رئیس اداره میراث، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک گفت: در سومین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت کالا، دو اثر از صنایع دستی هنرمندان این شهرستان مهر ملی دریافت کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ داریوش شیرسوار افزود: طی فراخوانی در شهریور ماه سال جاری مبنی بر ارائه آثار از سوی صنعت‌گران برای دریافت نشان ملی مرغوبیت کالا، صنعت‌گران شهرستان آبیک پنج اثر از صنایع دستی خود را به استان قزوین ارائه دادند.

وی یادآور شد: این آثار از سوی کارشناسان داوری بین‌المللی در تهران مورد بررسی قرار گرفت و دو اثر، نشان ملی مرغوبیت کالا را دریافت کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک ادامه داد: مرغوبیت، اصالت، نوآوری و قابلیت از معیارهای دریافت نشان ملی مرغوبیت کالا است.

شیرسوار بیان کرد: مرغوبیت یک محصول در صنایع دستی وابسته به عواملی چون استفاده از مواد اولیه طبیعی برگشت‌پذیر، کیفیت مطلوب در ساخت، اجرا و پرداخت نهایی محصول، رعایت تمام نکات ایمنی و بهداشتی محصول، تناسب مواد مصرفی در ساخت محصول با کاربرد مورد انتظار از محصول و توانایی محصول در تأمین نیازهای مادی و معنوی مصرف‌کنندگان است.

وی تصریح کرد: در اصالت، طرح و عدم به‌کارگیری از طرح‌های غیر ایرانی مد نظر است و محصول باید بیانگر هویت فرهنگی و ارزش‌های زیبایی شناسی ایرانی باشد.

این مسئول با بیان اینکه نوآوری در فرآیند تولید، طراحی، عملکرد محصول و فرآوری مواد در دریافت مهر ملی لحاظ می‌شود، تشریح کرد: در قابلیت بازاریابی و عرضه در بازار محصول، باید محصولات در بازارهای داخلی و خارجی از لحاظ قیمت (تعادل بین قیمت و کیفیت)، بسته‌بندی و سفارش‌پذیری، کاربرد محصول، استفاده ایمن و مطمئن به‌وسیله خریداران بالقوه و ماندگاری محصول نیز قابلیت عرضه داشته باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک افزود: یکی از آثاری که مهر ملی دریافت کرده، چادر شب بافته شده از سوی فریده زارعی و باغ وحش باستانی از محمد دستگیرهنرمند چیره‌دست شهرستان آبیک است.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: دریافت ، نشان ، مهر ، ملی ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.