یک استاد دانشگاه معتقد است که افزایش هزینه بنزین تاثیری زیادی در هزینه خانوار ایرانیان ندارد ، مشروط بر آن که تاثیر آن بر قیمت دیگر کالاها منطقی باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،حسین احمدی‌کیا، دانشیار گروه مکانیک دانشگاه اصفهان در تحلیلی مبسوط به مقایسه قدرت خرید بنزین در کشورهای مختلف پرداخته و سپس به این سوال پاسخ داده که گرانی بنزین چه تاثیری بر هزینه خانوار می‌گذارد و برای افزایش قیمت بنزین باید به چه شروطی توجه کرد.
در این تحلیل احمدی‌کیا که در اختیار اقتصادنیوز قرار داده، اشاره شده است: آخرین آمارها در سال 2015 ایران با مصرف سرانه حدود 24 لیتر در ماه رتبه 35 در بین 133 کشور را داراست که تقریبا معادل متوسط جهانی است. متوسط جمعیت خانوار ایرانی نیز حدود 3.55 نفر است. بنابراین هر نفر و هر خانوار ایرانی به ترتیب حدود 240 و 850 هزار ریال بنزین در ماه هزینه می¬کنند. بنابراین با توجه به دستمزد ماهانه و با فرض یک حقوق بگیر در هر خانوار، حدود هفت درصد هزینه هر خانوار صرف خرید بنزین می¬شود.

وی در ادامه مطرح کرده که با بررسی اعداد و ارقام ذکر شده در تحلیلش می‌توان نتیجه گرفت که افزایش هزینه بنزین تاثیری زیادی در هزینه خانوار ایرانیان ندارد (مشروط بر آن که تاثیر آن بر قیمت دیگر کالاها منطقی باشد). هر چند قدرت خرید بنزین ایرانیان از دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس کمتر است، اما اختلاف زیادی با دیگر کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته ندارد و 42 درصد بیشتر از متوسط جهانی است. افزایش منطقی قیمت بنزین موجب می¬شود که استفاده از حمل و نقل عمومی بیشتر شده و خریداران دنبال خودروهای با مصرف کمتر بروند.

در جمع بندی این تحلیل هم آمده است: افزایش منطقی قیمت بنزین به صلاح کشور است، اما باید همراه با آن تعرفه واردات خودروهای با مصرف سوخت کمتر کاهش یافته و قیمت خودروهای داخلی نیز کاهش یابد و همزمان با آن حمل و نقل عمومی توسعه یابد. همچنین همزمان با آن خودروسازان به سمت تولید خودروهای با کیفیت بیشتر و مصرف سوخت کمتر تشویق و حمایت شوند. در این صورت آلودگی هوا نیز کاهش قابل ملاحظه¬ای خواهد داشت.


منبع:اقتصادنیوز
انتهای پیام/



 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

برچسب ها: گرانی ، بنزین ، خانوار ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.