صنايع رده ۱، ۲ و ۳ از منظر محيط زيست می توانند در شعاع ۵۰ كيلومتری شهر اصفهان فعاليت كنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ استاندار اصفهان گفت: بر اساس تصميمات جديد شوراي برنامه ريزي استان صنايع رده ي ۱،۲ و ۳ از منظر سازمان محيط زيست مي توانند بدون مجوز سازمان محيط زيست در شعاع ۵۰ كيلومتري شهر اصفهان شروع به فعاليت نمايند.

رسول زرگرپور، در جلسه ي شوراي برنامه ريزي و توسعه ي استان گفت: با توجه به اينكه شوراي برنامه ريزي مهمترين جلسه اي است كه در رابطه با پيشرفت و توسعه ي استان تصميم گيري مي كند، بررسي و تصويب برنامه ي ششم توسعه نيز در اين شورا صورت مي گيرد.

زرگرپور با بيان اينكه اين شورا ۶ كارگروه دارد و كارگروه زيربنايي يكي از كارگروه هاي مهم اين شورا است، گفت: كليه ي درخواست هايي كه براي تغيير كاربري، احداث واحدهاي صنعتي و همين طور ايجاد واحدهاي دامپروري و كشاورزي متوسط و كوچك بايد در اين كارگروه مجوز لازم را كسب نمايد.

استاندار اصفهان با اشاره به اينكه امروز ۵۸ طرح صنعتي، كشاورزي و خدماتي كه نياز به تغيير كاربري و مجوز احداث داشت و در كارگروه زيربنايي بررسي شده بود مورد تصويب قرار گرفت، اظهارداشت: اميدواريم كه بخش غيردولتي سرمايه گذاري هاي لازم را در اين خصوص انجام دهد.

مدير ارشد استان به تصويب حريم ۶ شهر استان در اين جلسه اشاره كرد و تصريح نمود: حريم شهرهاي گلپايگان، شهرضا، شاپور آباد، بافران و ... مشخص شد و اين بدين معني است كه زمين هايي براي ۲۰ سال آينده فريز مي شود كه توسعه ي شهر در اين حريم ها اتفاق بيفتد و از ساخت و سازهاي غير مجاز جلوگيري خواهد شد.

استاندار اصفهان به گزارش هاي ارائه شده در خصوص جمعيت استان در برنامه ي ششم توسعه اشاره كرد و افزود: مقام معظم رهبري بر روي تغيير سياست هاي جمعيتي و خطرناك بودن روند موجود بارها متذكر شده اند و سياست هاي كلان جمعيتي كشور نيز در اين خصوص به تصويب رسيد.

زرگرپور با اشاره به اينكه بر اساس اين سياست ها نرخ باروري بايد به ۲.۱ برسد، افزود: متاسفانه نرخ باروري در استان اصفهان نسبت به متوسط كشور پايين تر است و بر اساس گزارش ها اين نرخ ۱.۵۳ است و بايد در يك فاصله ي زماني حداقل ۱۰ ساله اين نرخ باروري از ۱.۵۳ به ۲.۱ برسد.

وي با بيان اينكه نرخ باروري با نرخ رشد جمعيت دو مقوله ي جدا از هم هستند، افزود: چون برنامه ي ششم و تدوين برنامه ي ششم در استان در حال بررسي است بايد نرخ باروري را و به عبارتي نرخ رشد جمعيت را در استان تعيين نماييم.

رسول زرگرپور با اشاره به اينكه براي اين امر سه سناريو پيشنهاد شده است، افزود: يكي از اين ها ادامه ي وضع موجود است كه شرايط نامطلوبي را در پي خواهد داشت و باعث كاهش جمعيت خواهد شد و تركيب جمعيت را نا متناسب خواهد كرد.

وي اضافه كرد: ديگر موارد پيشنهادي سناريوي ايده ال است كه رسيدن به نرخ باروي ۲.۱ است كه ما را به نرخ متوسط كشور نزديك مي كند و ديگري نرخ ۱.۸۷ است كه از آن به عنوان سناريوي مطلوب ياد مي شود.

استاندار اصفهان با بيان اينكه وضعيت موجود بر اساس سياست هاي ابلاغي قابل قبول نيست و نبايد به آن پرداخته شود ، عنوان نمود: الزامات، نيازها و برنامه هاي ديگر پيشنهادات بايد تا جلسه ي آينده ي شوراي برنامه ريزي استان ارائه شود تا بخشي كه قابل تامين است و امكان اجرايي دارد انتخاب گردد و تا بتوانيم نرخ باروري استان و نرخ مطلق جمعيت را براي برنامه ي ششم توسعه تعيين كنيم.

استاندار اصفهان بابيان اينكه ۸ شهرستاني كه در محدوده ي شهر اصفهان قرار دارند از جمله مناطق آلوده بشمار مي روند، افزود: طرح كاهش آلودگي منطقه ي اصفهان در پايان سال ۹۲ به تصويب رسيد و خوشبختانه همانطور كه رئيس سازمان محيط زيست كشور نيز در سفر به اصفهان اشاره كردند نتايج مطلوبي را داشته و تا به امروز ۱۰۰ روز ناسالم به ۱۰۰ روز سالم تبديل شده است.

زرگرپور افزود: معضل آلودگي از اولويت اول استان تا حدودي خارج شده است ولي اين برنامه بايد با قوت ادامه پيدا كند تا به طور كامل اجرايي شود.

استاندار اصفهان با بيان اينكه در اين برنامه پيش بيني شده است كه هر گونه توسعه، تغيير، تجهيز و تغيير خطوط توليد صنايع در اين محدوده ممنوع مي باشد، افزود: اين موضوع در شروع تصميم درستي بود ولي در ادامه بايد يك سري استثناهايي در اين خصوص قائل مي شديم.

وي اضافه كرد: اين استثنائات براي توسعه، احداث و تغيير خطوط توليد صنايعي كه آلودگي ندارد در نظر گرفته خواهد شد و امروز بعد از كار كارشناسي و پيشنهاداتي كه شركت شهرك هاي صنعتي، سازمان محيط زيست و سازمان صنعت معدن و تجارت ارائه كردند به اين جمعبندي رسيديم كه كليه ي صنايع در شعاع ۵۰ كيلومتري كه ممنوعيت فعاليت صنايع در اين منطقه وجود داشت در صورتي كه قصد ايجاد صنايع رده ي ۱،۲ و ۳ از منظر سازمان محيط زيست را داشته باشند نيازي به مجوز محيط زيست نخواهند داشت.

رسول زرگرپور اضافه كرد: به عبارتي ممنوعيت در مورد اين سه رده ي صنعت برداشته شده است ولي صنايعي كه در رده ي ۴،۵،۶ هستند بايد حتما مجوزهاي محيط زيست را داشته باشند.

وي با بيان اينكه قبل از اين تصميم همه ي اين نياز به مجوز محيط زيست داشتند، افزود: در حال حاضر رده هاي ۴ و۵ و ۶ را ملزم به اخذ مجوز محيط زيست نموده ايم كه بتوانيم صنايع آلاينده را در شعاع ۵۰ كيلومتري كنترل كنيم.   



انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.