مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی از افزایش تعداد قربانیان خفگی با گاز مونوکسید کربن خبر داد.

به گزارش خبرنگارگروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد آریا حجازی گفت: در هفت ماهه امسال 18 نفر شامل 10 مرد و 8 زن به دنبال مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را در خراسان رضوی از دست دادند، این در حالی است که این آمار در مدت مشابه سال قبل 8 نفر بوده است.

وی با هشدار به شهروندان در رعایت نکات ایمنی افزود: استفاده از لوله بخاری، وسایل گرمازا و وسایل حرارتی استاندارد، نصب کلاهک های بادگیر در ارتفاع مناسب در پشت بام ها، خودداری از روشن نگه داشتن وسایل نقلیه در پارکینگ های مسقف و عدم قطع سنسورهای تعبیه شده بر روی وسایل گاز سوز از موثرترین راههای پیشگیری از این نوع حوادث است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی با بیان اینکه بخاری گازسوز دودکش‌دار باید مجهز به وسایل ایمنی نظیر سنسور حساس به کاهش اکسیژن (ODS) و یا سنسور حرارتی ‌باشد، ادامه داد: سنسور حساس به کاهش اکسیژن (ODS) وسیله‌ای است که زمانی که اکسیژن اتاق به کمتر از 18 درصد برسد بخاری را خاموش می‌کند و سنسور حرارتی وسیله‌ای است که اگر به دلایلی مانند مسدود بودن مسیر دودکش، محصولات احتراق به درون اتاق برگردد، بخاری ‌را خاموش می‌کند.

حجازی بیان کرد: متاسفانه مشاهده شده مواردی از مسمومیت ها به علت قطع این سنسورها با هدف تسهیل استفاده از وسایل گاز سوز بوده است، لذا اجتناب از این موضوع به شدت توصیه می‌شود.

وی با تاکید بر رعایت نکات ایمنی افزود: از علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی یا حالت تهوع است در این شرایط به سرعت پنجره، دربها و ... را باز کرده وسیله گازسوز را خاموش کرده و افراد مسموم نیز به فضای آزاد منتقل شوند و در صورت شدت علائم باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 انتهای پیام//گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.