مدیر عامل خانه کتاب در خصوص میزان کتاب‌های منتشر شده در دوره انقلاب اسلامی ایران گفت: هم‌اکنون میزان این کتاب‌ها پس از 37 سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد به بیش از یک میلیون می‌رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم جشن یک میلیون کتاب عصر امروز با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد، مجید غلامی‌جلیسه مدیر عامل خانه کتاب و سید رضا صالحی امیری رئیس مرکز اسناد اسلامی و کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم مجید غلامی جلیسه با اشاره به آنکه جشن یک میلیون کتاب بهانه‌ای برای بازگشت به اتفاقات حوزه نشر در دویستمین سال ورود صنعت چاپ به کشور است، گفت:از زمان انتشار اولین کتاب تا پایان دوره قاجار 15 هزار جلد، در دوره پهلوی اول کمتر از ده هزار جلد و در دوره پهلوی دوم پنجاه و دو هزار و هفتصد سی و شش جلد کتاب منتشر شد. این میزان پس از 37 سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، به بیش از یک میلیون جلد کتاب رسیده است. در طی دویست سال قدمت صنعت نشر ساز و کار دقیق و منسجمی برای بررسی و تحلیل آمار این حوزه وجود نداشت. با تشکیل خانه کتاب آمار مورد نیاز این حوزه جمع‌آوری شد.

وی افزود: در طول یک سال گذشته شاهد روند جدیدی در حوزه تحلیل و ارائه آمار حوزه کتاب بودیم. از مجموع 12 هزار و ششصد پروانه نشری که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است، تعداد کمی فعال و پر کار هستند. تعداد 1772 ناشر تنها یک سال کار کردند و تعداد ناشرانی که به طور مستمر به این کار اشتغال داشتند، به 25 انتشاراتی می‌رسد. این انتشاراتی‌ها در مجموع 49 هزار و دویست و شصت و پنج کتاب منتشر کردند. در این میان پنج ناشر به بخش دولتی و بیست ناشر به بخش خصوصی اختصاص دارد. قسمت اعظمی از این ناشران نیز کار پدر خود را ادامه داده‌اند.

در ادامه مراسم سیدرضا صالحی امیری رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی، با اشاره به اهمیت تأثیر‌گذاری در حوزه فرهنگ گفت: میزان تاثیرگذاری کتاب‌های منتشرشده اهمیت بیشتری دارد. 

در ادامه مراسم مسجد‌جامعی عضو شورای شهر تهران و عضو هیئت امنای خانه کتاب با اشاره به تاریخچه تشکیل خانه کتاب اظهار داشت: در سال 72 ایران با توجه به شرایطی که داشت با استفاده از ظرفیت علمی کشور، توانست در موسسه isbn  عضو شود. نخستین کتاب‌هایی که پس از انقلاب اسلامی کد انتشار گرفته‌اند، کتاب آموزش کامپیوتر توسط اداره آموزش بانک ملی منتشر شده بود. از کتاب‌های دیگر می‌توان به کتاب قیافه‌شناسی، اساتید خاورمیانه، نشر روشنگران، از ستون تا حماسه، نشر علوم اجتماعی، فرهنگ زبان فارسی دان سو، نشر دانشگاهی و آموزش خط نستعلیق اشاره کرد.

در آن زمان دویست کتاب در طول هفته مجوز نشر می‌گرفتند. این میزان در سال جاری به 350 جلد کتاب رسید. 

وی افزود: برای برطرف شدن مشکلات چاپ، باید نقطه اتکای خود را به سمت بخش خصوصی ببریم. اگر خانه کتاب توانسته موفقیتی کسب کند، به دلیل غیر دولتی بودن  آن است که در اساسنامه آن پیش بینی شده بود. نظام اطلاع‌رسانی خانه کتاب نخستین مرکزی است که اطلاعات حوزه کتاب را جمع‌آوری کرد.

از حاشیه‌های این مراسم  می‌توان به مناقب‌خوانی و رونمایی از کتاب «آمار نشر کتاب در ایران» با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی،‌ رضا صالحی امیری رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی و نوش‌آبادی سخنگوی وزیر ارشاد اشاره کرد. 

همچنین از بیست و پنج ناشر فعال حوزه نشر از جمله انتشارات امیر کبیر با هفت هزار و هفتصد و بیست و پنج عنوان کتاب، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،‌ انتشارات دانشگاه تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پیام آزادی، انتشارات سروش و صدرا تقدیر شد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار