به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیتالله "محسن اراکی" دبیرکل این مجمع، عصر روز سه شنبه طی سخنانی در همایش "امت واحده اسلامی؛ زمینهساز تمدن اسلامی" که در دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار شد، با بیان اینکه مقوله تمدن اسلامی و مقوله امت واحده اسلامی رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند، اظهار داشت: مقصود از امت، جمعی به هم پیوسته است که به سمت هدفی معین حرکت میکنند لذا واژه امت، ویژگیهای پیوستگی، هدفمندی و جنبش و تکاپو را دارد.
وی افزود: ما جامعه اسلامی را به عنوان امت میشناسیم زیرا اجتماعی به هم پیوسته و در حال حرکت به سوی یک هدف واحد است.
آیتالله اراکی با اشاره به اینکه ما دو نوع وحدت داریم؛ یکی وحدت اعتباری و دیگری وحدت حقیقی، اظهار داشت: وحدت اعتباری این است که وحدتی میان جمعی بر اساس یک قرارداد به وجود بیاید. اگر جمعی در یک نقطه جغرافیایی و سیاسی واحد زیست کنند، یک ملت واحد بر اساس قانون اساسی شمرده میشوند.
دبیرکل مجمع گفت: در اسلام وحدت اعتباری وجود دارد که از آن با عنوان امت اسلام با سیستم سیاسی یاد میشود و ملاک پیوستن به این سیستم، "أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ» است و شهادتین، پذیرفتن سیستم سیاسی اسلام است.
آیتالله اراکی در ادامه به تعریف خدا از دیدگاه سکولارها پرداخت و گفت: در این مکتب معتقدند که خدا آفریننده است اما آفرینندهای که بعد از آفرینش جهان بازنشسته شده است یعنی بعد از آفرینش کار جهان را به عهده جهانیان گذاشته و کاری به جهان ندارد.
وی افزود: در نظر آنها خداوند موجودی مقدس است که یکشنبهها در کلیسا برایش نماز میخوانند و او را احترام میگذارند و این دقیقاً ضد آن چیزی است که قرآن کریم خداوند را تعریف کرده است.
آیتالله اراکی با بیان اینکه قرآن خدا را آفریننده میداند که فرمان میدهد و در واقع حاکم است، عنوان کرد: فرمان از آن خداست و با فرمانروایان دیگر تفاوت دارد چرا که پاک است و فرمانش جز فرمان عدل و پاکی نیست.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه خدا ملک و سلطان مردم است، اظهار داشت: تنها کسی که در عالم هستی شایسته لقب پادشاهی است، خداوند متعال است.
وی با بیان اینکه وقتی میگوییم خداوند فرمانروا است، منظور این است که حق فرمان از آن اوست، اظهار داشت: فرمانروایی یعنی ارادهای برتر از اراده دیگران و لذا حکم فرمانروا الزامآور است.
آیتالله اراکی با بیان اینکه قانون، دستور فرمانرواست، اظهار داشت: هرجا که قانون است، یک حق فرمانروایی وجود دارد.
دبیر کل مجمع کل تقریب با بیان اینکه فرمانروایی در ذات خودش برتری را دارد، افزود: وقتی میگوییم الله اکبر یعنی خداوند برتر است و این برتری نشاندهنده مقام حاکمیتی خداوند است لذا هر رفتاری که انجام میدهیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، از یک حاکمیتی تبعیت میکند.
وی با بیان اینکه هر دستور و فرمان ریشهای دارد، اظهار داشت: هر دستوری از دو حالت خارج نیست؛ یا ریشهاش فرمانش خداوند است یا هوای نفس، لذا رفتارهای انسان یا برخواسته از ریشه خودخواهی است یا برخاسته از خداخواهی.
آیتالله اراکی با بیان اینکه خداوند منبع فرمان است، خاطرنشان کرد: خدا منبع گزینشهاست و اساس همه شرکها از این جا شکل میگیرد که آفرینش را برای غیر خدا قائل شویم.
وی با بیان اینکه خداوند فرمانروا است، اظهار داشت: نه تنها این مسئله اساس اسلامی و دینی دارد بلکه بر اساس عقل نیز خداوند را به عنوان فرمانروا میشناسیم و وقتی "اشهد ان لا اله الله" میگویم به الوهیت خدا که فرمانروایی اوست و حقیقت عبادت پرستش است و اله یعنی معبود و کسی که استحقاق فرمانروایی دارد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب گفت: خمشدن نماد فرمانبری است و عبادت بودن سجده برای این است که ما از فرمان الهی اطاعت میکنیم اما اگر سجده را برای خدا بدون دستور خدا انجام دهیم، شرک است بنابراین عبادت ملاک اطاعت خداست.
وی با بیان اینکه امت واحده اسلامی از "اشهد ان لا اله الله" شکل میگیرد، افزود: خدای متعال فرمانروا است و رسول اکرم(ص) مأمور اول و گماشته نخستین است وقتی شهادتین را گفتیم و سیستم سیاسی اسلام را پذیرفتیم، در واقع فرمانروایی خدایی را پذیرفتهایم که از طریق پیامبر اسلام(ص) ارائه میشود.
آیتالله اراکی با بیان اینکه اساس شکلگیری امت اسلامی شهادتین است، اظهار داشت: اگر تسلیم شدیم و رفتارهای خود را ارادی و اختیاری بر اساس خواست خداوند و رسول اکرم(ص) تنظیم کردیم، هویت ایجاد میشود.
وی افزود: وقتی رفتارهای اختیاریمان را بر مبنای دستور رسول خدا تنظیم کردیم، اینجا یک هویت شکل میگیرد که همان هویت محمدی است. بنابراین کسی که به فرمان خدا و رسولش تن میدهد، بخشی از این هویت میشود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب گفت: این هویت واحد یک پدر دارد که وجود نبی مکرم اسلام، پدر و تولیدکنندگی این هویت است و همه کسانی که به این هویت میپیوندند، با هم برادرند.
آیتالله اراکی تأکید کرد: وقتی که هویت واحد شکل گرفت، یک امت واحده شکل میگیرد که همان وحدت حقیقی است.
وی خاطرنشان کرد: رسول اکرم(ص) جامعه اسلامی را اینگونه تعریف میکند که مومنین و جامعه ایمانی مانند یک پیکر واحد هستند که اگر رنجی بر بخشی از این پیکر وارد شود، سایر بخشها نیز احساس رنج میکنند. بر همین اساس است وقتی بر کودکی در فلسطین ظلمی میشود ما اشک میریزیم. این همان امت واحده است که رنج بخشی از امت بخش دیگر را میرنجاند.
وی افزود: هویت رسول اکرم(ص) وحدتی و تسلیم به خداست و این هویت یکپارچه یک شهر را ایجاد میکند که یکی شهر عرفی است که در یک منطقه جغرافیایی است و دیگری شهر حقیقی است که شهر حقیقی ملاک تمدن است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب گفت: آن چیزی که این شهر را به هم پیوند میدهد و یکی میکند، همان جان شهر که همان وجود مقدس نبی اکرم(ص) است.
وی در پایان تأکید کرد: اگر میخواهیم تمدن داشته باشیم، باید جان شهر اسلامی را تعریف کنیم و بر اساس آن، شهر حقیقی را بنا کنیم.
انتهای پیام/