مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران خواستار گسترش زیرساخت های لازم برای افزایش مبادلات تجاری میان کشورهای حوزه دریای خزر پس از برداشتن تحریم ها علیه جمهوری اسلامی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، محمد سعیدی نژاد گفت: بعد از توافق ایران با 1+5 تحریم های بین المللی علیه ملت ایران در حال رفع شدن است و پیش بینی می شود بزودی شاهد افزایش مبادلات تجارت خارجی کشورمان باشیم.

وی که برای شرکت در هفتمین اجلاس مشترک مدیران بنادر پنج کشور حاشیه دریای خزر به مازندران سفر کرد، افزود: میزان تجارت و بازرگانی خارجی کشورهای حاشیه خزر هم اکنون حدود 600 میلیارد دلار است که در مقایسه با 19 تریلیون دلار حجم جهانی تجارت خارجی ، رضایت بخش نیست.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران باید توسعه تجارت و حمل و نقل دریایی در حوزه دریای خزر افزایش یابد و روند افزایشی این مبادلات نیازمند گسترش زیرساخت های بنادر در این حوزه ها و دسترسی به بنادر آزاد بین المللی است.

سعیدی نژاد افزود: جمهوری اسلامی همواره بر توسعه حمل و نقل تاکید دارد و ما برای افزایش ترانزیت کالا برنامه های خود را تدوین کرده ایم.

وی یادآور شد: با توجه به وجود بنادر انزلی، آستارا، نوشهر، امیرآباد و نکا در حاشیه دریای خزر و قرارگیری آنها در کریدور شرق به غرب ، برنامه ما در تجهیز این بنادر برای افزایش میزان بارگیری و تخلیه بار تا سقف 25 میلیون تن در سال است.

وی تصریح کرد: نزدیکی بنادر ایرانی حاشیه دریای خزر به کشورهای آسیای مرکزی سبب می شود تا این بنادر بتوانند نقش محوری را برای ارتباط با بازار جهانی ایفا کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران در عین حال بر ضرورت حفظ محیط زیست دریای خزر تاکید و گفت: افزایش مبادلات تجاری کشورهای حاشیه خزر باید با حفظ محیط زیست این دریا با عنوان اولویت نخست، همراه باشد.

سعیدی نژاد پایین آمدن آب دریای خزر را از چالش های کشتیرانی در این پهنه آبی بین المللی برای آینده اعلام کرد و خواهان اتخاذ تدابیری از سوی کشورهای حاشیه دریای خزر برای رفع این مشکل شد.

وی خواستار تعریف مکانیزم حقوقی و اقتصادی محکم برای ایجاد منافع مشترک و متقابل اقتصادی در حوزه دریای خزر شد و افزود: ساختار اقتصادی حوزه خزر باید بر مبنای ایجاد روابط متقابل و مکمل چند جانبه بازطراحی شود.

هفتمین اجلاس مشترک مدیران بنادر پنج کشور حاشیه دریای خزر از دیروز به میزبانی منطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد بهشهر در هتل سالاردره ساری آغاز به کار و امروز پایان می یابد.

نمایندگان 13 بندر حاشیه دریای خزر از کشورهای ایران، روسیه ، آذربایجان ، قزاقستان و ترکمنستان در این نشست حضور دارند .

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ب

برچسب ها: ساری ، آماده ، افزایش ، مبادلات ، دریا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.