مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: بیش از 270 هزار راس دام در معرض خطر در استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان واکسینه شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ نادر پرور گفت: این بیماری صرفا در دام‌های سبک مانند گوسفند و بز و خصوصا بره و بزغاله دیده می‌شود.

وی علائم مخاطی شامل تورم لب و زبان، تورم لثه، کاهش اشتها، لاغری، اسهال، تورم مخاط چشم و علائم گوارشی را از جمله مهمترین علائم بیماری طاعون نشخوارکنندگان دانست که در نهایت تلفات جمعیت دامی را به همراه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه نقاط مختلفی در کشور درگیر این بیماری هستند، ادامه داد: در استان کرمانشاه نیز کانون‌هایی داریم که تعداد آنها ممکن است به 15 یا 16 کانون برسد.

پرور با بیان اینکه کانون‌های بیماری مدام بررسی و پایش می‌شوند، عنوان کرد: در کرمانشاه از نظر طاعون نشخوارکنندگان مشکل حادی نداریم.

وی افزود: در دو سال گذشته با کمبود واکسن طاعون مواجه بودیم، اما امسال دسترسی به واکسن بسیار مناسب بود و توانستیم 270 هزار راس از جمعیت دامی استان را علیه این بیماری واکسینه کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از شناسایی 50 نقطه در استان خبر داد که در این نقاط جمعیت دامی با حیات وحش در تماس بودند و به دلیل اینکه آسیبی متوجه حیات وحش نباشد، دام‌های این نقاط علیه بیماری واکسینه شدند.

پرور گفت: اکنون مهمترین نگرانی که در خصوص طاعون وجود دارد درگیری حیات وحش بهاین بیماری است که خوشبختانه با اقدامات انجام شده در استان کرمانشاه مشکل حادی در این خصوص نداشتیم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: بیماری‌های دیگری هم مانند تب برفکی و آبله هستند که علائمی مشابه طاعون نشخوارکنندگاندارندو تشخیص دقیق طاعون باید در آزمایشگاه صورت گیرد.


انتهای پیام/ی

برچسب ها: کرمانشاه ، راس ، طاعون ، واکسینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.