در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

زنگنه: کشورهای صادرکننده گاز هنوز وارد بحث قیمت نشده‌اند

وزیر نفت در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی دیپلماسی برای انرژی آینده پرداخت.

زنگنه: کشورهای صادرکننده گاز هنوز وارد بحث قیمت و اثرگذاری در قیمت‌ها نشده‌اندبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "بیژن نامدار زنگنه" وزیر نفت با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 2 آذرماه به بررسی موضوع دیپلماسی برای ان اف سی آینده پرداخت.

نامدار زنگنه در ابتدای این برنامه در پاسخ به این سؤال که آیا کشورهای صادرکننده گاز با هم رقابت دارند یا رفاقت دارند گفت: در دنیای امروز باید یاد بگیریم که در عین رقابت با هم همکاری کنیم همانند آن چه که در اوپک می‌گذرد، در اوپک نیز ما با عربستان و حتی عراق سر به دست آوردن سهم در بازار رقابت داریم اما این مانع از همکاری ما با یکدیگر نمی‌شود.

وی با بیان این که اوپک تجربه بسیار موفق یک مجموعه‌ای در کشورهای جهان سوم بود که در عین رقابت با هم همکاری و رفاقت نیز دارند تصریح کرد: نمی‌شود به این قضیه سیاه و سفید نگاه کرد لذا باید یاد بگیرم که در دنیای امروز در عین رقابت با هم رفاقت و همکاری داشته باشیم.

وزیر نفت با بیان این که همسایگان ما بازار اصلی  است که برای ما اهمیت دارد به خط لوله‌ایران- پاکستان و هند اشاره کرد و اظهار داشت: ما در خصوص خط لوله پاکستانی قرارداد داریم اما در 8،9 سال گذشته هند علاقه مندی را نسبت به این خط نشان نداده بود و عملاً در دولت قبل فقط قرارداد با پاکستان عملیاتی شده بود اما نظر این بود که این خط ممکن است تا هند برود و بر این اساس خط لوله‌ای که از عسلویه تا ایرانشهر کشیده شد به گونه‌ای است که از نظر قطر لوله می‌تواند جواب صادرات گاز به هند را نیز بدهد.

 کشورهای صادرکننده گاز تا کنون وارد بحث قیمت و اثرگذاری در قیمت‌ها نشده‌اند

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که قیمت‌گذاری گاز در کشورهای عضو به چه شکل است گفت: دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز هنوز وارد بحث قیمت‌گذاری نشده‌اند بلکه بیشتر اطلاعات را جمع‌آوری و تبادل می‌کنند ولی این که فرمولی بدهد و همه اعضا را به تعقیب از این فرمول ترغیب کند انجام نشده است.

زنگنه خاطر نشان ساخت: بر این اساس هنوز مجمع کشورهای صادرکننده گاز به دلایل متعددی هنوز وارد بحث قیمت و اثرگذاری در قیمت‌ها نشده است.

وزیر نفت در ادامه برنامه با اشاره به این که فاصله اقتصاد روز به روز در حال کاهش است گفت:  در خط لوله  تحول عظیمی اتفاق نیفتاده و دنیا به سمت ال ان جی می‌رود.

وی با بیان این که  در خط لوله از نظر تکنولوژی تحول بزرگی  صورت نگرفته است خاطر نشان کرد: هزینه‌های مایع سازی، ذخیره‌سازی و حمل ال ان جی در حال کاهش است.

زنگنه با اشاره به این که در دوران تحریم باید به امور جاری و فعالیت‌ها می‌پرداختیم ادامه داد: طرح‌های 35 ماهه از جمله طرح‌های خوبی بوده که در کشور صورت گرفته است به طوری که از دولت پول زیادی گرفته شد تا این طرح‌ها انجام شود.

مصرف داخلی گاز تهدید و چالشی بزرگ به حساب می‌آید

وزیر نفت با اشاره به این که در میدان مشترک پیشرفت‌های خوبی را شاهد بودیم گفت: تهدید و چالش بزرگی به نام مصرف داخلی در کشور وجود دارد که اگر به طور جدی به آن نپردازیم قبل از 20 سال دیگر باید واردکننده شویم

وی با اشاره به این که باید گاز را به درستی مصرف کنیم تا فرصتی برای صادرات داشته باشیم اظهار داشت: وارد دوران پساتحریم می‌شود لذا باید به فکر آینده باشیم و به درستی اقدام به مدیریت مصرف کنیم.

زنگنه با بیان این که برای زمستان امسال 700 میلیون مترمکعب مصرف داریم افزود:این میزان مصرف بسیار زیاد است.
وزیر نفت ادامه داد: ظرف دو سال آینده دیگر مصرف انرژی که به صورت سوخت مایع باشد نداریم زیرا مصرف به صورت گاز طبیعی خواهد شد.

وی با اشاره به این که 20 میلیون مکعب در روز مصرف حمل‌ونقل است اظهار داشت: سهم گاز در سبد انرژِ بالای 70 درصد است.

زنگنه با اشاره به این که شدت و مقدار انرژی معادل طول نفت خام مصرف می‌شود گفت: این میزان برای هزار دلار تولید در ایران بسیار بالا است و نمی‌توانیم انرژی را به سادگی تأمین کنیم.
وزیر نفت با اشاره به این که متأسفانه علامت غلط در اقتصاد مثلاً در حوزه قیمت‌ها می‌دهیم گفت: تصمیمات مردم  کاملاً درست است لذا آن‌ها بهترین انتخاب را انجام می‌دهند.

باید بورس نفت را راه‌اندازی کرد

وی با بیان این که انتخاب مردم اقتصادی است اظهار داشت: عمر ناوگان حمل‌ونقل بالای 35 الی 40 سال است به طوری که 10 الی 15 سال عمر مستهلک داشته‌اند.

زنگنه با تاکید بر ضرورت نوسازی حمل‌ونقل بیان کرد: باید ساختار صنعت و مقدار انرژی که صنعت برای تولید مصرف می‌کند اصلاح شود لذا این امر نیازمند تکنولوژی و فناوری است تا بتوانیم شدت انرژی را پایین بیاوریم.
وزیر نفت با اشاره به این که باید زیرساخت‌های نرم‌افزاری را گسترش و توسعه بدهیم ادامه داد: زیرساخت‌های نرم‌افزاری شامل ارتباطات، قراردادها، بورس و انرژی می‌شود

وی با تاکید بر این که از نظر شبکه گاز قوی هستیم افزود: از طریق لوله می‌توانیم در کشورهای دیگر متصل شویم بنابراین هر چه فضای سیاسی آرام تر باشد و روابط در شرایط عادی صورت بگیرد بهتر می‌توانیم کار انجام بدهیم.

زنگنه در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون بورس گاز ادامه داد: بورس نفت را باید راه‌اندازی کنیم و پس از آن باید به فکر فرآورده‌ها باشیم زیرا بورس از مایعات شروع می‌شود و در نهایت به گاز که بازار پیچیده‌ای دارد می‌رسد.
وزیر نفت با اشاره به قراردادهایی که میان کشورها منعقد می‌شود افزود: پی اف برای ایران مناسب نیست زیرا با وجود تکنولوژی و دستاوردها لزومی برای استفاده از پی اف نیست.

در قراردادهای نفتی هیچ‌چیز ایده آلی وجود ندارد

وی با اشاره به این که در قراردادهای نفتی هیچ‌چیز ایده آلی وجود ندارد افزود: در هر یک از قراردادها اشکالاتی وجود دارد به طوری که ممکن است در قراردادهای جدید هم نیز مشکلاتی وجود داشته باشد.

زنگنه با اشاره به این که باید منافع خود را حداکثری کنیم تصریح کرد: در روابطمان باید توان و دانش را افزایش بدهیم.
وزیر نفت با اشاره به این که هر کسی در قراردادها به نفع خود کار می‌کند ادامه داد: باید از توانمندی‌های خود به خوبی استفاده کرد.

 اوپک تجربه بی‌نظیر در جهان سوم است

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون نصب اوپک گفت: اوپک تجربه بزرگی به حساب می‌آید زیرا تجربه بی‌نظیر در جهان سوم است.

زنگنه با اشاره به این که این جهان فقط اوپک را دارد که می‌تواند در اقتصاد جهانی تأثیرگذار باشد ادامه داد: نمی‌توان این تجربه را با یک سال مشکل رها کرد لذا اوپک بحران‌های زیادی را از سر گذرانده است.

وزیر نفت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که اولویت وزارت نفت صادرات گاز است یا نفت افزود: در صادرات نفت و گاز قابل قیاس نیستند زیرا مهم‌ترین خاصیت گاز در این است که بتوانیم آن را جایگزین فرآورده‌های نفتی کنیم.

وی با بیان این که صادرات گاز زمانی می‌تواند جدی شود که میدان مشترک داشته باشیم اظهار داشت: رانتی که یک کشور از نفت می‌خورد قابل قیاس با گاز نیست.

زنگنه با اشاره به این که ماده اولیه پتروشیمی پرسود گاز طبیعی نیست گفت: ماده اولیه پتروشیمی نفت، اتان و یا متان است.

وزیر نفت با اشاره به این که از دستاوردهای جی سی اف استفاده می‌کنیم گفت: در این رابطه گزارشات و دستاوردهای خوبی اعلام شده است لذا به روابط دو جانبه و چندجانبه کشورهای صادرکننده گاز بسیار خوش‌بین هستم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار