رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: علی‌رغم میل باطنی خودم باید بگویم که آرمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها دچار استیصال اقتصادی شده‌اند.

ه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در هفدهمین همایش آسیب شناسی و طب آزمایشگاهی با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها قریب به 8 ماه از بیمه‌ها دریافتی‌نداشتند، بیان کرد: متاسفانه علی‌رغم میل باطنی خود باید بگویم که آزمایشگاه‌ها و داروخانه به استیصال اقتصادی رسیده اند زیرا ورودی اصلی این مراکز توسط بیمه‌ها تامین می‌شود که با وجود این بحران عملا اداره آزمایشگاه‌ها با چالش روبرو شده است. بیش از 85 درصد آزمایشگاه‌ها به دلیل نیاز به کیت و تجهیزات؛ مشکلات اقتصادی دارند.

وی در خصوص مشکل دیگر آزمایشگاهیان عنوان کرد: یکی از مهمترین مشکلات این حوزه بحث تعرفه‌هاست که در سنوات گذشته تعرفه‌ها با قیمت تمام شده احصاء نشده‌اند و این نقص بزرگ تاریخی در تعرفه‌گذاری ما است. 

زالی با اشاره به کمیته کارشناسی تشکیل شده برای تعرفه‌ها اظهار کرد: قرار است که این کمیته نظر نهایی خود را برای نظام پزشکی و وزارت بهداشت اعلام کند. اگر این اقدام مبتنی بر شواهد احصاء شود بخش مهمی از چالش‌های تعرفه‌گذاری برطرف خواهد شد. 

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: ضریب K آزمایشگاهیان به دلیل مشکلات بیمه‌ها و اعتبارات آنها به طور منطقی رشد نکرده است و با عدد مورد نظر فاصله دارد همین ضریب پایین نیز در هیئت وزیران با عدد پایین‌تر تصویب شد. امیدواریم امسال بخش هم‌گون‌سازی ارائه خدمات با تلاش بیمه ها‌، وزارت رفاه و وزارت بهداشت انجام شود. 

وی با مهم خواندن نقش پاتولوژیست‌های جوان در کشور اظهار کرد: بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که علی‌رغم رشد چشمگیر، عدالت دریافتی در مورد پاتولوژیست‌های جوان هنوز محقق نشده است. در صورتی که تحقق عدالت در پرداختی‌ها امری حائز اهمیت است که متاسفانه پاتولوژیست‌ها آثار تلخ این کاستی را بیشتر از سایر حوزه‌ها می‌بینند. این درحالی است که باید عملکرد به گونه‌ای باشد که پاتولوژیست‌های جوان انگیزه بیشتری برای کار در مراکز دولتی داشته باشند. 

زالی در مورد انجمن‌های علمی مطرح کرد: حضور انجمن‌های علمی می‌تواند در حل مشکلات همه حوزه‌ها از جمله آزمایشگاهیان موثر باشد علاوه بر این انجمن‌های علمی می‌توانند به واسطه ظرفیت بالایی که دارند مجموعه نوینی را ارائه دهند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار