«یکی از مهمترین پرسش های بی پاسخ در جستجو برای پایان دادن به جنگ خونین سوریه، مربوط به دوام اتحاد مسکو و تهران است. منظره جالب توجه عملیات های هماهنگ روسیه و ایران در سوریه خط بطلانی بر یک قرن سوء ظن و بی اعتمادی میان دو کشور است، اما...»

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" (Financial Times) در گزارشی تحت عنوان "غرب در انتظار شکاف در ائتلاف روسیه با ایران بر سر مسئله سوریه است" به گمانه زنی در رابطه با آینده ائتلاف ایران و روسیه پرداخته و اختلاف بر سر آینده بشار اسد را بزرگترین امید غرب برای فروپاشی این ائتلاف عنوان کرده است.
مقامات و رسانه های غربی بارها از ائتلاف ایران و روسیه ابراز نگرانی کرده و عصبانیت خود را با تحلیل های منفی و ترسیم آینده ای تیره و تار برای آن به نمایش گذاشته  اند.
 "فایننشال تایمز" در همین راستا می نویسد: «یکی از مهمترین پرسش های بی پاسخ در جستجو برای پایان دادن به جنگ خونین سوریه، مربوط به دوام اتحاد مسکو و تهران است. منظره جالب توجه عملیات های هماهنگ روسیه و ایران در سوریه خط بطلانی بر یک قرن سوء ظن و بی اعتمادی میان دو کشور است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روابط ایران و روسیه به گرمی گرایید اما به نظر می رسد اهداف بلند مدت آن ها اختلاف قابل توجهی دارد.»

 


در ادامه این گزارش آمده است: «انتظار می رود سوریه یکی از دستور جلسات اصلی پوتین در سفر روز دوشنبه به تهران باشد؛ سفری که اولین سفر رئیس جمهور روسیه به ایران پس از هشت سال و اولین سفر در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی در ایران است. "کریستوفر فیلیپس" از متخصصان اندیشکده "چتم هاوس" لندن در این رابطه می گوید: "ایران و روسیه در ظاهر دوست و در واقع دشمن و رقیب یکدیگرند؛ برای منافع مشترک کوتاه مدت می جنگند اما اهداف بلند مدت متفاوتی دارند."
جدال قدرت بر سر آینده گروه شبه نظامی طرفدار دولت "نیروی دفاع ملی" که توسط ایران پرورش یافته، می تواند یکی از تنش های بالقوه میان ایران و روسیه باشد. دولت های غربی امیدوارند این موضوع موجب ایجاد شکاف در این ائتلاف شود؛ ائتلافی که از نظر آن ها مانع از دستیابی به راه حلی سیاسی در سوریه شده است.»
در این گزارش با عنوان کردن اختلاف اهداف ایران و روسیه در سوریه و اینکه منافع ایران به مناطق جنوبی سوریه و ارتباط داشتن با حزب الله لبنان از این طریق باز می گردد اما روسیه به دنبال حفظ پایگاه نیروی دریایی خود در طرطوس سوریه است، و پس از اشاره به تلاش پوتین برای حفظ روابط با رژیم صهیونیستی آمده است: «بزرگترین امید مقامات غربی برای شکاف در این ائتلاف، به واگرایی و اختلاف در دیدگاه تهران و مسکو در مورد بشار اسد است.

 

اما مسکو هرگونه اختلافی در این رابطه را به شدت رد کرده و  وزیر خارجه روسیه بارها تاکید کرده است که موضع این کشور در رابطه با بشار اسد تغییر نکرده و نسبت به تلاش بیشتر غربی ها برای کنار رفتن بشار اسد از قدرت به عنوان پیش شرط فرآیند سیاسی هشدار داده است.»
 
روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" (WSJ) نیز قبل از این در گزارشی آورده بود: «دیپلمات های ارشدی که در جریان تلاش ها برای پایان دادن به درگیری بلند مدت سوریه قرار دارند اعلام کردند دولت آمریکا و متحدان اروپایی و عربی آن در تلاشند تا روسیه را از اتحاد با ایران منصرف کنند... به نظر می رسد ایران مانند ترمزی در مسیر تلاش ها برای تشکیل اتحادی بین المللی در موضوع سوریه است... یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن شاهد تنش های روز افزون میان روسیه و ایران در رابطه با آینده سوریه بوده است. مقامات آمریکایی و اروپایی معتقدند اختلافات میان مسکو و تهران ممکن است با ادامه مذاکرات بیشتر برجسته گردد.»
 این روزنامه همچنین در خبری تحت عنوان "اتحاد جدید روسیه و ایران بادوام خواهد بود؟" از درگیری احتمالی ایران و روسیه بر سر تقسیم غنایم در سوریه [!] سخن به میان آورده و نوشته بود: «سیاست این دو کشور در رابطه با سوریه رویکردهای بلند مدت کاملا متفاوتی دارد. این موضوع می تواند به تنش واقعی میان ایران و روسیه منجر شود؛ به ویژه در صورتی که مبارزات در ماه های آینده به همان صورتی که برنامه ریزی شده پیش نرود و پس از آن، در صورتی که مذاکرات صلح برای تقسیم غنایم جنگ جدی شود. تا کنون روسیه و ایران به صورت بسیار کارآمدی، توهم وجود دستور کار و اهداف مشترک در سوریه را دنبال کرده اند اما واقعیت آن است که این تصوری بسیار اشتباه است.»
"واشنگتن پست" (Washington Post) نیز در گزارشی تحت عنوان "ایران و روسیه هنوز بهترین دوست هم نیستند!" نوشت: «برخلاف نظرات تحلیلگران برجسته مانند سرگئی الکساشنکو از اندیشکده بروکینگز، اتحاد (ایران و روسیه) به قوتی که در اظهارات مقامات رسمی مشاهده می‌شود؛ نیست... بی‌اعتمادی عمیق، رقابت اقتصادی و رویکردهای ایدئولوژیک متناقض می‌تواند اتحاد ایران و روسیه را ناپایدار سازد.»
 با وجود این تحلیل ها و گزارش هایی که با هدف اخلال در هماهنگی میان جبهه ضد داعش که ایران و روسیه موثرترین نقش را در آن برعهده دارند، ارائه می شود، هنوز هم برخی از اندیشکده های آمریکایی، مطالبی خلاف آن را مطرح می کنند. اندیشکده بروکینگز (Brookings) در یادداشتی آورده است: «روابط ایران و روسیه پیشینه طولانی و پیچیده‌ای دارد ولی این دو کشور روابط اقتصادی نزدیک و همسویی سیاسی (علی‌الخصوص درمورد حفظ بشار اسد در قدرت و کاهش نفوذ آمریکا در منطقه) دارند. هردو کشور از مفهوم دایره نفوذ بعنوان اساس سیاست خارجه خود استفاده کرده و قصد دارند نفوذ جهانی و منطقه‌ای امریکا را کاهش دهند.

هردو کشور بشار اسد را شریکی مهم دانسته و خواهان مدیریت وی بر یک سوریه متحد هستند. آمریکا باید اهداف خود را در سوریه تمییز داده و سیاست طولانی مدتی را با توجه به آن طرح‌ریزی کند. زیرا در غیر اینصورت با اتحاد ایران و روسیه روبه‌رو خواهد شد که روابط بین‌المللی را تکان خواهد داد.»
منبع:جام نیوز
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.