معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: تاکنون 50 هزار خانوار عشایری کشور معادل 25 درصد جمعیت عشایر تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر قرار گرفته اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ قندالی با اشاره به جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری عشایر در قالب 214 هزار خانوار ، اظهار کرد: پنج میلیون از 24میلیون واحد دامی عشایر هم بیمه هستند.

وی از تهیه طرح زنجیره تولید تا عرضه محصولات عشایر خبرداد و گفت: با استفاده از توان تشکل های عشایری درصدد پیاده کردن این طرح هستیم.

قندالی اعلام کرد در سال جاری یکهزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای این طرح اختصاص یافته است .

وی هدف از اجرای این طرح را کاهش فاصله تولید و تقاضا دانست و افزود: تشکل های عشایری در این طرح نقش اصلی را دارند .

قندالی با اشاره به اینکه اسکان عشایر داوطلبانه است، گفت: تاکنون 85 هزار خانوار عشایر اسکان یافته اند و در چشم انداز برنامه ششم توسعه هم اسکان 35هزار خانوار دیگر پیش بینی شده است.

وی با اشاره به تصویب طرح ویژه فرهنگی و مذهبی در شورای عالی عشایر برای اعتلای فرهنگی این قشر زحمت کش، گفت: وظایف 17 دستگاه فرهنگی در رابطه با اجرای این طرح مشخص شده و بزودی ابلاغ می شود.

وی با اشاره اینکه آیین نامه ساماندهی عشایر در سال 84 تصویب و ابلاغ شده است ، از اجرا نشدن آن پس از 10 سال خبرداد و گفت: این در حالی است در این آیین نامه وظایف همه دستگاه ها مشخص شده است .

قندالی خشکسالی و متعادل نبودن دام و مرتع را از چالش های عمده زندگی عشایری دانست و گفت: به همین منظور درصدد سوق دادن عشایر به درآمد زایی از گردشگری و کشت گیاهان دارویی هستیم.

وی تصرف مناطق عشایری از جمله ایل راه ها را از دیگر مشکلات عشایر عنوان و اظهارامیدواری کرد: با به رسمیت شناختن ایل راه ها در مراجع رسمی، این چالش رفع شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: عشایرایران 28 درصد دام و 35 درصد صنایع دستی کشور را تولید می کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.