معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه جلوگیری از گسترش افقی مشهد در اولویت است از راه اندازی سامانه مانیتورینگ نظارت بر ساخت و سازهای شهری برای برخورد با ساخت و سازهای غیرقانونی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد از راه اندازی سامانه مانیتورینگ نظارت بر ساخت و سازهای شهری خبر داد و گفت: این سامانه به منظور حفظ آمادگی مستمر عوامل اجرایی ادارات مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها ایجاد شده است.

محمدرضا حسین‌نژاد گفت: این سامانه و اقدامات ادارات نظارت به صورت الکترونیکی و بر بستر سیستم یکپارچه شهرسازی در یکی از مناطق شهرداری به صورت پایلوت اجرایی شده و در آینده نیز در سایر مناطق اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: این سامانه یکی از روش‌های غیرمستقیم نظارتی است که اهداف اجرای آن تشدید نظارت بر ساخت و سازها و ثبت تخلفات ساختمانی، حذف فرآیند کاغذی و کمک به ارتقاء کیفی آرای کمیسیون‌های ماده 100 است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز بعنوان امری بالقوه بوده، گفت: پایش و نظارت مستمر حتی در دوره رکود ساخت و سازها اجتناب ناپذیر است.

حسین‌نژاد ممانعت از رشد بی‌رویه شهر را نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت دانست و تاکید کرد: رویکرد شهرداری جلوگیری از گسترش افقی شهر و پرهیز از تشکیل حوزه‌های سکونتگاهی غیررسمی و هسته‌های جمعیتی در حاشیه شهر است که هزینه‌های زیادی در امر خدمات شهری و عمرانی تحمیل می کند.

وی با اشاره به اینکه ساخت‌ و ساز غیر‌مجاز یک موضوع فرا‌بخشی و پیچیده است و تنها به نظارت مستقیم بر نمی‌گردد، افزود: سعی داریم تا در کنار روش‌های مستقیم نظارتی و توانمندسازی ساختارهای نظارتی خویش از روش‌های غیر‌مستقیم نظارتی نیز بیشترین بهره را ببریم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد به استفاده از اکیپ گشتی موتوری در برخی از مناطق شهرداری اشاره کرد و افزود: این اکیپ‌ها صرفا برای کمک به شناسایی تخلفات ساختمانی در بافت‌های پرترافیک و معابر کم عرض و ویژه مطلوب بوده و با آسیب شناسی صورت گرفته تعمیم آن به سایر پهنه ها در برنامه این معاونت قرار ندارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.