تیراژ کتاب‌های ما تا سال گذشته 2هزار نسخه بوده اما اکنون نزدیک به هزار و 780 نسخه رسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حاضر در مراسم اختتامیه اولین همایش ملی کتاب و نشر که امروز در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد  سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز نگرانی از این که در حال حاضر تیراژ کتاب‌های ما به زیر 2هزار نسخه رسیده گفت: هم‌اکنون کتاب‌های درسی و کمک‌آموزش کمک زیادی به حفظ این میزان نسخه کرده‌اند.

وی افزود: کاهش تیراژ کتاب‌ها خبری تلخ از عرصه نشر است که در کنار حرف‌های امیدزا زده می‌شوند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: کتاب به عنوان جوهره مدنیت و کانون تمدن سازی جایگاه قابل توجهی دارد و مرکزی است که اگر بتپد مدینت هم رشد پیدا می‌کند و اگر بایستد تمدنی دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: هم  اکنون آنچه که در آن قرار داریم رنگین کمانی است که از یک سو در شاهد وقوع اتفاقات خوب در حوزه تولید است و سوی دیگر با مشکلات متعدد مواجه است.

وی ادامه داد: امسال در آبان ماه به یک میلیون عنوان کتاب رسیدیم و این نشان می‌دهد که در جریان تولید علم در 35 سال گذشته جریان پرتکاپویی داشته ایم.

وی ادامه داد: در هفت ماهه نخست امسال نزدیک به چهل هزار عنوان کتاب تولید شده و گویای رشد مناسبی در حوزه تولید کتاب است.

صالحی گفت: اگر چه حوزه تولید کتاب ما در شرایط مناسبی به سر می‌برد اما همه ما واقفیم که تمامی این کتاب‌ها مناسب نیستند و اینکه ما در برخی مراحل محافل حرفی برای گفتن داریم خبر‌های خوب عرصه کتاب است اما خبر‌های بدی هم هست.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر ایکه به نظر می‌رسد در حوزه کتاب باید توجه جدی‌تری به آینده پژوهی داشته باشیم گفت: متغیر‌های زیادی در آینده عرصه نشر تأثیرگذارند که از آن میان می‌توان به ورود به فضای جدید در حوزه سیاست  و اقتصاد کشور یا همان پساتحریم فناوری‌های جدید و پیوستن به قانون کپی راست اشاره کرد.

وی ادامه داد: دوره پساتحریم شرایط جدیدی را ایجاد می‌کند که ما هم در حوزه داخلی و بین‌المللی باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم تا در این دوره کلاه بر سر عرصه فرهنگ نرود و در این فرصت فعالان نشر با مظلومیت از شرایط پیش آمده فاصله نگیرند.

وی ادامه داد‌: این دوره من به یک مطالبه اجتماعی است.

صالحی ادامه داد: در زمینه فناوری‌های جدید باید گفت این فناوری‌ها روز به روز عرصه‌های زیادی را در می‌نوردند و صنایع تولید در نشر نیز عوض می‌شود.

وی ادامه داد: دهه آینده دهه تغییرات جدی‌تری در این صنایع است. همچنین در حوزه بازار‌های کتاب و مفاهیم عرصه نشر و کتاب نیز تغییرات جدی‌تری رخ می‌دهند.

صالحی گفت: ما باید خودمان را برای این تغییرات جدی که فناوری‌ها به سمت ما آمدند، آماده کنیم زیرا جریان‌های حاکمیتی و مردمی نشر نمی‌توانند ایده را برای این تغییرات ببندد.

وی در خصوص پیوستن به کپی رایت نیز گفت: اگر این اتفاق بیفتد ما نیاز به تأمین زیرساخت‌های لازم آن داریم البته این که این اتفاق خوب است یا بد بحثی حقوقی است و ما در اینجا بحث حقوقی نمی‌کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: صنایعی که دچار رکود شده‌اند زیرساخت‌های لازم را برای آینده خود تأمین نکرده بودند.

همچنین سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع کتابخوانی در نظام اسلامی یکی از اصول اصلی تعالی علمی بوده گفت: در نامه 31 نهج‌البلاغه نیز در جایی که به حقوق پدر و مادر توجه می‌شود اشاره شده که یکی از مسئولیت‌های پدر علم آموزی از طریق کتاب است و البته کتاب‌خوانی به دفعات در قرآن نیز مورد توجه قرار گرفته است.

سالک گفت: ما باید کتاب طبیعت،کتاب قیامت، کتاب اعمال، کتاب قرآن و چند کتاب دیگر را حتماً بخوانیم.

وی ادامه داد: در اولین همایش کتاب و نشر تصمیم‌گیری ‌های راهبردی در حوزه کتاب و کتابخوانی اهمیت یافته که به ضوابط و قوانین بستگی دارد اینجا به این که کتابهای مفیدی در اخیتار کتابخانه‌ها بگذاریم و نگذاریم که کتاب‌های نامناسب راه خود را پیدا کنند اهمیت یافته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: تعیین اهداف در حوزه نشر کتاب از کارکرد‌های دیگر همایش ملی کتاب و نشر بوده و در این حوزه نیز باید به نیاز جامعه توجه کرد.

وی ادامه داد: اگرچه در حال حاضر از نظر حجمی و کمی وضع خوبی داریم اما بسیاری از نسل جوان نیازمند کتابخانه هستند و می‌خواهند که کتاب‌های متناسب با پیشرفت‌های جهانی را مطالعه کنند اما ما در این حوزه ضعیف هستیم.

وی گفت: باید مسیر چاپ و نشر را آسان کرد و در مورد ترویج کتابخانی و تشویق مردم به کتابخوانی نیز هر چند با ابلاغیه سخن مقام معظم رهبری به توجه نهاد‌ها تکیه به جوان انقلابی در عرصه فرهنگی و فعالان خودجوش مردمی جلب شده اما باید بگوییم که نقطه شروع این امر در خانواده است و باید در خانه با کودکان کار کرد. سپس در سنین مختلف آنها را به دست آموزش و پرورش و اساتید دانشگاه می‌سپاریم تا بیش از پیش به کتابخوانی روی بیاورند.

سالک در ادامه سخنان خود توجه به سند مصوبه فرهنگی را الزامی دانست و گفت: این سند زیرساخت موضوع کتاب و کتاب خوانی در ابعاد مختلف است.

وی ادامه داد: مسئله بعدی این است که کتاب‌ باید در سبد خرید خانواده باشد و خانواده احساس نیاز کند.

وی ادامه داد: کتابخوانی و علم آموزی مسئله دینی ما بوده و مقام معظم رهبری هم می‌گوید امروز کتابخوانی نه تنها وظیفه ملی بلکه یک واجب دینی است.

سالک با اشاره به اهمیت آسیب شناسی کتاب و کتابخوانی گفت:‌امروز موضوع مالی یکی از آسیب‌های این حوزه است و کارخانه‌های کاغذ سازی زیادی داریم که با مشکلات زیادی روبرو هستند البته در حال حاضر جلساتی برگزار شد و تصمیماتی گرفته شده تا از نظر تولید کاغذ مستقل شویم اما دلالانی هستند که مشکل ایجاد می‌کنند.

رئیس کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه معرفت دهی به کتابخوانی بصیرت افزایی،‌ آشنایی با دشمنان اسلام،‌آشنایی با محتوای غنی اسلام، رشد خانه و خانوده،‌ رشد جامعه در ابعاد مختلف به خصوص علم را از تأثیرات کتاب خوانی در خانواده ها دانست و گفت:‌این کتاب است که می‌توئاند ارتباط فرهنگ ، صنعت  و اقتصاد را ایجاد کند.

وی در ادامه به توجه برنامه ریزی خودش برای مطالعه اشاره کرد و گفت: امروزه کتاب‌هایی که در قالب فضای مجازی در دست نسل جوان قرار گرفته آن‌ها را به انحراف می‌کشد اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه مقابله با این کتاب‌ها فعالیت زیادی کرده است.

وی ادامه داد: خانواده‌ها باید جوانان خود را هدایت کرده و به تحقق هدف‌هایی چون تعمیق در معارف انسانی، دینی و ارتقای فهم سیاسی کمک کند.

وی تصریح کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یک میلیون و 147 هزار و 645 بودجه به صنعت نشر اختصاص داده ولی این میزان در کمیسیون تلفیقی با مخالفت مواجه شد و ما از دولت و آقای صالحی می‌خواهیم که با آوردن در زمان تصویب بوجه سال 95 با  آوردن احکامی به ما کمک کنند تا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

سالک خاطرنشان کرد: پیشنهاد من برای همایش ملی کتاب  و نشر این است که کشور را به 5 منطقه یعنی یک منطقه مرکزی و چهار منطقه کشوری تقسیم کنند و این همایش را در آن مناطق برگزار کنند.

*در این مراسم اسامی برگزیدگان، شایستگان تقدیر و عناوین مقالات برتر به این شرح اعلام شد:

برگزیدگان
برگزیده نخست:
عنوان مقاله: جایگاه رسانه‌ها در توسعه اقتصاد نشر و کتاب ایران
نویسندگان: معصومه نیک‌نیا، محمد هرندی، مهسا فرد حسینی

برگزیده دوم:
عنوان مقاله: کتابسازی و تاثیر آن بر نشر کتاب و توسعه علمی و فرهنگی نویسندگان: علی صادق‌زاده، عذرا دایی

برگزیده سوم:
عنوان مقاله: نقش فضاهای هنرهای تجسمی و ایجاد انگیزش مطالعه و آرامش بصری در بین مراجعین
نویسندگان: زهره میرحسینی، مریم عرب‌زاده
 
 شایستگان تقدیر

نخستین شایسته تقدیر:
عنوان مقاله : آینده صنعت نشر در ایران: چالش‌ها و فرصت‌های پیشروی ناشران سنتی در تبدیل به ناشران الکترونیک
نویسندگان:  عبدالحسین فرج‌پهلو، حسین اصغرزاده و منصور کوهی رستمی

دومین شایسته تقدیر:
عنوان مقاله: شناخت مولفه‌های مطلوبیت مصرف کنندگان کادرهای اطلاعاتی در بازار کتاب ایران
نویسنده: مهشید الماسی

سومین شایسته تقدیر:
عنوان مقاله: ایجاد طرح‌های ادراکی جهت بهبود خواندن کتاب‌های الکترونیک
نویسنده: علی رستمی



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار