سراب کهمان، با طبیعتی زیبا و دست‌نخورده و مکانی با طراوت است که در دره‎ای به طول چند کیلومتر قرار دارد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ منطقه باستانی و گردشگری کهمان در شمالی‌ترین نقطه لرستان و شهرستان سلسله قرار دارد، یکی از دره‌های بسیار زیبا و درعین‌حال پرآب و باستانی در سطح کشور است.

سراب کهمان،با طبیعتی بکر در لرستان +تصاویر

گردوهای سر به فلک کشیده، طبیعت بکر، یخچال‌های دائمی، غارهای متعدد و ارتفاعات جذاب و دیدنی، داروهای گیاهی بسیار نادر و کمیاب، چشمه‌سارهای فراوان و پرآب، طراوت و خنکی و آب‌وهوای بی‌بدیل آن روح هر انسانی را اسیر نفس خودکرده است.

سراب کهمان،با طبیعتی بکر در لرستان +تصاویر

این عظمت تا جایی است که پادشاهان و کیان‌ها را، از جلوس در بطن خود به حال خویش واگذاشته تا آنجا که وجه‌تسمیه بزرگ‌ترین چشمه آن یعنی تخت شاه، تخت شاه را به‌قدری عیان ساخته که دیگر جای تأملی را برای کسی باقی نمی‌گذارد.

سراب کهمان،با طبیعتی بکر در لرستان +تصاویر

علت نام‌گذاری آن مربوط به دوره‌های باستان بوده که در آن پادشاهان و کیانیانی در بطنش به تفرج و خوش‌گذرانی می‌پرداخته‌اند کی امان، کیمان، کیمو یا همان امانگاه کیان، مأمن پادشاهان، گواهش را می‌توان همان گاو خمره‌ها و آثار به‌دست‌آمده از آن و تخت گاه‌های سراب خاصون (سراب خاصان) و سراب و چشمه معروف تخت شا (تخت شاه) دانست.

سراب کهمان،با طبیعتی بکر در لرستان +تصاویر

پوشش گیاهی منطقه پوشیده از درختان کهن‌سال بلوط، انجیر، گردو، گلابی کوهی، زالزالک، چنار، زبان‌گنجشک، صنوبر و سپیدار، بید، سیب، آلوی کوهی و در خلال آن سرشار از گون و درختچه‌های کوهستانی است.

سراب کهمان،با طبیعتی بکر در لرستان +تصاویر

پهنه‌های کوهستانی اطراف دروازه و کهمان و پوشش گیاهی و جنگلی بسیار انبوه و خیلی غنی آن زیستگاه بسیار مناسبی را برای خیلی از حیوانات و پرندگان به وجود آورده است.

از جمله حیات‌وحش این منطقه می‌توان به پلنگ، خرس، کفتار، گرگ، روباه، شغال، گورکن، سنجاب، سگ آبی، سمور، موش‌خرما، کل، بز، قوچ، میش، گراز، خوک، کبک کوهی، کبک دری، تیهو، گنجشک، کلاغ، قرقاول، بلدرچین و دیگر انواع خزندگان، پرندگان و بندپایان اشاره کرد.
در پایین دره، یعنی جایی که وارد دشت الشتر می‌شویم از آب‌های روان که از دروازه و تخت شاه و سراب خاصون جاری‌شده و به هم می‌ریزند رودخانه بزرگ و پرآب کهمان تشکیل می‌شود که کشاورزی بیش از نیمی از دشت الشتر را رونق می‌دهد.

آب این رودخانه شرایط احداث مزارع و شیلات‌های ماهی زیادی را میسر ساخته که در بین آن‌ها یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین شیلات‌های پرورش ماهیان سرد آبی خاورمیانه به چشم می‌خورد که نشان‌دهنده‌ی سالم بودن و باکیفیت بودن آب این منطقه است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا  کلیک کنید. 

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.