رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت : الگوی کشت محصولات کشاورزی باید منجر به کاهش مصرف آب از منابع موجود شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛دکتر نیاز علی ابراهیمی پاک در جلسه کمیته اصلاح طرح های کشت شبکه دشت قزوین که با حضور معاونین و مدیران سازمان برگزار شد با بیان این مطلب افزود: هدف ما ذخیره سازی و جلوگیری از مصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی است .

وی اظهار داشت : الگوی کشت و مدیریت مزرعه باید به گونه ای باشد که راندمان تولید در واحد سطح کاهش پیدا نکند  بلکه روند افزایش خود را داشته باشد .

ابراهیمی پاک خاطر نشان کرد : در الگوی کشت بایدارزش اقتصادی آب را بالا برد و ضمن کاهش مصرف آب ، تولید پایدار را داشته باشیم.

به گفته ی وی ؛  در دشت قزوین مطالعات و تحقیقات بسیار زیادی انجام شده است  اما دشت امروز با مشکل کم آبی مواجه شده است که به علت بارش کم و همچنین  کاهش سهمیه آب سد طالقان     تامین آب به  حداقل رسیده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : با توجه  به تغییرات آب و هوایی باید طرح کشت کانال دشت قزوین و استفاده از کانال آب را تغییر داد .

ابراهیمی پاک تاکید کرد : با توجه به ناپایداری شدید باید از منابع آبی موجود برای کشت محصولات کشاورزی استفاده کرد .

مدیر آب وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم گفت :  مساحت تحت پوشش کانال های آبیاری دشت قزوین65 هزار هکتار است که از این میزان 62 هزار هکتار به کشت محصولات زراعی  و سه هزار هکتار به محصولات باغی  اختصاص داده شده است .

مهندس محمد حسین عطایی افزود:  طرح کشت اراضی محدوده شبکه  در سال 68 صادر و نقشه موقعیت طرح های ترسیم و تا امروز این طرح ها آبدهی مزارع دارند که باید این طرح کشت اصلاح شود .

وی اظهار داشت : هم اکنون این شبکه دارای 165 دریچه آبگیر  که این دریچه ها GPS  شناسایی و ظرفیت آبدهی  آنها نیز محاسبه شده است .



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ف

برچسب ها: الگو ، کشت ، قزوین ، کشاورزی ، مصرف آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.