رنگ باختن مالکیت، ثروت و شهرت در اینستاگرام بعیدی نژاد + عکس

بعیدی نژاد در صفحه اینستاگرام خود روز بزرگداشت یک شخصیت بزرگ را یادآور شد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید بعیدی نژاد با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرام از علامه سید محمد حسین طباطبایی گفت.

رنگ باختن مالکیت و ثروت و شهرت در اینستاگرام بعیدی نژاد+عکس

بعیدی نژاد در این پست نوشت: روز بيست و چهارم آبانماه روز بزرگداشت حكيم الهي و مفسر بزرگ قرآن كريم علامه سيد محمد حسين طباطبايي ميباشد. ايشان به حق از بزرگترين سر سلسله علماي بزرگ و تاثير گذار اسلامي ميباشد كه خيلي ساده زيست ولي با گرم نگهداشتن حوزه ي تدريس حكمت و تربيت شاگردان بزرگي چون استاد شهيد مطهري و حضرات آيات جوادي آملي و حسن زاده آملي باعث شكل گيري نهضت احياي حكمت صدر المتالهين شد كه آثار و بركات بسياري نيز براي جامعه ما در بر داشته است. يكي از نظرات مهمي كه اين مرد الهي به وضع و تبيين آن پرداخت نظريه ادراكات اعتباري است كه توضيح آن به عنوان يادگاري از تحقيقات آن عالم بزرگ در زير مي آيدزندگي جمعي و شهر نشيني ايجاب ميكند كه انسان براي تسهيل و تنظيم رابطه ي خود با ديگر همنوعان، مجموعه اي از معاني و مفاهيم اعتباري وضع نمايد، مفاهيمي كه واقعيت و مابه ازاء خارجي ندارند ولي داراي آثار عيني خارجي هستند.

از جمله ابتدايي ترين اين ادراكات اعتباري وضع مفهوم مالكيت وسپس وضع مفاهيمي چون خريد و فروش و اجاره هستند كه به توسعه مفهوم پول مي انجامد. سپس جوامع با وضع قوانين جهت حل و فصل اختلافات ميان مردم از جمله در خصوص داراييها و املاكشان، همچنين به وضع مفهوم رياست مي پردازد. بتدريج با گسترش نيازهاي انسان بويژه در دوره هاي جديد زندگي، حوزه ي مفاهيم اعتباري نيز افزايش مي يابند وبدين ترتيب زندگي انسان چنان در احاطه دايره ي وسيعي از اين ادراكات اعتباري چون مالكيت، قدرت، ثروت، رياست و شهرت قرار مي گيرد كه اين مفاهيم اعتباري غير واقعي بتدريج براي انسان به صورت اهداف غايي زندگي او درمي آيند و چون اين مفاهيم با قدرت خيال و لذتهاي نفساني نيز همراه ميشوند، اين خطر را وجود مي آورند كه انسان تمامي زندگي خود را به نحو سيري ناپذيري صرف كسب ثروت و شهرت و قدرت نمايد. اما اگر انسان در دنيا به درك اين حقيقت نرسد در مواجهه با مرگ به يكباره با اين حقيقت مواجه ميشود كه با ترك زندگي اين جهان تمام ادراكات اعتباراتي چون مالكيت و ثروت و شهرت و رياست و قدرت هم همه رنگ باخته و چون سرابي محو و نابود ميشوند و آنجاست كه عميقا مي فهمد كه وضع مفاهيم اعتباري براي تنظيم گذران زندگاني دنيا بعنوان قراردادي ميان انسانها شكل گرفت نه بعنوان آنكه انسان آن مفاهيم را به مثابه ي حقايق قطعي، هدف مسلم زندگي خود قرار دهد و اكتساب كمال حقيقي جان و روح خود را كه حقيقتي پايدار و همراه هميشگي او در دنيا و آخرت خواهد بود به فراموشي بسپارد. فراموشي پرورش و كمال نفس در فرصتي كه در اين دنيا داريم موجب حسرت ابدي در اين جهان و جهان ديگر خواهد بود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار