کارشناسان و متخصصان علوم تغذیه صبحانه را سرمایه ای برای سلامتی طولانی مدت می دانند و طبیبان سنتی و طب چینی نیز صبحانه را راز طول عمر می دانند.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان براساس شواهد تازه ای که پزشکان در آمریکا کشف کرده اند، رمز سلامتی در خوردن صبحانه نهفته است. این گروه معتقدند که حذف صبحانه احتمال چاق شدن، ابتلا به دیابت و حتی سکته قلبی را افزایش می دهد.

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی به حساب می‌آید و کسانی که این وعده غذایی را در برنامه روزانه خود می‌گنجانند، از سلامت بیشتری در طول زندگی خود برخودارند.بسیاری از تحقیقات که پیش از این انجام شده‌اند نشان می‌دهند که صرف صبحانه می‌تواند از افزایش وزن جلوگیری کند و احتمال بروز بیماری‌های قلب و عروق  و دیابت را بسیار کاهش دهد. در حال حاضر بیماری‌های عروق قلب مهم‌ترین علت مرگ در جوامع پیشرفته و همچنین جوامع در حال توسعه به شمار می‌روند و بهترین راه برای کاهش ابتلا به این بیماری‌ها آن است که سبک زندگی و به ویژه رژیم غذایی تغییر یابد

همانطور که می دانید بدن در هنگام خواب و استراحت نیز کالری می سوزاند و به همین علت پس از خواب شبانه وقتی صبح بیدار می شوید، احساس گرسنگی می کنید .در واقع هر چه انرژی در پایان روز دربدن ذخیره شده،  در هنگام استراحت برای سوخت و ساز و  ریکاوری عضلات استفاده می شود. یکی از دلایل گرسنگی در هنگام صبح نیز همین انجام سوخت و ساز بدن در طول خواب است.

مصرف صبحانه برای تامین انرژی روزانه بسیار حائز اهمیت است و گنجاندن تمام مواد مغذی لازم در اولین وعده  غذایی روز به شما کمک می کند تا علاوه بر جبران انرژی از دست رفته در زمان خواب ،نیاز های بدن خود را برای اینکه روز پر نشاط و پر انرژی داشته باشید را تامین کند.

 

فواید خوردن صبحانه

1 – توازن انسولین بدن را حفظ می کند .

۲ – اعمال بدن را تنظیم می کند .

۳ – علاقه مفرط به خوردن مواد قندی و نشاسته ای را کم می کند .

۴ – گلوکز بدن را متعادل نگه می دارد و در نتیجه جریان انرژی را ثابت می کند .

۵ – به دفع مواد زائد از بدن کمک می کند .

۶ – تمرکز ، هوش و فعالیت ذهنی را تقویت می کند .

۷ – خلق و خو را آرام می کند .

۸ – از ضعف و خستگی مفرط در طول روز جلو گیری می کند .

۹ – کمک می کند فرد کالری بیشتری بسوزاند و راحت تر رژیم بگیرد .

۱۰ – از یبوست جلوگیری می کند.

۱۱ – اشتها ، گرسنگی و حرص به غذا خوردن را تنظیم می کند .

۱۲ – فرد را در طول روز شاداب تر نگه می دارد

 

صبحانه بخورید ، لاغر شوید

مسعود روشنی کارشناس ارشد تغذیه و عضو دپارتمان تغذیه و مکمل فدراسیون بدنسازی در مورد رابطه صبحانه با لاغری گفت: طبق تحقیقات  افرادی که همیشه صبحانه کامل و البته سالم مصرف می کنند ، نسبت به افرادی که این وعده غذایی را حذف کردن یا اینکه گه گاه صبحانه میل می کنند ، هم لاغرتر هستند و هم میزان چربی بدن این افراد کمتر است و همچنین نسبت به سایرین از سلامت بیشتری برخوردار بودند.

به طور معمول افرادی که وعده صبحانه را حذف می کنند در وعده نهار بسیار گرسنه هستند و میل و کشش بیشتری به مصرف کربوهیدرات و چربی ها دارند و بدلیل افت قند خون و گرسنگی بیش از حد بدون در نظر گرفتن سلامتی به غذاهای ناسالم مختلف از جمله فست فودها روی می آورند و در نهایت نسبت به افرادی که صبحانه میل می کنند دارای اضافه وزن هستند.البته این مطلب بارها و بارها بصورت تحقیقات مختلف انجام شده و ثابت شده است که این افراد میل شدیدی به مصرف فست فودها دارند و در هنگام ظهر به مصرف  غذاهای چرب روی می آورند.

باور غلط غذایی

یکی از باورهای غلط که در بین اکثر مردم وجود دارد این است که فکر میکنند در صورتیکه یک وعده غذایی را حذف کردند ، می توانند در وعده غذایی دیگر انرژی از دست رفته را جبران کنند و  به قول معروف میزان کالری که در وعده قبلی حذف کردند، در وعده نهار جبران کنند. در صورتیکه باید بدانید که بدن در همان هنگام صبح به مواد غذایی نیاز دارد و با بیشتر غذا خوردن در وعده نهارفقط دچار ازدیاد وزن و چربی خواهید شد.

صبحانه کامل چیست؟

بهترین صبحانه ، صبحانه ای است که از تمامی گروه های غذایی از جمله پروتئین ، کربوهیدرات، لبنیات ،چربی ها و ویتامین ها تشکیل شده باشد و بهتر است اگر طبق تجویز پزشک از مکمل های ویتامینی استفاده می کنید،این مکمل در آغاز روز و پس از وعده صبحانه باشد.

انتخاب غلط صبحانه

همانطور که به خوردن صبحانه تاکید می شود، فراموش نکنید که یک انتخاب غلط می تواند سلامتی ما را به خطر بیندازد. به طور مثال مصرف کله پاچه و یا مصرف سوسیس و کالباس در وعده صبحانه بسیار خطرناک است. همچنین باید دقت کنید که مصرف کربوهیدرات ها و چربی ها در وعده صبحانه باید به اندازه باشد و اگر در همنین وعده نیز بیش از پیش مصرف شود ما را از سلامتی دور می کند.

افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند، باید بالاترین میزان کالری خود را به وعده صبحانه  (ابتدای روز )اختصاص دهند واز این طریق  انرژی مورد نیاز خود در طول روز را این چنین تامین کنند و در طول روز کمتر دچار گرسنگی شوند.

براساس تحقیقات انجام شده درخصوص اختصاص بیشترین کالری مورد نیاز فردی که در رژیم کاهش وزن است،  به وعده صبحانه به افراد پیشنهاد می شود که برای وعده صبحانه حدوو 700کالری و برای وعده نهار 500 کالری و برای وعده شام 150 تا 200 کالری نیز در نظر گرفته شود.افرادی که با این روش پیش رفتند در کاهش وزن موفق تر بودند و درصد چربی بدن آنان نیز پایین آمده بود.

گنجاندن منابع پروتئین بالا  در وعده صبحانه باعث کاهش وزن و اشتها می شود.مصرف پروتئین بالا باعث ترشح هورمونی به نام پپتاید 77 می شود که این هورمون ارتباط مستقیم با کاهش اشتها دارد و شما برای وعده های غذایی بعدی در روز میل کمتری دارید.

غلات یکی از منابع بسیار مفید برای بدن هستند زیرا غلات بدلیل داشتن فیبر بالا پس از مصرف، حجم بسیاری از شکم را پر می کننند و باعث احساس سیری می شوند.پس سعی کنید از غلات بیشتری در وعده صبحانه استفاده کنید تا در کاهش وزن و در عین حال سلامتی موفق تر باشید.

صبحانه نامناسب و ابتلا به دیابت

مصرف انواع شیرینی و کلوچه و کیک ها در کنار چای ،قهوه و یا حتی شیر در وعده صبحانه ، یکی از عادت های بد غذایی است که متاسفانه  به تازگی  باب شده است ، که برای سلامتی بسیار مضر است . این مواد غذایی جزو قندها مصنوعی هستند و بدلیل اینکه در ساعات اولیه روز همه افراد دچار افت قند خون هستند با مصرف این مواد که دارای قند ساده هستند به ناگهان میزان قند خون بالا می رود و باعث ترشح انسولین می شود و در نهایت پس از مدت کوتاهی دوباره قند خون پایین می آید و مجدد احساس گرسنگی می کنید که این موضوع باعث چاقی می شود. ضمن اینکه استمرار در این اتفاق باعث می شود تا شما مستعد ابتلا به دیابت شوید.

بهترین پیشنهاد برای صبحانه

تخم مرغ آب پز بهترین انتخاب برای صبحانه است، بخصوص اگر از سفیده آن بیشتر از زرده استفاده کنید.

جایگزین کردن چای سبز و سایر دمنوش ها به جای چای سیاه

گنجاندن حداقل 5 تا 10 گرم فیبر در وعده صبحانه

استفاده از ماست کم چرب در وعده صبحانه .ماست یک غذای سالم و کامل در تمام دنیاست که بهترین انتخاب برای تامین کلسیم و پروتئین برای صبحانه است.

 

(طیبه خزاعلی)

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار