مناظره‌ حمید رسایی و صادق خرازی در آمفی‌تئاتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی برگزار شد.

مناظره رسایی و خرازی در مشهدبه گزارش حوزه احزاب و تشکل‎های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، مناظره‌ "بهار یا خزان بهارستان" توسط جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی با حضور حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده اصولگرای مجلس و مدیر مسئول هفته‌نامه 9 دی و همچنین صادق خرازی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در آمفی‌تئاتر دانشکده مهندسی برگزار شد.

در ابتدای این مناظره صادق خرازی اظهار کرد: امروز مجاهدت نسل جدید می‌تواند به فرآیند مردم سالاری، آزادی و بسیاری از گفتمان‌های جدید که می‌تواند مایه تثبیت حیات، استقلال و ثبات ما باشد، کمک کند.

وی افزود: دیدگاه‌های موجود در هر جامعه مایه نشاط آن جامعه بوده، چه دیدگاه‌هایی که مبتنی بر ارزش‌مداری باشد و چه دیدگاه‌هایی که واقع‌بینانه باشند اما آنچه مشخص بوده همه ما زیر چتر بلند جمهوری اسلامی ایران قرار داریم و به نوعی همه ما متعلق به اردوگاه نظام اسلامی هستیم، اردوگاهی که متشکل از همه اقوام بوده و به برکت خون شهدا و قانون اساسی امروز می‌توانیم حیات و استقلال کشور را تثبیت کنیم.

حجت‌الاسلام حمید رسایی نیز در ابتدای صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه برگزاری مناظره‌ها در آستانه دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌تواند سبب افزایش بینش و بصیرت‌افزایی شود، گفت: دانشگاه‌ها کانون مرجع برای توده‌های مردم بوده و برگزاری چنین محافلی می‌تواند به بصیرت‌افزایی عموم جامعه کمک کند.

* خرازی: نماینده و مجلسی را قبول نداریم که با پول حرام بالا بیاید

رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان  در پاسخ به این سؤال که در مدیریت کشور مجلس چه جایگاهی دارد، گفت: به نظر بنده قانون مهمترین معیار و مدار زندگی جمعی مردم است،‌ قانون حق مجلس بوده و همین قانون مسئولیت مجلس و یک نماینده را مشخص کرده است.

خرازی گفت: به عقیده بنده نماینده مجلس سه مسئولیت مهم دارد، چراکه کسی که وارد سرای بلند اردوگاه مردم‌سالاری می‌شود، خود باید نماد مردم سالاری بوده و پیش از همه به قوانین و منافع ملت توجه داشته باشد.

خرازی ادامه داد: یک نماینده مجلس باید به دنبال این باشد تا پاسدار منافع ملی بوده و نکته دیگر اینکه پاسدار حریم حق مردم نیز باشد و فارغ از هر نگاه متفاوتی به دنبال احقاق حقوق مردم باشد.

وی یادآور شد:‌ ما نماینده و مجلسی را قبول نداریم که با پول حرام بالا بیاید، بلکه نماینده مجلس باید کسی باشد که درد مردم را بفهمد و ببیند که مردم چه می‌خواهند.

رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت:‌ حق‌گویی و حق‌جویی مایه ایجاد یک مجلس بیدار و هوشیار بوده و کسانی باید در مجلس ورود کنند که بتوانند صره از ناصره را تشخیص دهند.

* رسایی: احزاب‌گرایی در مجلس می‌تواند آفت باشد

در ادامه این مراسم رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط با اهمیت و جایگاه مجلس در مدیریت کشور، گفت: بنده در کلیات تمامی صحبت‌های خرازی را قبول دارم، اینکه نماینده مجلس نماد مردم‌سالاری بوده یا اینکه یک نماینده باید پاسدار حریم مردم باشد و با پول حرام بالا نیاید و تکیه بر قدرت‌های فراقانونی نزده باشد.

وی افزود: اما بر حسب تجربه که در دو دوره مجلس بوده‌ام و تا کنون در هیچ حزب و گروهی حضور نداشته‌ام، باید بگویم که به عقیده بنده همین احزاب‌گرایی در مجلس می‌تواند آفت باشد.

* رسایی: نمی‌توانم تریبون یک حزب در مجلس باشم/چارچوب حزب باید در کشور ما باز تعریف شود

در میان صحبت‌های رسایی این جمله وی که «در هیچ حزب و گروهی حضور نداشته سبب اعتراض دانشجویان شد و برخی می‌گفتند که رسایی عضو جبهه پایداری است»، که رسایی در پاسخ به آنان گفت: برخی می‌گویند که من عضو جبهه پایداری هستم اما بنده در پایداری یک سال بودم و بعد از آن گفتم که نمی‌توانم تیتر هفته‌نامه 9 دی را حزبی بزنم یا تریبون یک حزب در مجلس باشم، البته آنها درست می‌گفتند این موضوع اقتضای کار جمعی بوده اما روحیه من اینگونه نیست و نمی‌توانم در چارچوب حزب حرکت کنم.

وی تصریح کرد: برای مثال توجه کنید که در انتخابات شورای شهر تهران خانمی با حمایت اصلاح‌طلبان رأی آورد، اما هنگام تعیین شهردار نظر وی قالیباف بوده در حالی که نظر سایر اصلاح‌طلبان شخص دیگری بود و همین موضوع سبب شد که ببینیم برخی چه الم‌شنگه‌ای به پا کردند، آنها در روز قیامت چگونه پاسخ می‌دهند؟! من فارغ از حزب‌گرایی همواره میان خودم و خدای خودم قضاوت کرده تا آنجا که شخص خودم به برخی از وزاری احمدی‌نژاد رأی نداده و گاهی از وزرا سوال می‌کردم.

رسایی تأکید کرد: باید هر فردی منافع جامعه و مردم خود را در نظر بگیرد و حزب نیز در کشور ما چارچوبش باز تعریف شود.

* مروری بر سوال رسایی از خرازی و پاسخ دبیرکل حزب ندای ایرانیان

رسایی با بیان اینکه من آدم اهل مناظره‌ای هستم و می‌دانم کی وقتم را خرج کنم، گفت: سوالی که از آقای خرازی دارم این است که در کشور بعد از انقلاب، مجلس‌های مختلفی داشتیم، در رابطه با مواضع خود و سابقه اصلاح‌طلبان در مجلس ششم بفرمائید و اینکه گفته‌اید مجلس باید پاسدار ارزش‌ها و نماد مردم سالاری باشد، مجلس ششم از نگاه شما چگونه بود؟

نماینده اصولگرای مجلس افزود: یکی از ویژگی‌های مجلس ششم این بود که روی شاخه نشسته بود و شاخه را می‌برید و دست آخر نیز خودش از روی درخت افتاد، آقای خرازی نظر شما در مورد اینکه اگر با همان نگاه، اصلاح‌طلبان در مجلس آینده حضور پیدا کنند، چگونه است؟

خرازی در پاسخ به سوال رسایی اظهار کرد: باید به صورت نسبی در مورد عملکرد هر مجلسی صحبت کرد، یعنی نمی‌توان همه چیز را سیاه و سفید مطرح کنیم، قطعاً مجلس ششم نقاط ضعف و قدرتی داشته اما سوال من از مجلس نهم است که در تمام عرصه‌های کشور نگاه خود را با نگاه حزبی‌اش متمرکز کرده است.

رییس شورای مرکزیحزب ندای ایرانیان تصریح کرد: نگاه حزبی سبب تنگ نظری و جلوگیری از ابراز عقاید فردی می‌شود، در دو مجلس گذشته حتی یک سوال جدی در مورد هزینه‌های بر باد رفته ملت ایران نشد و تیم مذاکره اتمی در آن مقطع حاضر نبود به مجلس پاسخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر مجلسی داشتید که فراکسیون مستقل و آرمانگرایی داشت و هدف آن پیشگیری کشور از مخاطرات را دنبال می‌کرد، شاهد چنین اتفاقاتی امروز نبودیم.

خرازی عنوان کرد: از روزی که در کشور نفت می‌فروختیم تا روزی که دولت نهم و دهم روی کار آمد فروش ما زیر 600 میلیارد دلار بود، این بی‌توجهی در مجلس چه بود که در 2 دولت گذشته بیش از 700 میلیارد دلار به اضافه درآمد ارزی از سوی دولت قبل مشخص نیست در کجا هزینه شده است.

مشاور ارشد رئیس جمهور اصلاحات افزود: از سوی دیگر در رابطه با اینکه هر روز به یک شکل مذاکره و یک تصمیم گرفته می‌شد، آقای رسایی پاسخ دهید، شما به عنوان یک منصف نگاه کنید و ببینید در دولت گذشته چه اتفاقاتی برای کشور افتاده است، روز اولی که تیم مذاکره‌کننده دولت قبلی در شورای امنیت مستقر شد تسبیح خود را می‌چرخاند و می‌گفت، بچرخ تا بچرخیم، ما در آن زمان مذاکره نمی‌کردیم، البته نمی‌خواهم امروز ریز و جزء وارد تمام موضوعات شوم، اما حرف من این است که اگر مجلس حزبی بود و فراکسیون مستقلی برای آن تصمیم می‌گرفت این اتفاق‌ها روی نمی‌داد.

وی با بیان اینکه اگر مجلس پاسخگو و هوشیار داشتیم امروز صحبت از سیمون نمی‌شد، گفت: پشتوانه گرم مذاکره‌کنندگان به مجلس خودشان است اما متأسفانه هربار تیم مذاکره‌کننده برای مذاکرات رفت، تن آنها را همین مجلس لرزاند.

خرازی با اشاره به اینکه به جای اینکه صحبت از سیمون کنید، صحبت از ایمان مردم می‌کردید، اظهار کرد: تمام امکانات امروز کشور همچون تریبون نماز جمعه، اکثر روزنامه‌ها، صدا و سیما و غیره در اختیار علما قرار گرفته است و از بحث ایمان مردم صحبت می‌کنند، این امر نشان می‌دهد که یک ضعف در داخل ما وجود دارد.

این فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد: ببینید امروز چقدر جوانان از کشور خارج می‌شوند، تمام اینها نشانه عملکردی است که در کشور می‌بینند، مجلس باید ناشی از نگاه و پیشرفت و آزادی مردم ایران باشد که 150 سال است این آزادی را فریاد می‌زنند.

رسایی در پاسخ به سخنان خرازی گفت: با بخش زیادی از صحبت‌های خرازی موافق هستم اما پاسخ سوالم را نگرفتم، اینکه آقای خرازی کوچه پس کوچه و بی‌ارتباط با موضوع صحبت کنید، مشکلی ندارد اما سوال من در ارتباط با عملکرد مجلس ششم بود که شما بی‌جواب گذاشتید.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اینکه آقای خرازی می‌گوید همه تریبون‌ها در اختیار علما قرار گرفته چون ضعفی در ما وجود دارد، درست است، وقتی وزیران یک دولت بیش از 6 هزار میلیارد تومان سرمایه دارند پس قطعاً ضعف از ما است.

* رسایی: رئیس مجلس امروز کسی است که روزنامه‌های شما برای ایشان کف می‌زنند

وی افزود: در طول سال‌های بعد از انقلاب چه جناح چپ و چه راست که تابلوی دین و ضد دین دستشان گرفتند با ثروت چند صد میلیاردی خود به نظام و کشور ضربه وارد کردند.

رسایی تصریح کرد: امروز برخی اصلاح‌طلبان با اصولگرایان یکی شده‌اند و رئیس مجلس امروز کسی است که روزنامه‌های شما برای ایشان کف می‌زنند.

خرازی در واکنش به سخن رسایی گفت: چون تاریخ مصرف شما برای رئیس مجلس کنونی تمام شده است.

رسایی نیز افزود: شما تمام استفاده خود را از لاریجانی کرده‌اید، اما هم‌اکنون وی را پاسکاری کرده و در مصاحبه‌ها می‌گویید که معلوم نیست ایشان را در لیست خود قرار دهیم.

نماینده اصولگرایان مجلس با تأکید بر اینکه جناح چپ و راست برای من مهم نیست، اما هرکس برخلاف نظام و اندیشه‌های امام حرکت کند، راه صحیح پیش نگرفته، اظهار کرد: برنامه دید در شب شما را آقای خرازی دیده‌ام، در آن برنامه صادقانه گفتید که 26 ساله که بودید نماینده ایران در سازمان ملل شدید، اما در حال حاضر در کشور به جوان 26 ساله چه می‌دهند؟، امروز کابینه روحانی پیرترین کابینه کشور است، من به روحانی گفته‌ام همین افرادی که از تو حمایت کردند و در ستاد انتخاباتی تو حضور داشتند را در کابینه خود بیاور نه وزیری که ساعت 10 صبح سر کار خود حاضر می‌شود.

* رسایی: برخی نشریات اصلاح‌طلب هم نسبت به ادبیات روحانی منتقد هستند/ برجام هم نتوانست تحریم‌ها را بردارد

رسایی با بیان اینکه باید برجام را دقیق مطالعه کرد و به این نکته توجه داشت که همین برجام نتوانسته تحریم‌ها را بردارد، گفت: من از آقای خرازی سوال می‌کنم که چگونه است که رهبر معظم انقلاب در صحبت‌هایشان برای ظریف فقط صفت تدین را استفاده می‌کنند، در حالی که تدین کف شرایط یک فرد و یک مسئول که جمهوری اسلامی ایران است، در حالی که رهبری برای احمدی‌نژاد 60 صفت را به کار برد، چطور شما می‌گویید قرار است برای برنگشتن احمدی‌نژاد نیز حتی خون خود را بدهید؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روحانی و دولت یازدهم با منتقدان رفتار و ادبیات درستی ندارد، تصریح کرد: نه اینکه فقط ما بگوییم حتی نشریات اصلاح‌طلب از جمله روزنامه اعتماد هم به این مسئله تأکید داشت و نوشت که آقای روحانی با منتقدان خود درست صحبت کنید.

صادق خرازی در پاسخ به سؤالی مبنی بر شرایط فعلی مجلس و صلاحیت کاندیداها در انتخابات دهم مجلس گفت: من پیش از پاسخ به این سوال از رسایی خواهش می‌کنم که به دلیل اینکه لباس مقدس پیغمبر تنش بوده مسائل اخلاقی را رعایت کند، چراکه تبعات جبران‌ناپذیری را داشته و ممکن است برخی وقتی این اخلاق‌ها را می‌بینند به طور کلی ببرند.

دبیرکلرییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه آن چیزی که به نظر ما در دستگاه‌ اجرایی بد است، این بوده که شخصی تا هنگامی که وزیر نشده، ریالی نداشته باشد اما وقتی از سمت خود می‌رود و از وزارتخانه رفتنی است ثروت‌های هنگفتی داشته باشد، آن چیزی که خطر دارد این بوده که ما خط‌شکن باشیم و اینکه آقای رسایی شما انتقاداتی که به دولت روحانی وارد می‌کنید بدعتش از دوران احمدی‌نژاد به توسط نزدیکان وی نظیر رحیمی ایجاد شد.

وی تصریح کرد: تنها ثروت که ملاک نیست حضرت خدیجه (س) هم شخص ثروتمند بوده که بزرگ‌ترین خدمت‌ها را به اسلام کرد، اما همانطور که گفتم مهم این است که وزیر بی‌پول بیاید و دست پر از وزارت باز گردد.

* خرازی: حاضریم برای برنگشتن احمدی‌نژاد خون دهیم

خرازی تأکید کرد: مشروعیت مجلس نهم همچنان زیر سؤال است درست آن زمانی که 200 نفر از نمایندگان مجلس از دولت قبل و از نزدیکان احمدی‌نژاد پول می‌گرفتند، آقای رسایی چطور از چیزی دفاع می‌کنید که حق و حقیتش مشخص نیست.

دبیرکل ندای ایرانیان ادامه داد: این موضوع مشخص است که ما با بازگشت احمدی‌نژاد مخالفیم و حاضریم برای برنگشتن وی خون دهیم اگر به دولت قبل توجه کنید، تفکرات این دولت انحراف ایجاد کرد و اگر علما سکوت خود را نمی‌شکستند انحرافی خطرناک جامعه را تهدید می‌کرد.

وی تأکید کرد: زمانی که مدام قطعنامه‌های پشت سر هم در دولت قبل علیه ایران تصویب می‌شد، اگر جنگ نظامی شکل می‌گرفت فکر می‌کنید چه کسانی اول از همه چمدان خود را می‌بستند و می‌رفتند؟ بیاییم مجلسی بسازیم که پاسدار واقعی قانون اساسی باشد و مد نظر شهدا، حرف ما این است که چرا مجلس نهم در برابر ظلم‌ها و به ویژه 11 روز خانه‌نشینی احمدی‌نژاد سکوت کرد.

* خرازی:‌ در مناظره با زاکانی گفتم چطور 8 سال نان احمدی‌نژاد را خوردید و حالا می‌گویید مال ما نیست/ رسایی هیچگاه منافقانه برخورد نمی‌کند

خرازی گفت:‌ من در مناظره‌ای با زاکانی بودم که وی گفت ،احمدی‌نژاد مال ما نیست و من گفتم آقای زاکانی 8 سال نان احمدی‌نژاد را خوردید و حالا می‌گویید مال ما نیست؟ بنده یک اخلاق رسایی را قبول دارم که هیچگاه منافقانه برخورد نمی‌کند و هر جا در گذشته و حال چیزی گفته باز هم آن را می‌گوید و روی آن می‌ایستد.

خرازی ادامه داد: آقای رسایی این که شما می‌گویید کف شخصیت ظریف صفت تدین بوده که رهبر انقلاب به ایشان گفتند لازم به توضیح من نبوده و ظریف را همه می‌شناسند، نگذارید که بگویم در دولت قبل چه کسی رفت و در مذاکرات به جای مذاکره آنچه حاصل کرد قطعنامه‌های پیاپی و تحریم‌های سنگین بود، می‌توانید بروید و سفر کنید و این‌ها را با چشم نزدیک ببینید، شما که آقای رسایی قصد داشتید به مسافرت برزیل بروید می‌توانید بروید و ببینید که آن قطعنامه چه بر سر ارتباط ایران با سایر کشورها آورد.

* خرازی: به دلیل اینکه بیانات رهبر فصل‌الخطاب است در زمان احمدی‌نژاد سکوت کردیم/ رسایی: پس چرا به سکوت ما انتقاد می‌کنید؟

دبیرکل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه در دولت گذشته به جای پروژه‌های عمرانی مدام دولت پروژه‌هایی در قالب ماکت افتتاح می‌کرد، گفت: چرا مجلس در برابر این‌ها و چنین عملکردهایی بی‌تفاوت است، رهبر برای ما فصل‌الخطاب بوده و آقای رسایی چه من اشتباه کنم و چه شما اشتباه کنید، همه می‌دانند که صحبت‌های رهبر انقلاب فصل‌الخطاب است، ما یک میزان و معیار داریم و بر اساس قانون اساسی و صحبت‌های رهبر می‌توانیم معیارها را بسنجیم و به همین دلیل که بیانات رهبر فصل‌الخطاب بوده در زمان احمدی‌نژاد سکوت کردیم.

رسایی با طرح این سوال از خرازی که اگر شما در زمان احمدی‌نژاد سکوت کردید، چرا به سکوت ما انتقاد می‌کنید، گفت: چرا می‌گویید و چرا انتقاد می‌کنید که ما سکوت کردیم و خرازی در پاسخ به رسایی گفت، سکوت شما حمایتی بوده و با این سکوت احمدی‌نژاد را حمایت کردید، ما آنقدر بدبختی مردم را دیدیم که گفتیم هاشمی رفسنجانی شرف دارد بر احمدی‌نژاد تا کشور بدبخت نشود.

رسایی در واکنش به صحبت‌های خرازی گفت: آقای خرازی همه چیز مشخص و مبرهن است، بلایی که هم حزبی‌هایتان سرتان در آوردند و هم‌کیشان اصلاحاتیتان سر شما درآوردند، سبب شد که استعفا دهی و مجبور به استعفا شوی و نامه استعفایت هم است و دلیلی هم برای انکار وجود ندارد.

خرازی گفت:‌ آن استعفا و آن نامه دلیل دارد و آنها را هم توضیح می‌دهم.

رسایی با بیان اینکه با این حرف خرازی موافقم که وزیری ریالی نداشته باشد و پس از دوران وزارتش دست پر و با جیب پر وزارتخانه را ترک کند، گفت: من این حرف خرازی را قبول داشته و به صراحت می‌گویم که به ظاهر ربطی ندارد، هر که می‌خواهد باشد چه کسی که ریش دارد و چه کسی که ریش ندارد یا پیشانی‌اش ورم کرده باشد یا نباشد اما مهم این بوده که هر که با هر ظاهری چنین کاری انجام دهد پسندیده نیست.

* رسایی: نعمت‌زاده از ابتدای انقلاب تاکنون فقط یکسال مسئولیت نداشته/ به اصلاح‌طلبان گفتم که اگر سندی در مورد زندگی محصولی دارید بیاورید اما نیاوردند

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: البته اگر بخواهم حالت مصداقی و یک نمونه را معرفی کنم در مجلس هم گفتم که نعمت‌زاده در حال حاضر در 18 هیأت مدیره حضور داشته و وزیر هم است و جالب آنکه از ابتدای انقلاب تاکنون نعمت‌زاده فقط یک سال مسئولیت نداشته است و شاید کسی مثل ایشان نمونه بارز این صحبت خرازی باشد.

رسایی ادامه داد: آقای خرازی صادق محصولی را در این مورد مثال زدند، در دولت قبل در مورد محصولی به دوستان اصلاح‌طلب گفتم سند بیاورید و نشان دهید، محصولی هم گفت، بیایید و زندگی مرا ببینید، اما هیچ کس از اصلاحات در مورد زندگی صادق محصولی سندی ارائه نکرد که اگر سندی ارائه می‌شد بنده خودم تمام قد در مورد این موضوع می‌ایستادم.

رسایی تصریح کرد: امام راحل فرمودند، وای از روزی که در نظام جمهوری اسلامی ثروتمندی مسئولیت بگیرد و احوال پای برهنگان را نفهمد و ما هم از همین می‌ترسیم این که کسانی باشند و بیایند که انقلاب پابرهنگان را متوجه نشوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این صحبت خرازی که گفت مجلس ششم اقدامات خوبی را انجام داده است، گفت: حتماً مجلس ششم کارها و اقداماتی انجام داده، اما آنچه مشخص بوده، این است که چه طرح‌ها و لوایح حساسی در چه دورانی به مجلس بیاید، وقتی در مجلس هشتم طرحی مبنی بر چند بخشی شدن مراکز آموزشی می‌آید و پس از آن صوتی از دانشگاه آزاد منتشر می‌شود که در مورد بحث دانشگاه آزاد گفته شده اختیارش را بدهید به دست ولی فقیه و در آن صوت هاشمی رفسنجانی که آن زمان رئیس خبرگان رهبری بوده، می‌گوید شاید آن زمان این نظام ولی‌فقیه نداشته باشد، صوت این موضوع هم هست و بنده هم در هفته‌نامه 9 دی چاپ کردم.

* رسایی: به حمایت‌هایی که از احمدی‌نژاد داشتم، افتخار می‌کنم/ هاشمی رفسنجانی را قبول ندارم

رسایی تصریح کرد: آقای خرازی می‌گویند، شما احمدی‌نژاد را حمایت کرده و در برابر 11 روز خانه‌نشینی وی سکوت کرده‌اید و من اینگونه پاسخ می‌دهم که به حمایت‌هایی که از احمدی‌نژاد داشتم، افتخار می‌کنم اما بنده قبل از 11 روز خانه‌نشینی احمدی‌نژاد تیتر انتقادی در مورد وی در هفته‌نامه 9 دی نوشتم.

رسایی تصریح کرد: البته این را بگویم که برخی اتفاقات ما را ناراحت می‌کند، برای مثال وقتی هیأت پارلمانی به ایران آمد و آن رئیس هیأت که خانمی بود در مقابل رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بلند نشد و البته این را هم بگویم که من هاشمی را قبول ندارم ولی نه مانند اصلاح‌طلبان که روزی به او می‌گفتند که قاتل و عالیجناب سرخ‌پوش و تاریخ انقضا وی برای اصلاح‌طلبان تمام شد اما پس از مدتی کلاس نشر داشتند، حالا هاشمی برای آنان ایدئولوک شده است.

وی بیان داشت: با وجود اینکه منتقد حسن روحانی و دولت یازدهم هستم، این موضوع را صراحتاً می‌گویم که یک موی روحانی را به خبائث و کفار نمی‌دهم و  معتقدم مردم کف جامعه اگر چنین الگویی ببینند، می‌فهمند که هر چه قدر منتقد دولت خود باشند اما نباید سمت دشمن بروند.

خرازی با بیان اینکه ما با آقای لاریجانی اختلاف مبنایی داریم، گفت: ما در دیدگاه اصلاح طلبی خود معتقدیم که همان معیارهایی که اصلاح طلبان برای امام(ره) قائل بودند، امروز نیز برای مقام معظم رهبری قبول دارند و آنگونه نیست که ولایت فقیه را قبول نداشته باشند.

وی افزود: ما معتقدیم رأی مردم مهم است و نمی‌گوییم که رأی مردم خس و خاشاکی بیش نبوده، این صحبت‌ها در ادبیات جامعه در دولت گذشته وارد شد که واقعاً وحشتناک است، متأسفانه باز هم همین افراد امروز مدعی هستند.

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: همان اشتباهاتی که در مورد قطعنامه که گفته می‌شد کاغذ پاره‌ای بیش نیست، همین افراد تکرار می‌کنند، آقای رسایی شما که در مجلس بودید باید یقه آن‌ها را می‌گرفتید و نمی‌گذاشتید که قطعنامه‌ها پایه‌های اساسی کشور را سست کنند.

وی تصریح کرد: شما باید مراقبت باشید مجلسی به وجود بیاید که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در کشور نباشیم و نظارت‌ها کاملاً جدی باشد. چون مردم همه موارد را می‌بینند و عملکرد مسئولان را نقد می‌کنند.

رسایی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه نظر شما در مورد نظارت استصوابی شورای نگهبان چیست، گفت: شورای نگهبان حق نظارت بر انتخابات خبرگان، ریاست جمهوری و مجلس دارد، همچنین این شورا بعد از مناقشه‌ای که در مجلس ششم شد بر روی نظارت استصوابی آن بیشتر تأکید شد.

وی با بیان اینکه نظارت بر انتخابات مجلس نمی‌تواند استدلالی باشد، اظهار کرد: تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و این شورا باید برمبنای قانون عمل کرده و سلیقه‌ای تصمیم‌گیری نکند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: امام(ره) در مجلس سوم به شورای نگهبان گفتند، بررسی کند در نتیجه سابقه نظارت استصوابی به آن دوران باز می‌گردد.

خرازی نیز در پاسخ به همین سوال اظهار کرد: شورای نگهبان بر مبنای قانون باید نظارت‌هایی داشته باشد و نمی‌توان قانون را در این مورد نادیده گرفت، اما در مورد برخی نظارت‌ها من صد در صد موضع دارم و انتقاد می‌کنم نه اینکه بخواهم نفی قانون را داشته باشم اما حرف ما این است که شورای نگهبان باید در انتخابات کسانی که مسئولیت نظارتی بر انتخابات دارند، را بی طرف انتخاب کند.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: وقتی اعضای شورای نگهبان و فقها نظر شخصی دارند، نمی‌توانند نظر شخصی خود را در جامعه اجرایی کنند در نتیجه به نظر ما باید مسیر شورای نگهبان مقداری بازنگری شود.

وی عنوان کرد: در تمام دنیا 80 درصد اعضای شورای نگهبان را احزاب تشکیل می‌دهند تا اگر نماینده‌ای مشکلی داشته باشد در آن حزب بررسی شده و دیگر اجازه ورود آن شخص به انتخابات داده نمی‌شود.

وی افزود: زمانی که به سازمان ملل رفتم و شیوه انتخاب رئیس جمهور را مشاهده کردم، دیدم که مکانیزم‌هایی وجود دارد برای رد یا تأیید که نحوه نظارت‌ها از این طریق انجام می‌شود به نظر ما شورای نگهبان نباید تصرف در قانون داشته باشد و از امکانات خودش برای تصرف یک حق یا کرسی استفاده کند.

رسایی در پاسخ به سوال دیگر دانشجویان در ارتباط با نتایج و اقداماتی که در دولت اصلاح‌طلب و اصولگرا صورت گرفت و همچنین تفاوت قیمت دلار و بنزین در پایان دولت خاتمی و پایان دولت احمدی‌نژاد اظهار کرد: عدالت حقیقی را امام عصر می‌تواند اجرایی کند، اما هنر انقلاب اسلامی این است که در تمام دوره‌ها در چارچوب درست و در مسیر حقیقی خود حرکت کند، هر چند که برخی دولت‌ها دو قدم به جلو و برخی نیز سه قدم به عقب رفته‌اند.

نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: اینکه گفته می‌شود در دولت خاتمی قیمت دلار، سکه و بنزین پایین‌تر از دولت احمدی‌نژاد بود را با ذکر مثالی توضیح می‌دهد؛ در زمان دولت خاتمی من طلبه عادی بودم و روزی در صف نانوایی پیرمردی که من را ملبس به لباس آخوندی دیده بود از ته دل آهی کشید و گفت: قبل از این قیمت نان 5 تومان بوده که امروز به 50 تومان رسیده است آن جا من گفتم در زمان پدربزرگ شما نان به چه قیمت بوده است، در نتیجه این حرف‌ها نمی‌تواند شاخص عملکرد بعضی باشد. همواره تفاوت قیمت‌ها در طی زمان وجود  داشته است.

رسایی افزود: اینکه آقای خرازی بیان می‌کنند از زمان اخذ درآمد نفتی ما 600 میلیارد دلار دریافت می‌کردیم که در زمان دولت احمدی‌نژاد 700 میلیارد دلار شد بر مبنای چه سندی است؟

خرازی در پاسخ به این سوال رسایی گفت: می‌توانید با رجوع به بانک‌ها پاسخ خود را بگیرید اسناد در‌ آنجا موجود است.

نماینده اصولگرای مجلس نیز در ادامه بیان کرد: حاضرم با شما به بانک رفته و ببینیم آیا چنین مدارکی وجود دارد؟ خرازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عملکرد مجلس ششم را توضیح دهید اینکه از نظر شما آیا این مجلس توانسته به خوبی عمل کند، اظهار کرد: در مجلس ششم نکات مثبت و ضعفی وجود داشته و من با برخی عملکرد مجلس ششم مخالفت بودم، به همین دلیل نیز برخی اصلاح‌طلبان به بنده نقد وارد می‌کنند.

وی همچنین در ارتباط با عملکرد احمدی‌نژاد نیز گفت: در دولت احمدی‌نژاد نیز نکات مثبت و منفی وجود داشته و نفی خدمات هیچ احدی را نمی‌کنم و در دو سه ماهی که با احمدی‌نژاد کار کردم، به صراحت از وی دفاع می‌کردم به طوری‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند، علی‌رغم دیدگاه صادق خرازی وی از احمدی‌نژاد قاطعانه دفاع می‌کند.

رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان افزود: با تفکر احمدی‌نژادیسم مخالفم که در این تفکر آمار غلط، دروغ و همه چیز را به بازی گرفتن وجود دارد. من با این تفکر کاملاً مشکل دارم چون در قرن 21 نمی‌توان مردم را به بازی گرفته و اینگونه کار کرد.

* خرازی: خاتمی بر قلب‌ها حاکم است/ رسایی: البته خاتمی بر قلب آمریکایی‌ها حاکم بوده است

خرازی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه به نظر شما چرا باید آقای خاتمی ممنوع‌الاسم و ممنوع‌التصویر شوند، عنوان کرد: من معتقدم آقای خاتمی مشکلی نداشته و ایشان بر قلب‌ها حاکم هستند.

رسایی در واکنش به صحبت خرازی اظهار کرد: البته خاتمی بر قلب آمریکایی‌ها حاکم بوده، واقعا باید به عملکرد آقای خاتمی هو کرد کسی که رهبر معظم انقلاب وی را باقی بر فتنه می‌دانند.

خرازی نیز در پاسخ به رسایی گفت: معتقدم در ماجرای سال 88 آقایان فقط یک روی سکه را می‌خواهند ببینند و بشنوند، اما باید دو روی سکه را دید کسانی که در تلویزیون توهین کردند و رهبری نیز از آن‌ها انتقاد کرد.

وی افزود: در مورد آقای خاتمی دارند تهمت می‌زنند و من قسم می‌خورم که خاتمی هرگز نگفته باید انتخابات باطل شود، بلکه وی در سخنرانی آخر خود بیان کرده، کاملاً مخالف لشگرکشی خیابانی بوده است.

مشاور ارشد رئیس جمهور اصلاحات تصریح کرد: از نظر من تمام این حرف‌ها در رابطه با خاتمی اشتباه بوده و نباید تریبون را از وی گرفت، آقای رسایی شما می‌دانید که در 8 سال اصلاح‌طلبان با قید وثیقه آزاد بودند و در روز روشن به آن‌ها تهمت زده شد، در عید فطر سال 88 مقام معظم رهبری در نماز جمعه به صدا و سیما انتقاد کردند که چرا تهمتی که به من زده شده را پخش کرده است.

وی افزود: تا زمانی که خاتمی ممنوع‌التصویر باشد، نمی‌تواند از خود در برابر تهمت‌ها دفاع کند اما بدانید که خاتمی سلطان قلب‌ها باقی می‌ماند.

رسایی در ادامه در پاسخ به صحبت خرازی عنوان کرد: زمانی که رهبر معظم انقلاب در بیمارستان بستری بودند، از وزیر بهداشت درخواست شد تا اجازه ملاقات به خاتمی داده شود، وزیر بهداشت نیز این موضوع را با حجازی در میان گذاشت. اما در پاسخ حجازی گفته بود چند نفر تاکنون چنین درخواستی را مطرح کردند اما پاسخ رهبر انقلاب منفی بوده است، خاتمی باید رفتار خود را اصلاح کند.

رسایی در بخش دیگری از مناظره خود با خرازی به نامه سال 2003 به آمریکا اشاره کرد و گفت:‌ اصل نامه درست بوده و متأسفانه اگر به آن نامه عمل کرده بودیم، داعش امروز همین جا در کشور ما بود؛ چراکه محتوای آن نامه در سال 2003 و دوره دوم خرداد، مبتنی بر عدم حمایت از جریان مقاومت و لبنان بوده است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های ما در سوریه و لبنان، سرمایه‌گذاری مالی نبوده و در دفاع از حرم زینب(س) است و بنده به شخصه بزرگ‌ترین آرزویم به خدا قسم، همین است که در دفاع از حرم به سوریه بروم، اما به‌دلیل جایگاهم با وجود چندین بار اقدامی که کرده‌ام، اجازه نداده‌اند.

خرازی در واکنش به صحبت‌های رسایی در مورد نامه سال 2003، گفت: آن نامه توضیحاتی دارد و به آن شکلی که می‌گفتید نبوده است.

رسایی در پاسخ به خرازی گفت: یعنی از سال 2003 تاکنون چنین نامه‌ای وجود نداشته، چرا تا به امروز تکذیب نکرده‌اید و من از رسانه‌ها می‌خواهم که این موضوع را پیگیر شوند که امروز صادق خرازی نامه سال 2003 به آمریکا را تکذیب کرده است.

خرازی تصریح کرد: در مورد آن نامه باید بگویم این‌گونه نبوده است و انتساب نامه به جمهوری اسلامی ایران صحیح نیست، چراکه ما در هر مقطع به آمریکایی‌ها نامه نوشته یا نامه‌ای آمده است، توسط وزارت خارجه به شورای عالی امنیت ارسال شده و در آنجا پس از بررسی به رئیس‌جمهور داده می‌شود و سپس به رهبر معظم انقلاب تقدیم می‌شود، آنچه که در سال 2003 رخ داد، دلالی در میان این قضیه پیدا شد، با این موضوع که ما با آمریکایی‌ها صحبت کردیم تا مسائل خود را با ایرانی‌ها حل کنند.

وی ادامه داد: آنچه که مشخص بوده در آن زمان آمریکایی‌ها نامه‌های زیادی را آوردند و ما رد کردیم، اما چرا این را نمی‌بینید که هر نامه‌ای که از سمت ما ارسال شود با سربرگ وزارت امور خارجه بوده و ما نمی‌توانیم به همین راحتی نامه‌ای با چنین محتوایی ارسال کنیم، در این میان به واسطه دلالی که صورت گرفت، آن نامه را دموکرات‌ها علیه جمهوری خواهان در انتخابات استفاده کردند و این موضوع هم در دولت ما حاکم نبود، بلکه در زمان وزارت متکی و بعد از آن صالحی رخ داد.

رسایی در پاسخ به خرازی گفت: تا پیش از این خرازی می‌گفت، نامه‌ای نبوده و آن را تکذیب می‌کند و حالا می‌گوید پای دلالی در میان بوده است، اما من از رسانه‌ها می‌خواهم به همین توضیحات بسنده کنند و پاسخ خود را از خرازی بگیرند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از سرمایه‌گذاری‌های عظیم ما از بعد نیروی انسانی در دفاع از حرم حضرت زینب‌(س) بوده و همان‌گونه که گفتم از افتخارات ما این است که به دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) خود برخیزیم.

رسایی گفت: به خدا چندین بار قسم می‌خورم که آرزوی مدافع حرم بودن را داشتم و با وجود اینکه چندین بار اقدام کرده‌ام، به من اجازه ندادند، شاید یکی آرزویش این بوده که به ترکیه برود و سایرین به جای دیگر، اما آرزوی من رفتن به سوریه است.

این صحبت رسایی با واکنش دانشجویان مواجه شد که می‌گفتند، یکی هم آرزویش این بوده که برزیل بوده و رسایی در پاسخ به آنها سفر من به برزیل، مصوبه هیأت رئیسه مجلس بوده و شخص خودم مخالفت کرده و نرفتم.

خرازی در بخش دیگری از سخنان خود، به اظهار خاطره در مورد سفر حج خود و خاتمی اشاره کرد و ادامه داد: به همین امام رضا(ع) قسم می‌خورم که خاتمی در دلش نسبت به رهبری مشکلی ندارد و مطیع رهبر است، در آخرین سفر حج من و خاتمی در بهار 88 که در آن سفر با ملک عبدالله هم ملاقاتی داشتیم، در لحظه احرام، خاتمی به من گفت که من به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب محرم شدم و این نشان می‌دهد که وی چقدر مطیع رهبر است.

وی تصریح کرد: حالا بماند که نسبت به آن سفر و دیداری که با ملک عبدالله داشتیم، چه دروغ‌هایی را به ما نسبت دادند و دریافت چه مبالغ هنگفتی را به ما وصل کردند، در آن سفر احمدی‌نژاد مانع رفتن ما شد و ما به‌دلیل مأموریت با حکم رهبری به حج رفتیم.

طبق این گزارش؛ رسایی در پاسخ به این خاطره خرازی گفت: این خاطره شاخص نیست؛ چراکه وقتی فردی در مسائل اجتماعی حرف آقا را رعایت نمی‌کند، احرام که بماند...

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۴ آبان ۱۳۹۴
جانم فدای رهبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
چرا نمیشه با گوشی تایید کرد پیامارو رسیدگی کنید
United States of America
ناشناس
۲۳:۰۰ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
بدبخت مردم که هیچ جایگاهی ندارن وضعیت مالی مردم نابوده. کسیم یه بار براش حرف نزد عملی ندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
اقای خرازی بابد قبول کند دنیایی سیاست برای ایشان تمام شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
جناب اقای حجت‌الاسلام حمید رسایی انشاالله همیشه خدا یارو یاورتون باشه انشاالله در تمام مراحل زندگیتون موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
آقای خرازی خیلی نا حق صحبت میکنند و حقیقت رانمیگویند
آخرین اخبار