مسابقه فیلمسازی نور ابن هیثم سرآغازی بر احیای موقعیت علمی ایران در گذشته

این مسابقه از این منظر كه به احیای جایگاه پرفروغ و بی نظیر علمی ایران در سده‌های گذشته توجه دارد، می‌تواند سرآغاز و مقدمه‌ای برای رسیدن دوباره به آن موقعیت باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی جایزه مصطفی(ص)؛ حسین ساری مدیر شبكه آموزش سیما با اشاره به این كه علم و فناوری یكی از اركان پیشرفت و توسعه كشور است، افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری علم، فناوری و فرهنگ پایه‌های الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت هستند و نیاز به بسترسازی دارند.
 
وی با بیان این كه مسابقه‌هایی همچون نور ابن هیثم می‌توانند در برانگیختن خواسته جمعی برای حركت در مسیر علم و فناوری موثر واقع شوند، بیان كرد: برانگیختن خواسته جمعی برای رسیدن به پیشرفت علمی فوق‌العاده اهمیت دارد و لازم است اقشار مختلف به ویژه نسل نوجوان و جوان خواهان رسیدن به این جایگاه باشند و رسیدن به این موقعیت امكان پذیر نیست؛ مگر این كه بسترهای مناسبی برای آن فراهم شود. 

مدیر شبكه آموزش سیما ادامه داد: دانش‌آموزان و  نوجوانان باید باور كنند كه می‌توانند حرف‌های موثر علمی را در سال‌های آینده در دنیا بزنند و فرهنگ‌سازی و زمینه‌سازی مناسب، به معنای ایجاد همین باور در آن‌هاست. در ایجاد این تفكر نیز رسانه‌های دیداری و شنیداری اعم از رادیو و تلویزیون می‌توانند تعامل داشته باشند و سینما نیز می‌تواند توفیقات علمی را در قالب فیلم شبیه‌سازی كند. چراكه بعضی از توفیقات در حوزه علم و فناوری هنوز به ظهور و بروز نرسیده‌اند و ابزار سینما می‌تواند مقدمه ای برای دست یافتن به آن‌ها باشد. 

ساری درباره چگونگی حمایت شبكه آموزش سیما به عنوان حامی این مسابقه فیلم‌سازی بیان كرد: در شبكه آموزش برای معرفی و تبلیغ این مسابقه تلاش خود را به كار می‌بندیم تا شبكه آموزش نیز از این رویداد ارزنده، مهم و موثر سهمی داشته باشد. 

وی درباره معرفی ابن هیثم به عنوان یک شخصیت برجسته علمی در تاریخ ایران و اسلام نیز عنوان كرد: در قرن‌های گذشته جریان علم و فناوری و توفیقات این بخش‌ها در اختیار دانشمندانی همچون ابن هیثم بوده و كشورهای غربی تنها در یكی دو سده اخیر توانسته‌اند توان علمی خود را افزایش بدهند. 

ساری تاكید كرد: رسیدن به مرجعیت علمی، موقعیتی اكتسابی است كه با تلاش و كوشش محقق می‌شود. حال پرداختن به زندگی و معرفی شخصیت‌های برجسته در قالب مسابقه فیلم‌سازی نور ابن هیثم چند پیام دارد. اول این كه باز هم می‌توان به مرجعیت علمی ایران در گذشته رسید. دوم اینكه، این معرفی حس خواستن و توانستن را در نسل نوجوان و جوان برمی‌انگیزد و الگوهایی برای پیشرفت علمی معرفی می كند. 

«مسابقه نورابن هیثم» با موضوع نور بین تمام دانش آموزان مراکز آموزشی و پژوهش‌سراها برگزار می‌شود. نامگذاری این مسابقه نیز بر اساس نام‌گذاری سال ۲۰۱۵ میلادی به نام سال جهانی «نور» یعنی هزارمین سال تألیف کتاب المناظر ابن هیثم صورت گرفته است.             
شایان ذکر است؛ مسابقه فیلم نور ابن هیثم از برنامه هایی است که توسط دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) برگزار می شود.





برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.