رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ایجاد امنیت غذایی برای جامعه به لحاظ کمی و کیفی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مجتبی مزروعی در شهرستان تایباد افزود: امروزه سلامت جامعه با محقق شدن سبد غذایی سالم صورت می گیرد و امنیت غذایی در کشور نیز توسط کشاورزان و دامداران تامین می شود.

وی با بیان اینکه انسان سالم باعث رشد ، توسعه و پیشرفت همه جانبه کشورمی شود اظهارداشت:مهمترین تفاوت جامعه متمدن و پیشرفته با جوامع فقیر در تغذیه سالم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به جایگاه روستاییان در تولیدات کشاورزی ودامی اشاره کرد و گفت : روستاییان در واقع ارکان اصلی تولیدات در دنیا محسوب می شوند که نقش اساسی و کلیدی در تولید مایحتاج مردم دارند.

مزروعی به افت منابع آبی خراسان رضوی اشاره کرد و افزود : مدیریت منابع آبی در همه استانها بویژه در خراسان رضوی که با افت منابع آبی و زیرزمینی مواجه است از اولویت های این وازرتخانه است.

وی افزود: هم اکنون افت منابع آبی در خراسان رضوی چهار برابر میانگین کشور است ، در واقع این استان پنج درصد منابع آبی کشور را دارد و با 20درصد کمبود مخازن آبی کشور روبه رو است.

مزروعی به سیاست های دولت تدبیر وامید در بحث ورود تکنولوژی و استفاده از روش های جدید کشاورزی با هدف کاهش هزینه ها و عملکرد بهتر در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت : جهاد کشاورزی خراسان رضوی در کنار حمایت های دولت هیچ گونه محدودیتی به لحاظ اعطای تسهیلات خرید ادوات و تجهیزات کشاورزی ندارد.

به گفته وی، پارسال 520میلیارد ریال تسهیلات در این قالب به متقاضیان پرداخت شد و امسال نیز همین میزان اعتبار پرداخت خواهد شد.

مزروعی گفت : پارسال 190 هزار تن نهاده های دامی در اختیار کشاورزان قرار گرفت و تاکنون نیز 13هزار و 200 هکتار از مزارع کشاورزی استان تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته و در حدود 20درصد صرفه جویی در مصرف آب داشته است.

استان خراسان رضوی دارای 28 شهرستان، 70 بخش و 164 دهستان است و با یک میلیون و 200 هزار هکتار مساحت زیر کشور و بیش از 10 درصد تولیدات محصولات زراعی، باغی و دامی کشور به این استان اختصاص دارد.

دو میلیون هکتار از اراضی دارای قابلیت کشت در استان خراسان رضوی دارد که یک میلیون و 200 هزار هکتار از این مقدار زیر کشت محصولات کشاورزی است.

بخش کشاورزی خراسان رضوی با 1،1 میلیون هکتار زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی، 14،6میلیون واحد دامی و تولید 6،76 میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی به ارزش ناخالص اقتصادی 95 هزار و 730 میلیارد و 423 میلیون ریال جایگاهی تاثیرگذار در اقتصاد ایران دارد.

شهرستان 114هزار نفری تایباد در فاصله 225کیلومتری جنوب شرقی مشهد قراردارد.

انتهای پیام/س

  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.