معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت : از ۳۷هزارهکتار سطح زیرکشت مرکبات استان حدود۷۰درصد در معرض خطر مگس میوه قراردارند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس؛ دکتر سید سعید مدرس گفت: مرکبات شهرستان های بندرعباس ، میناب ، رودان و حاجی آباد در معرض تهدید آفت مگس میوه قراردارند.

وی  با اشاره به این که این حشره تا شعاع ۴۰کیلومتری قابلیت پرواز دارد گفت: این حشره برروی  درختان انبه ، گواوا ، هلو، انجیر ، انار، به ، سیب و پاپایا ایجاد خسارت می کند و مرکباتی همچون پرتقال ، نارنگی ، لیموشیرین را مورد حمله قرارمی دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: با توجه به این که این آفت تنها میوه ها را مورد حمله قرار می دهد واز طریق میوه قادر به انتقال تخم و لارو خود است می توان نتیجه گرفت نحوه ورود این آفت به کشور از طریق میوه های آلوده قاچاق که از مبادی غیر قانونی وارد کشور شده به داخل کشور انتقال داده شده اند.

مگس ماده پس از جفتگیری ،تخم های خود را بصورت دسته ای در زیر پوست میوه ها می گذارد ولارو از گوشت میوه ها استفاده می کند وبعد از بزرگ شدن از میوه خارج وتشکیل شفیره می دهد

مدرس اجتناب از کشت درخت گواوا در باغ های انبه ، شخم زدن زمین پای درختان انبه با هدف از بین بردن شفیره ، استفاده از تله های حاوی متیل اوژنول مسموم برای  به دام انداختن مگس ها ، قرنطینه گیاهی واستفاده از زنبور براکون را از مهمترین راهکارهای مبارزه با این آفت عنوان کرد.

وی گفت: مگس میوه گونه بومی مناطق گرمسیری تا مدیترانه ای است ودر مناطق سرد سیر قابلیت زیست ندارد.

انتهای پیام/ی
برچسب ها: مگس ، میوه ، باغ ، هرمزگان ، تهدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۱ دی ۱۳۹۴
با سلام
میخواستم بدونم که آیا زنبور براکون علیه مگس میوه استفاده شده و موثر بوده است؟؟؟؟!!
چون تا جایی ک من میدونم این زنبور علیه پروانه ها موثر است