رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رزن گفت: آنفولانزای فوق حاد پرندگان مهمترین بیماری انسان و حیوان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ،دکتر نجفلو در این خصوص گفت: شناسایی زیستگاههای پرندگان مهاجر و نظارت بر آنها در 6 ماهه دوم سال جزء اولویت های مراقبت فعال و غیر فعال این اداره بوده که توسط کارشناسان مجرب دامپزشکی انجام می شود.وی درادامه تصریح کرد:شناسایی به موقع کانون های بیماری در محیط وحش میتواند در مهار بیماری های پرندگان موثر باشد.

رئیس اداره دامپزشکی رزن درباره بیماری فوق حاد پرندگان اظهار داشت: هر ساله با سرد شدن هوا و افزایش خطر بروز بیماری‌های تنفسی در پرندگان به دلیل خصوصیات وِیژه این فصول عملیات پایش و مراقبت فعال و غیرفعال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که در طول سال برقرار است، تشدید می‌شود.

دکتر نجفلو، آنفلوآنزا را بیماری ویروسی حاد واگیردار و مشترک بین انسان و دام دانست و تصریح کرد: این بیماری در ماکیان، بوقلمون و دیگر پرندگان عفونت‌زا است و می‌تواند قابل سرایت به دیگر حیوانات و انسان را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزا دارای انواع و سویه‌های مختلفی است، خاطرنشان کرد: این ویروس به شدت قابل بازآرایی آنتی‌ژنیکی بوده که این امر مهار ویروس را مشکل می‌کند.

وی کاهش دما در فصول سرد سال را عامل مستعدکننده انتشار ویروس عنوان کرد و افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به عنوان یکی از بیماری‌های خطرناک و مشترک انسان و دام در لیست بیماری‌های هشدار دادنی سازمان دامپزشکی قرار دارد.

به گفته دکتر نجفلو، حیات وحش و پرندگان مهاجر به عنوان یک فاکتور خطر هستند که به‌راحتی می‌توانند عامل بیماری را بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی کشورها از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کنند.

رئیس اداره دامپزشکی رزن در پایان اضافه کرد: براساس گزارش‌های دریافتی از وقوع آنفلوآنزای فوق حاد در دیگر کشورها، توجه به عوامل مستعدکننده بروز بیماری‌های تنفسی واقدام‌های پیشگیرانه ضروری است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.