رئیس هیات مدیره صندوق احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی:

هدف ما احیاء آثار تاریخی با کمک بخش خصوصی است

هدف مدنظر سازمان این است که ظرفیت‌ها را با کمک بخش خصوصی احیا کنیم و در طی واگذاری که انجام دادیم، 16 اثر را واگذار کردیم که حدود 240 میلیارد ریال جذب سرمایه داشتیم.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احیاء و بازسازی آثار و بناهای تاریخی و توجه به آن از دیرباز خواسته‌ی مردم از مسئولان بوده است اما بعضی اوقات عدم آگاهی مردم از بعضی سازمان‌ها و معرفی نشدن آن به مردم باعث سوء تفاهم‌ها و گاهی شکایات آنها می‌شود. سازمان صندوق احیاء و مرمت‌ آثار و بناهای تاریخی ما از این دست است. به همین منظور در خصوص اطلاعات کامل و هدف سازمان پای گفتگوی محمدرضا پوینده مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق احیاء می‌نشینیم.
 
صندوق احیاء در چه سالی تأسیس شد؟  
صندوق احیاء از سال 1384 تأسیس شد و امسال باید 10 سالگی آن را جشن بگیریم. بزرگترین مشکل سازمان این است که نتوانسته خودش را به مردم معرفی کند. مثل اهدافش و ظرفیتش این اتفاق نمی‌افتد مگر از طریق ظرفیت رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف معرفی کنیم.

طی این چند ماه اخیر که سازمان را به من سپردن سعی کردیم این مجاوره‌ی اخیر را خیلی شفاف و صریح اطلاع‌رسانی کنیم و بازخورد خوبی هم نسبت به سابق داشتیم، اما با چیزی که مدنظر مدیران سازمان است فاصله داریم و آن جایگاهی که قانون‌گذار در برنامه‌ها و اساس نامه‌ای که دولت برای ما معین کرد در یک بسته‌ی سرمایه‌گذاری که نقطه‌ی تلاقی فرهنگ و اقتصاد است و به نوعی اقتصاد مقاومت که نظر مقام معظم رهبری هم بود، به خوبی اطلاع‌رسانی کردیم.
 
از طرف دیگر شرکت‌های حقیقی و حقوقی و بخش‌های خصوصی استقبال خوبی نسبت به سازمان صندوق احیا و مرمت‌سازی داشتند این را هم در نظر بگیرید که ما در رکود اقتصادی هستیم و این رشد گردشگران داخلی و خارجی می‌تواند از لحاظ اقتصادی خیلی خوب باشد و باعث پیشرفت شود.
 
آیا صندوق احیا مختص به شهرهای بزرگ است یا به شهرهای کوچک تعلق پیدا می‌کند؟
ایران به لحاظ تاریخی و تمدنی و حتی طبیعی جزو کشورهای بزرگ دنیا است و طبق گفته‌ی کارشناسان ما، حدود 1 میلیون اثر تاریخی داریم و 19 بنا در فهرست آثار جهانی یونسکو و 32 هزار بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رساندیم.

برای انجام اقدامات مدنظر سازمان احیا و مرمت‌سازی با درگیر کردن بخش‌های خصوصی و اطلاع‌رسانی مردم از طریق رسانه‌ها امکان‌پذیر می‌شود.
 
گردشگران خارجی که به ایران می‌آیند، دوست دارند با آثار تاریخی آشنا شوند و حتی در بناهای تاریخی ساکن شوند و از آن‌ها پذیرایی شود و این خود چرخه‌ی اقتصادی خوبی دارد. ما امیدواریم با حمایت اکثر رسانه‌ها بتوانیم صد اثر تاریخی را واگذار بکنیم و اگر به این آمار برسیم اقدام ارزشمندی است.
 
یکی از برنامه‌های دولت یازدهم قرار دادن بودجه به میراث فرهنگی بود ولی به علت شرایط اقتصادی مقداری از آن را دادند و مقداری قرار شد بعدها داده شود در حال حاضر چه مقدار بودجه به شما داده شد؟
این بحث مرمت که در استان‌ها قرار می‌گیرد در حوزه‌ی کاری من نیست و نمی‌دانم چه مقدار بودجه داده شده اما هدف مدنظر سازمان این است که ظرفیت‌ها را با کمک بخش خصوصی احیا کنیم و در طی واگذاری که انجام دادیم، 16 اثر را واگذار کردیم که حدود 240 میلیارد ریال جذب سرمایه داشتیم و با تعدادی در این ماه آتی شروع کردیم، ده‌ها میلیارد ریال می‌توانیم جذب سرمایه برای مرمت انجام دهیم.
 
برای بالا رفتن بودجه آیا برنامه‌ای دارید؟
ما به نوعی از شرکت‌های وابسته به میراث فرهنگی هستیم، یک هیئت امنا داریم، که شامل آقایان دکتر نوبخت، دکتر سلطانی‌فر، طیب‌نیا، آخوندی و 3 نفر از کارشناس‌های متخصص که زیرنظر ریاست جمهوری انتخاب می‌شوند بر کارهای ما نظارت دارند.
 
به علت نبود بودجه، میراث فرهنگی مرمت آن را به بخش خصوصی واگذار می‌کردند که بعضی از آنها شرایط لازم را نداشتند چرا به جاهایی مثل دانشکده معماری واگذار نکردید؟
ببینید ما پروژه‌هایی که واگذار می‌کنیم فرمت‌هایی دارد که ارزیابی می‌کنیم که آیا آن شرکت و سرمایه‌گذار می‌تواند این کار را انجام دهد یا خیر و زمانی که نمره‌ی لازم را به دست بیاورد وارد کار می‌شود و روند مرمت تحت نظارت و معاونت فنی سازمان‌ها انجام می‌گیرد.
 
برنامه‌ی حال حاضر سازمان چیست؟
ما در حال حاضر برنامه‌هایی داریم برای افزایش و سرعت بخشیدن سازمان مثل واگذاری 269 اثر به بخش‌های خصوصی و شرکت‌ها، متنوع کردن قراردادها با توجه به ظرفیت بنا انجام شود، تعیین کاربرها بر اساس نظر قانون‌گذار که در اختیار صندوق قرار می‌گیرد، است.
 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار