مدیر گروه آموزشی و متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت‌هاو دانشیار دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: بسياری از آسیب‌های ناشي از بروز مسموميت‌ها به سادگی قابل پيشگيری است.

مسمومیت‌های دارویی، رکورددار انواع مسمومیت‌هابه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، دکتر محمد دلیررادمدیر گروه آموزشی و متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت‌هاو دانشیار دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اظهار کرد:امروزه شیوه جدید زندگی و دسترسی آسان به انواع مواد شیمیایی، داروها، سموم و... بدون داشتن اطلاعات كافی از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات و هشدارهای مربوط به آن، شیوع مسمومیت‌های اتفاقی و عمدی را در جامعه به میزان زیادی افزایش داده است.

دکتر دلیرراد افزود: فرهنگ مصرف منطقی و اصولی دارو متاسفانه از سوی برخی خانواده‌ها به درستی رعایت نمی‌‌شود و برخی از خانواده‌ها از دوران کودکی مصرف خودسرانه دارو را با رفتار عملی و نادرست خود به فرزندان‌شان می‌آموزند.

مصرف دارو بدون تجویز پزشک علاوه بر عوارض خطرناک و برگشت‌ناپذیر جسمانی و روانی خود می‌تواند سرآغازی برای اعتیاد و سو مصرف باشد.

این داروها انواع متعددی از داروهای خواب‌آور گرفته تا انواع داروهای مسکن دارند، یکی از داروهایی که مصرف خودسرانه‌ آن در چند سال گذشته رایج شده ترامادول است.

آمار بالای مصرف داروها در جامعه، از یك سو احتمال بروز تداخلات دارویی را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر اشتباهاتی كه ضمن تجویز و مصرف دارو به صورت ناخواسته صورت می‌گیرد، ممكن است بیمار را به سمت مصرف مقادیر بالاتر داروها سوق دهد.

مدیر گروه آموزشی پزشکی قانونی و مسمومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی در خصوص وضعیت استان در خصوص انواع مسمومیت‌ها گفت: مصرف خودسرانه داروها، قرص‌های مخدر و ترامادول بیشترین علت مسمومیت در استان به شمار می‌آید همچنین مسمومیت با سموم آفت‌کش در استان به دلیل کشاورزی و دامپروری به عمد یا به سهو شایع است.

وی گفت:خوشبختانه در طی چند سال گذشته به دلیل اطلاع‌رسانی‌هایی صورت گرفته از رسانه‌های جمعی از جمله صدا و سیما و جراید استانی و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، مسمومیت با انواع قارچ‌های وحشی به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

دکتر دلیررادهشدار داد:متاسفانه در چند سال اخیر شاهد روند رو به رشدی از مسمومیت حاد با الکل‌هابوده‌ایم.

مصرف الکل اتیلیک فعالیت دستگاه عصبی مرکزی به‌ویژه مغز را مختل می‌کند و مصرف طولانی و یا بیش از حد آن می‌تواند باعث اختلال عملکرد کلیه‌هاو کارکردهای فیزیکی و ذهنی شود و به سلامتی فرد صدمات جبران ناپذیری واردسازد.

مصرف الکل متیلیک و سایر الکل‌ها مثل اتیلن گلیکول نیز بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به مرگ یا بروز عوارض جسمانی برای فرد مسموم گردد.

وی گفت:با آغاز فصول سرد و استفاده مردم از وسایل گرمازا شاهد بروز مسمومیت با گاز خطرناک منوکسیدکربن(CO)خواهیم بود.

منوکسید کربن را قاتل خاموش می‌نامند زیرا شما نه می‌توانید متوجه حضور آن در هوا شوید و نه بویی دارد که آنرا استشمام کنید و چون گاز منوکسید کربن یک گاز بی‌رنگ و بی‌بو است لذا فقط و فقط با پیشگیری و شناخت علائم مسمومیت با آن و رعایت نکات ایمنی می‌توان از مسمومیت با این گاز مصون مانده و جان خود و خانواده خودتان را نجات دهید.

رعایت نکات پیشگیری از جمله اطمینان یافتن از سالم بودن وسایل حرارتی و داشتن دودکشی مناسب و منافذی برای ورود هوا به داخل اتاق یا محلزندگی یا استراحت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین در صورت بروز حالات سرگیجه، تهوه، سردرد یا علایم شبیه سرماخوردگی، احتمال مسمومیت با مونوکسیدکربن وجود دارد و می‌توان از افراد خبره از جمله کارشناسان اداره آتش‌نشانی برای تشخیص وجود یا عدم وجود مونوکسیدکربن در محیط منزل یا کار با استفاده از دتکتور (ردیاب، آشکارساز) گاز مونوکسیدکربن کمک گرفت.

دکتر دلیرراد در پایان اضافه کرد: پیشگیری از بروز مسمومیت امری حیاتی است موضوعی که در این موارد اهمیت بسیار دارد، رعایت خونسردی و رساندن سریع فرد مسموم به یک مرکز درمانی است. از انجام اقدامات خودسرانه همانند وادار کردن فرد مسموم به استفراغ یا دادن ماست و دوغ و... و یا خوددرمانی باید پرهیز شود و به پزشکان مراکز درمانی نیز توصیه می‌شود که پس از انجام اقدامات اولیه بیمار مسموم را در اسرع وقت به مرکز تخصصی تشخیص و درمان مسمومیت‌ها (بیمارستان طالقانی ارومیه) ارجاع دهند زیرا در صورت تاخیر در اعزام یا ارجاع بیمار ممکن است زمان طلایی برای تشخیص و درمان صحیح مسمومیت را از دست بدهیم و بیمار مسموم دچار عوارض برگشت‌ناپذیر شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: مسمومیت ، پزشکی ، ارومیه ، آسیب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.