قزوین؛

کاهش یک و نیم متری آب سفره های دشت قزوین در سال

فرماندار قزوین در جلسه اتاق فکر آب استان گفت : افت سطح آب های زیر زمینی کاهش شدید ذخیره مخازن ، فرو نشست زمین ، پیشروی آب شور و ورود پس آب های شهری و صنعتی به منابع آبی پاک را در پی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛سید علی موسوی افزود : با توجه به تغییر نگرش دولت و افزایش توجه به حفاظت از منابع آبی ، طی سالهای اخیر در زمینه پیش بینی راهکارهای لازم به منظور جلوگیری از حفر چاههای غیر مجاز ، آگاهسازی کشاورزان و بهره برداران و تغییر سیاست های سد و سازه در کشور صورت گرفته است.

وی در ادامه تشکیل شورای حفاظت از منابع آبی را از جمله برنامه های پیش بینی شده بیان کردو گفت:با تشکیل این شورا و به منظور حفاظت ، نظارت و کنترل منابع آبهای زیر زمینی ، طی یکسال گذشته ضمن اخذ 40 دستور قضایی 36 حلقه چاه مسدود شده است.

وی یاداور شد : از یکصدو 57 حلقه چاه آب شناسایی شده در دشت قزوین یکصد حلقه آن خارج از سفره های آب دشت قزوین واقع شده و مابقی از این منابع تغذیه می شوند.

رئیس شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان قزوین اضافه کرد : رسیدگی به اختلاف حقابه روستایی ، شناسایی پمپاژهای غیر مجاز از رودخانه ها ، شناسایی اراضی تصرف شده در حاشیه رودخانه ها ، جلوگیری از آلودگی آبهای سطحی و شناسایی و اخطار به متجاوزان به حریم رودخانه ها از جمله اقداماتی بوده که در این زمینه صورت گرفته است.

فرماندار قزوین در بخش دیگری از سخنانش در الویت قرار گرفتن تامین آب شرب روستایی در اعتبارات امسال را از جمله برنامه های مدیریت منابع آبی در این شهرستان اعلام و اضافه کرد : هم اکنون آب شرب شهرهای معلم کلایه ، رازمیان و ناحیه متصل شهری ناصر آباد دارای مشکلاتی است که باید به آن رسیدگی شود.

موسوی تصریح کرد : تامین آب شرب شهرقزوین ، مدیریت آب رودخانه شاهرود و آب تخصیصی از سد طالقان و کانال آبیاری دشت قزوین از جمله موضوعاتی است که در شهرستان قزوین باید مد نظر قرار گیرد. 

انتهای پیام/س

 
برچسب ها: سطح ، آب ، زیرزمینی ، کاهش ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.