دانشگاهیان کشور سال تحصیلی جدید را با توافق برجام آغاز کردند؛ این روزها دانشگاههای مطرح کشور که سری در میان سرهای دانشگاههای غول پیکر جهان دارند، برای بلندپایگان مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی سایر کشورها فرش قرمز پهن کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تبادل و تعامل با دانشگاههای داخل و خارج از کشور یکی از ابزارهای پیشرفت علمی هر دانشگاه به شمار می آید. ابزاری که علاوه بر کمک به تغییر رتبه و امتیاز در رنکینگ‌های بین المللی، می‌تواند چراغ راه تحقق نیازهای علمی، پزشکی، فناوری، پژوهشی و حتی سلامت کشور باشد. باید گفت دانشگاههای بزرگ و کوچک ایران که تعدادشان به اذعان برخی مسئولان آموزشی کشور به 200 و اندی مرکز می‌رسد، طی سالهای گذشته در این زمینه گام هایی برداشته اند.

دانشگاه تهران سردمدار ارتباط با دانشگاههای خارجی
دانشگاه تهران دانشگاه مادر کشور در این میان بیشتر و پر رنگ تر از سایر دانشگاهها پیشگام بوده و تقریباً هر ماه دیدارهایی با مسئولان مراکز آموزشی و علمی جهان داشته و دارد؛ در دانشگاههای دیگر هم مناسباتی به این شکل صورت می‌گرفت اما گاهی به خاطر تحریم‌ها و مشکلاتی که در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی ایران وجود داشت این دیدارها که در آن وعده های بورس دانشجویان، تبادل استاد و دانشجو، اجرای دورهای مشترک و سایر قول‌ها و قرارها دیده می‌شد در برخی از مواقع رنگ تحقق به خود نمی‌دید.

دانشگاههای صنعتی از جمله شریف و امیرکبیر بیشتر از سایر دانشگاهها ضربه زیادی به خاطر تحریم‌ها خوردند که همین امر باعث خروج نخبگانشان شد اما حالا حتی نخبگان خارج نشین هم چشم امید به این دیدارها و تبادلات علمی ایران و خارجی ها دارند.

دیدارهایی از جنس توافق
در این گیر و دار، توافق برجام پای آنهایی را که باید، به دانشگاهها باز شد. از مسئولان بنیاد تحقیقات و موسسه ماکس پلانک آلمان گرفته تا وزیر آموزش و تحقیقات ایتالیا، رئیس پارلمان اروپا، روسای دانشگاههای ژاپنی و نمایندگی آژانس‌های دانشگاههای فرانسوی، دانشگاه صنعتی مونیخ، و حتی وزیر امور خارجه آلمان میهمانان دانشگاههای مطرح کشور از جمله تهران، صنعتی شریف، شهید بهشتی و علم و صنعت در این مدت شده‌اند.

بازار دیدار از پارک‌های علم و فناوری و دانشگاههای مطرح کشور داغ و قلم‌ها برای امضای تفاهم نامه های علمی و فناوری روان‌تر شده‌اند؛ تند و تند گزارش‌هایی از قدرت علمی مراکز آموزشی هر دانشگاه از سوی مسئولان دانشگاههای میزبان و میهمان شنیده می‌شود که همه خبر خوش پیشرفت علمی مراکز ایران را نشان می‌دهد. ضعف‌هایی هم در این میان وجود دارد که خلاء به گفته مسئولان می‌تواند با امضای تفاهم‌نامه‌ها تا حدی پر شود.

همه وعده هایی که عملی می‌شود
در تمام این دیدارها، تفاهم نامه‌هایی میان دانشگاههای ایرانی و خارجی امضا شد که اخبار خوشی از قلم این توافقات به چشم می‌آید. امضای تفاهم نامه‌هایی برای رشته علوم فنی و مهندسی، اجرای دوره های مشترک با کشورهایی که کمتر با ایران ارتباط داشتند، فصل جدیدی از مناسبات علمی را پیش روی ایران باز کرده است. نماینده آژانس‌های دانشگاههای فرانسوی که برای اولین بار به ایران آمده اعلام کرده که به برگزاری کنفرانس‌ها و دوره‌های مشترک کمک می کند. در قراری دیگر، تبادل استاد و دانشجو افزایش می‌یابد.

آشتی کنان کشورهایی که قهر بودند!
جالب است بدانید در میان این کشورها، کشورهایی مثل ایتالیا، فرانسه، نروژ و سوئیس که در گذشته ارتباطات علمی با ایران نداشتند حالا پا پیش گذاشته و در صف انتظار برای ورود به کشورمان هستند!

حالا همه از دانشگاههای ایران تعریف می‌کنند و پیشرفت علمی کشور را مطلوب می‌دانند، حتی اشتان مایر وزیر امور خارجه آلمان که اواخر مهرماه در دانشگاه تهران برای نخستین بار حضور یافت، گسترش مناسبات ایران با آلمان را مدیون دانش آموختگان و استادان دو کشور دانست که روابط کم رنگ این دو کشور را بار دیگر پر رنگ کردند.

و یک خبر خوش اینکه همگام با این رفت و آمدها، گسترش زبان فارسی در جهان که یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است، از اهداف مهم این دیدارهای علمی به شمار می آید و بسیاری از کشورها تمایل دارند کرسی‌های زبان فارسی را فعال کنند.

صف طولانی ورود مسئولان علمی کشورهای جهان به ایران
حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل طی گفتگویی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از ورود میهمانان خارجی به ایران طی روزهای و هفته‌های آینده خبر داد.

وی با بیان اینکه برجام دلیلی برای توسعه ارتباط میان دانشگاههای ایرانی و خارجی است، سطح بالای علمی و فناوری کشورمان را دلیل دیگری برای استقبال کشورهای خارجی از امضای تفاهم نامه با ایران عنوان کرد و از حضور نمایندگان دانشگاههای خارجی در کشورمان طی روزها و هفته های آینده خبر داد.

به گفته این مقام مسئول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به زودی وزیر آموزش کشور افغانستان، وزیر فناوری کشور آفریقای جنوبی، وزیر علوم و فناوری کشور ترکیه، هیئت هایی از کشورهای آلمان و اتریش در ایران حاضر می‌شوند و این روند با سرعت مناسبی در حال جلو رفتن است.

سالار آملی اما در این میان به یک نکته هم اشاره کرد و افزود: به منظور بهره برداری از فضای ایجاد شده، تمایل نداریم این دیدار با سرعت بیش از حدی صورت گیرد چون لازم است از فرصت های پیش آمده در این دیدارها بهره‌برداری هم کنیم.

گزارش از فاطمه زارعی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.