سخنرانی یکی از اساتید حوز ه و دانشگاه برگزار می شود.

وی،با تاکید بر اینکه آیت الله العظمی غروی کاشانی یکی از بزرگان و اساطین عالیقدر جهان تشییع است گفت: این عالم ربانی و فقیه صمدانی که بیش از 70 سال مجاهدت علمی و مبارزات سیاسی خود را در خدمت اسلام راستین داشت نخستين روحاني مبارز از بين علماي طراز اول تهران در سال 1342 بود كه با اعتقاد کامل به ولایت مطلقه فقیه طي انتشار اعلاميه هايي مردم را دعوت به تبعيت ازحضرت امام خميني (ره )در مبارزه با رژيم شاهنشاهي کرد.

به گفته وی، آیت الله غروی کاشانی عالم وارسته ،فقيه جامع الشرايط ،مجاهد نستوه و مبارزي شجاع فرزند علامه شهير حاج ملا محمد حسين مجتهد (کاشانی) فقیه و ریاضیدان نامدار از علماي بزرگ و مراجع قرن 13 هجري ،فرزند آيت الله العظمي حاج ملا احمد نطنزی داماد علامه فاضل نراقي صاحب کتاب معراج السعاده و مستند الشیعه بود که در سن 22 سالگی نزد آیت الله ملا حبیب الله شریف موفق به کسب درجه اجتهاد شد.

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی افزود: پس از گذراندن تحصيلات مقدماتي، سطوح عالیه حوزه را نزد آيت الله ملا حبيب الله شريف در كاشان فرا گرفت و پس از آن راهي مدرسه صدر اصفهان شد تا در محضر بزرگاني عارف و فيلسوف همچون مرحوم آخوند كاشي و آیت الله درچه ای به تلمذ پرداخت.

فراهتی اظهارداشت: آیت الله غروی پس از اصفهان براي تكميل مباني فقه،اصول و اجتهاد ،فلسفه و عرفان به حوزه علمیه نجف اشرف عزیمت کرد و به مدت 14 سال در حوزه درس حضرات آيات عظام مرحوم ميرزا حسین نائيني ،آقاسيدابوالحسن اصفهاني ،آقا ضياء الدين عراقي اساتيد بزرگ فقه و اصول حاضر شد و از آن استادان عالي مقام و مراجع نامدار نیز در سن 27 سالگی به دريافت اجازه اجتهاد نائل شد.

وی افزود: آيت الله غروي درسال 1314 هجري شمسي با وجود مخالفت و ممانعت علماي نجف از برگشت وي به ايران به كاشان مراجعت نموده و تا سال 1329 كه بدليل فعاليت مداوم در عرصه مبارزات سياسي به تهران تبعيد مي شوند به تدريس و تعليم طلاب و ارشاد و هدايت مردم و رتق و فتق امور آنها پرداخت.

به گفته وی،آیت اله غروی داراي ابعاد گسترده شخصيتي ، خصوصيات برجسته اخلاقي ،عارفي جليل القدر با ملكات اخلاقی و حسنات معنوي ، مجتهدي جامع الشرايط در فقه و اصول و اعجوبه دوران در كشف اسرار و رموز آيات قرآني در زمينه استخاره به كلام الله بوده است.

رییس دانشگاه پیام نور کاشان با تاکید بر اینکه مرحوم آیت الله غروی در آخرین سال پایانی زندگی خود چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی زمانیکه شاه مخلوع هنوز در اوج قدرت بوده با استناد به آیه 22 سوره مجادله مژده این پیروزی را به مردم نوید می دهد و می گوید "من نخواهم بود ولی این انقلاب پیروز خواهد شد."

فراهتی تصریح کرد: این عالم ارزنده و فقیه برجسته دارای اخلاق خوش ، محاورات لطیف، طبع ظریف،وقادی در فقه و اصول ، احاطه کامل بر علوم مختلف اسلامی و هیات قدیم، حافظه بسیار قوی درمعلومات و محفوظات قرآنی و نهج البلاغه،تبحر و بدیعه گویی در ادبیات فارسی و عرب،زهد و تقوا و پارسایی ، ساده زیستی ، فهم دقیق و کشف باطن آیات قرآن ، رعایت ادب و احترام فوق العاده به سادات ،و به قول استاد فاطمی نیا شخصیتی بی نظیر ،عجیب و برجسته در عرفان و رساندن انبانهای نان و غذا به محرومان در شب با دستان خود، کمک به محرومان ،و رسیدگی به مشکلات و حل گرفتاریهای نیازمندان بود.

وی افزود:پس ازوفات وی جامعه روحانیت مبارز تهران به پاس خدمات این عالم مجاهد نخستین سالگرد این فقیه مبارز را در اول محرم سال 1400ه.ق درمدرسه عالی شهید مطهری برگزار کردند.

آیت اله غروی کاشانی در سال 1313هجري قمري در كاشان متولد شد و سرانجام این ستاره پروفروغ آسمان علم و فقاهت کاشان پس از سال ها تلاش و مجاهدت علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در پنجم آذر سال 57 مصادف با 25 ذي الحجه الحرام سال 1398 ه.ق در بیمارستان جم تهران به دیدار حق شتافت.

زمانیکه آیت الله غروی در 5 آذز سال 57 مصادف با 25 ذی الحجه الحرام 1398 ه.ق در بیمارستان جم تهران به دیدار حق شتافت مردم مسلمان تهران روز 27 ذیحجه به دعوت جامعه روحانیت و تعطیلی کامل بازارو خیابانهای اطراف آن تشییع جنازه با شکوهی از وی بعمل آوردند به طوری که آیت الله العظمی نجفی مرعشی(ره) درباره ایشان فرموده بودند:"هر کاری برای تجلیل و بزرگداشت آیت الله غروی انجام بگیرد کم است زیرا که وی در زمانی وارد صحنه مبارزات شد که ما هنوز وارد نشده بودیم و در برابر دستگاه پهلوی همچون شیری غران ایستاد."

اما دستگاه فرومایه و ظالم پهلوی با اعلام حکومت نظامی درچند خیابان مراسم پیکر آیت الله غروی مردم مشایعت کننده را به رگبار گلوله بست و سه نفراز آنها را به شهادت و تعدادی را نیز مجروح کردند.

پیکر مرحوم آیت الله غروی در کاشان نیز در میان انبوه دستان دوستداران علم و فقاهت که ساعتها در میدان ورودی شهر انتظار رسیدن پیکر وی را داشتند بسیار شایسته و سنگین تا مزار فیض کاشان تشییع می شود و در آرامگاه خانوادگی ایشان به خاک سپرده می شود.


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.