نماز مانند چشمه ای است که هرمسلمان روزانه 17 بار خود را در آن شستشو می‌دهد برهمین اساس کاسبانی که معتقد به خواندن نماز اول وقت آن هم به جماعت هستند مجهز به اخلاق اسلامی شده و روزی حلال دریافت می‌کنند.

خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، به سراغ جمعی از کاسبان و بازاری‌های پیرامون حرم مطهر رضوی رفته و از آنها در باره حضور در نماز جماعت مساجد بازار، سوال می‌کنم.

جوانی که درفروشگاه لباس فعالیت داردمی گوید: نماز را داخل مغازه می‌خوانیم اما چندان اعتقادی به خواندن نماز اول وقت در مسجد و به جماعت ندارد ،چون این کار مستلزم بسته شدن درب مغازه و از دست رفتن چند مشتری است .

در حاشیه بازار مرکزی، در یک فروشگاه تولیدآجیل سنتی دونسل در کنار هم مشغول کسب روزی هستند، قدیمیترهای این مغاز که گویا از سه نسل پیش در شغل خود ثابت قدمند دیدگاهشان با همکاران جوان بازاری خود، تفاوت دارد، یکی از آنهامی گوید: من معتقدم روزی هر انسان را خداوند برایش مقدر کرده است که انسان با تلاش و کوشش به آن می رسدپس هنگام نماز مغازه را تعطیل کرده به همراه شاگردان درنماز جماعت مسجد شرکت می‌کنم.

پیرمرددیگری معتقداست که نماز اول وقت آن هم به جماعت رزق حلال را نصیب انسان می‌کند و برکت به مال می‌دهد.

او می گوید: برکت به مفهوم زیادی درآمد نیست بلکه به این معناست که درآمد حاصل از کار انسان صرف امور زندگی و آرامش ‌شود، اما ممکن است کسی به این مقوله معتقد ،آرامش و سلامتی دو نعمت مهم خداوند برای بنده‌اش است و این امر به نظر من محصول بی توجهی به پیام مهم خداوند که خالق و آفریننده همه هستی است.

در 200متری بارگاه منور رضوی به سراغ یک مغازه کیف فروشی می‌روم که پدر و پسری صاحبان اصلی این فروشگاه هستند،حاج آقای حسینی 60 ساله است، کاسب بازار و همسایه امام رضا(ع)، وی به برپایی صحیح نماز جماعت که تجلی اخلاقی دارد معتقد است که باعث شده در کسب وکار دنبال روزی حلال و رعایت حق مشتری و برخورد خوب با مشتریان برود.

پسر آقای حسینی با ظاهری مذهبی ، خود را دانشجو کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی معرفی می‌کند و می‌گوید که 10 سال است در کنار پدرش به شغل فروشندگی مشغول است و بسیار به ندرت پیش آمده نماز اول وقت را به همراه پدر در مساجد بازار به جماعت نخواند.

این کاسب جوان ضمن برشمردن نکات مثبت برپایی نمازجماعت بازاریان چند انتقاد هم به کارشناسان مذهبی داشت ، او گفت: بارها به ائمه جماعات پیشنهاد داده‌ام که در خصوص اهمیت کسب حلال و شیوه‌های درست اخلاق برخورد با مشتری از منظر قرآن و نماز اشاره کنند چون ما انسان‌ها همواره در مسیر غفلت هستیم و مرتب باید به یکدیگر تذکر دهیم تا شیطان بر ما پیروز نشود ولی متاسفانه کارشناسان دینی و ائمه جماعات کم‌تر به این امر می‌پردازند.

همچنین وی به شبهات زیاد دینی که اکنون از طریق فضای مجازی برای جوانان مطرح است اشاره کرد وگفت: کارشناسان دینی امروز جامعه، بویژه در بین بازاریان باید مجهز به فن بیان و اطلاعات روز دنیا باشند تا در هر حوزه‌ای که برای جوان شبهه ایجاد می شود بتوانند پاسخ دهند.

وی از حرکت زیبایی که اخیرا روحانیون جوان درفضای مترو ایجادکرده و به سوالات جوانان پاسخ می دهندتشکر کرد و خواستار ساماندهی بهتر این امور شد.

جوانی که اعتقاد به خواندن نماز جماعت ندارد، می‌گوید: چون اخلاق بسیاری از کسانی که در نماز اول وقت بازار، شرکت می‌کنند غیراسلامی است و در برخورد با مشتری هم آدم‌های با انصافی نیستند این حرکت آنها را قبول ندارد.

همچنین به رفتار پدرش برای بیدار کردن نماز صبح اشاره کرده و می‌گوید: چون پدرم آدم بداخلاقی است من اغلب نماز صبح را نمی‌خوانم و بعد با نماز ظهر و عصر قضای آن را بجا می آورم.

وی معتقد است اگر خروجی نماز اول وقت پیاده سازی اخلاق اسلامی در رفتار انسان نباشد تنها انجام رفتاری است که طبق عادت برخی انسانها انجام می‌دهند.

مسوول امور مساجد خراسان رضوی ضمن تأیید برخی انتقادات گفت: حقیقتا بعداز پیروزی انقلاب اسلامی ستاد اقامه نماز کشور تلاش فراوان در جهت اجرای فرهنگ درست برگزاری نماز و بویژه نمازجماعت کرده است که در این میان پرونده خراسان رضوی و بخصوص شهر مشهد به دلیل مذهبی بودن بسیار درخشان است اما ما تا رسیدن به نقطه مطلوب که در خور همجواری با امام رضا(ع) است بسیار فاصله داریم.

حجت الاسلام حسین حائری افزود: طرح‌های در دست اجرا داریم که در آن کارشناسان جوان دینی تربیت شده‌اند که در فواصل کوتاه بتوانند شبهات جوانان در بازار را پاسخ دهند و در مقوله کسب روزی حلال و رعایت برخورد و انصاف با مشتری نیز موارد کاربردی آماده شده است که در توسط ائمه جماعت به ان پرداخته می‌شود.

انتهای پیام//گ

برچسب ها: نماز ، کسبه ، مشهد ، خراسان رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.